آشنایی با مهمترين زيارتگاه های کربلا

دو شنبه 17 شهریور 1399 - 10:52:45
آشنایی با مهمترين زيارتگاه های کربلا

حرم منوّر و پاک ابوالفضل العباس(عليه السلام): اين حرم در فاصله ۳۵۰ متري شمال شرقي حرم امام حسين(عليه السلام) قرار گرفته و داراي قبّه و بارگاه شکوهمندي ست که جسد پاک اين سردار رشيد و يار وفادار امام حسين(عليه السلام) را در بَرگرفته است

تهران- الکوثر: هدف ما از معرفی زیارتگاه های کربلا سفری راحت و بدون دردسر به تور کربلا ست.حرم امام حسين(ع) و حرم ابوالفضل العباس(عليه السلام) و فضاهاي پيرامون اين دو جايگاه، هسته مرکزي شهر کربلا را تشکيل مي دهند. حرم مطهر بيش از دو متر از سطح شهر پايين تر ست؛مسافران با طی کردن کمی پله میتونن به دروازه این صحن برسن در ضمن بیشتر ساختمانهای شهر کربلا از ساخته هاي دوره صفوي و عثماني و قاجار ست.

حرم مطهر از گنبدي بزرگ و مطلاّ تشکيل شده که بر روي گنبد خانه اي وسيع و چندين رواق و يک مسجد بزرگ و صحني فراخ است که تمامي اين مجموعه را در بر مي گيرد. گنبد طلا از ساخته هاي دوران صفويه است و طلاکاري آن به دستور آغامحمدخان قاجارانجام گرفته است.در زير گنبد، ضريح نقره اي و بزرگ و چند ضلعي قرار داره که قسمت عمده فضاي گنبدخانه را اشغال کرده و درون آن قبر مطهر امام حسين(عليه السلام) و دو فرزندش علي اصغر و علي اکبر جاي دارد. در سمت شرق ضريح مطهر حضرت، فضايي است که در جنوب آن پنجره اي نقره اي قرار دارد اينجا آرامگاه قسمت اعظم شهيدان واقعه کربلا است که همگي آنان پيرامون آن پنجره و فضاهاي اطراف پراکنده و مدفون هستند.

در قسمت زیر به معرفی مهمترین زیارتگاههای کربلا می پردازیم فقط طوری برنامه ریزی کنید که همه ی این مکانها را زیارت کنید.

 قتلگاه: این مکان در نزدیکی آرامگاه حبيب بن مظاهر اسدي واقع شده است که به روایاتی گفته اند که امام حسین (ع) در این مکان به شهادت رسیده است و امروزه مسافران تور کربلا از این قتلگاه بعنوان یکی از مکانهای زیارتی کربلا دیدن می کنند.

تلّ زينبيّه: در فاصله ۲۰ متري از سمت غرب صحن مطهّر، تپه اي به ارتفاع ۵ متر وجود دارد که امروزه بر روي آن اتاقي ساخته شده است، اين تپّه به نام «تلّ زينبيّه» يا تپّه حضرت زينب(عليها السلام) مشهوره و بنا به روایاتی، این تپّه اي بوده که در روز عاشورا حضرت زينب بر روي آن مي رفته و از سير وقايع جنگ آگاهي مي يافتند.

حرم منوّر و پاک ابوالفضل العباس(عليه السلام): اين حرم در فاصله ۳۵۰ متري شمال شرقي حرم امام حسين(عليه السلام) قرار گرفته و داراي قبّه و بارگاه شکوهمندي ست که جسد پاک اين سردار رشيد و يار وفادار امام حسين(عليه السلام) را در بَرگرفته است. ساختمان داراي گنبدي طلاييست که بر روي گنبد خانه اي کوچکتر از حرم امام حسين(عليه السلام) قرار داره. گِرداگرد قبر مطهّر را چهار رواق و صحن فراخ و وسيعي به همراه ايوان زيبا در برگرفته است. ضريح زيباي آن حضرت به دستور مرحوم آية الله العظمي حکيم در سال ۱۹۶۵ ميلادي در اصفهان ساخته شد.

