پادشاهی آل‌سعود بر عربستان

سه شنبه 24 مرداد 1396 - 12:49:11
پادشاهی آل‌سعود بر عربستان

الکوثر فارسی: حکومت پادشاهی آل سعود سال ۱۷۵۰ میلادی به دست «محمد بن‌سعود» پایه‌ریزی شد و تا به امروز این خاندان بر عربستان حکومت کرده است.

حکومت پادشاهی آل سعود سال ۱۷۵۰ میلادی به دست «محمد بن‌سعود» پایه‌ریزی شد. پس از وی، «عبدالعزیز بن‌سعود» با پشتیبانی «محمد بن‌عبدالوهاب»، شهر ریاض را به تصرف درآورد. در زمان عبدالعزیز بن‌سعود، شهرها و مناطقی چون عسیر، تهامه، حجاز، عمان، احساء، قطیف، زیاره، بحرین، وادی الدواسر، الخرج، محمل، وشم، سُدَیر، استان قصیم، المجمعه، منیح، رنیّه و تربة تحت تصرف وهابیان درآمد. سعود بن‌عبدالعزیز کشورگشایی‌های وهابیان را در شبه جزیره عربستان تا خلیج فارس ادامه داد.

 در زمان ابراهیم بن سعود، عربستان از مصر شکست خورد و «طوسون پاشا»، فرمانده سپاه مصر، مکه را فتح کرد، اما نتوانست در مدینه پیشروی کند و در نتیجه به قاهره بازگشت. پس از طوسون پاشا، برادرش «ابراهیم محمد‌علی‌پاشا» نجد را تصرف کرد و خود را به منطقه «درعیه» (پایتخت آل‌سعود) رساند و آنجا را به محاصره درآورد. این بار نیز مقاومت وهابیان را شکست.

دوران فرمانروایی «عبدالله بن‌سعود آل‌سعود»، اوج نفوذ فرهنگ اروپا در عربستان بود تا این که عبدالله بن سعود شکست خورد و به دستور ابراهیم پاشا محکوم به اعدام شد.

نخستین تلاش در زمینه برپایی دوباره فرمانروایی آل سعود توسط «مشاری بن‌عبدالرحمن بن‌حسن بن‌مشاری آل‌سعود» بود. پس از وی ترکی بن عبدالله آل سعود، ریاض را اشغال کرد. «فیصل بن ترکی بن سعید» ایجاد فرمانروایی دوم آل سعود را اعلام نمود. خالد بن سعود بن عبد العزیز آل سعود به فرمانروایی نجد منصوب شد اما عرب‌ها بر وی شوریده، او را از ریاض بیرون کردند. در دوران فرمانروایی عبدالله بن ثنیان بن ابراهیم آل سعود، مصر ارتش خود را از عربستان فراخواند. عبدالله بن فیصل بن ترکی بن عبدالله آل سعود با همدستی قبیله عجمان و سعود به بخش احساء حمله کرد. سعود بن فیصل بن ترکی آل سعود، قطیف را دوباره به سرزمین‌های سعودی افزود. عبدالرحمن بن فیصل به درگیری با فرمانروایی آل رشید پرداخت و سرانجام از آن‌ها شکست خورد و فرمان‌روایی دوم سعودی نیز از بین رفت.

فرمانروایی سوم سعودی را «عبدالعزیز» بنیان نهاد. او از ۱۹۰۲ تا ۱۹۵۳ حکومت کرد. پس از مرگ عبدالعزیز، پسرانش با نام‌های سعود بن عبدالعزیز (حکومت ۱۹۵۳۱۹۶۴)، فیصل بن عبدالعزیز (حکومت ۱۹۶۴ - ۱۹۷۵)، خالد بن عبدالعزیز ( ۱۹۷۵ - ۱۹۸۲) و فهد بن عبدالعزیز (حکومت ۱۹۸۲ - ۲۰۰۵) به دنبال یکدیگر به پادشاهی رسیدند.

فهد بن‌عبدالعزیز لقب «خادم حرمین شریفین» را برای خود برگزید. وی برای گسترش آیین وهابیت تلاش بسیاری نمود. او روابط و مناسبات سیاسی با جهان غرب برقرار کرد. با مرگ فهد، برادرش عبدالله بن عبدالعزیز به پادشاهی عربستان رسید. عبدالله در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ میلادی درگذشت و برادر و ولیعهد وی «سلمان بن‌عبدالعزیز آل‌سعود» به پادشاهی رسید.


سه شنبه 24 مرداد 1396 - 12:48:58