آرامگاه حبيب بن مظاهر اسدي: او يکي از شهداي روز عاشورا است که در سن ۸۰ سالگي به ياري امام حسين(عليه السلام) شتافت و شهيد گرديد و در فاصله ۱۰ متري از ضريح مطهر و در رواق جنوب غربي مدفون است و داراي ضريح کوچکي است.

آرامگاه سيد ابراهيم مجاب: آرامگاه این بزرگوار در رواق حرم مطهّر و در گوشه شمال غربي آن واقع شده است او ابراهيم فرزند محمّد العابد فرزند امام موسي بن جعفر(عليه السلام) است که در اين بقعه مطهّر دفن شده است و بسياري از سادات و بزرگان پيرامون او مدفونند.

خيمه گاه: در جنوب صحن مطهّر امام حسين(عليه السلام) و در فاصله ۲۵۰ متري واقع است. (بنا به نقل مورّخان، محلّ برافراشته شدن خيمه ها و چادرهاي سيد الشهدا(عليه السلام) و ياران او بوده است). امروزه جايگاه خيمه ها را با ساختمانسازي به تصوير کشيده اند.

حُرّ: آن شهرکيست در جنوب غربي کربلا که در فاصله ۹ کيلومتري از شهر واقع شده و نام آن برگرفته از نام حرّ بن يزيد رياحي است. او در روز عاشورا يکي از فرماندهان لشکر عبيدالله زياد بود ولي بعدها توبه کرد و به لشکر حق پيوست و تا پاي جان ايستاد و به شهادت رسيد و در اين موقعيّت دفن گرديد و امروزه این مکان دارای صحن و رواق و گنبدکاری شده می باشد .

آرامگاه ابن حمزه: وي نواده امير المؤمنين و از امام زادگان والا مقام است. آرامگاهش در آغازِ بزرگراه کربلا_طويريج قرار دارد.

آرامگاه طفلان مسلم: اين آرامگاه در راه کربلا_بغداد، در حومه شهر مسيّب قرار دارد اين دو کودک به نامهاي محمّد و ابراهيم، فرزندان حضرت مسلم ابن عقيل هستند که پس از شهادت پدرشان به شهادت رسيدند، آرامگاه اين دو کودک صحن و سراي باشکوهي داشته و بر قبر هر يک گنبد و ضريحي قرار دارد.

مدارس ديني کربلا: کربلا داراي حوزه علميّه کهن و مهمّي است; از اين رو مدارس ديني فراوان در کربلا ديده مي شود که مهمترين آنها عبارتند از: مدرسه هنديّه، مدرسه حسن خان، مدرسه آية الله بروجردي، مدرسه بادکوبه، مدرسه کريم خان، مدرسه مجاهد، مدرسه بُقعه، مدرسه حسينيّه، مدرسه شريف العلما، مدرسه سليميّه و…

 حسينيّه هاي کربلا: با توجّه به اين که کربلا شهري زيارتي است و ساليانه صدها هزار مسلمان از سرتاسر کشورهاي شيعه نشين براي زيارت به اين شهر مقدّس مشرّف مي شوند، از اين رو بسياري از مردم شهرهاي گوناگون به ساختن حسينيّه و زائرسرا پرداخته اند که مهمترين حسينيّه ها از آنِ ايرانيان است; همانند حسينيّه تهرانيها، اصفهانيها، مازندراني ها، قمي ها و آذربايجانيها، و ده ها حسينيّه ديگر که قسمت عمده اين مراکز در سالهاي اخير منهدم و ويران گرديده است.

برخی دیگر از مکان های زیارتی کربلا عبارتند از:

آرامگاه عون بن عبدالله

آرامگاه ابن هاشم

آرامگاه ابن فَهْد حِلّي

و…


از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


یک شنبه 22 مرداد 1396 - 11:53:5