مجازات 13سال زندان به خاطر بیان یک جمله!

جمعه 20 مرداد 1396 - 16:23:42
مجازات 13سال زندان به خاطر بیان یک جمله!

حکومت عربستان سعودی برای آیت الله شیخ حسین راضی عالم شیعه عربستانی بخاطر بیان جمله "حزب الله گروه تروریستی نیست بلکه مقاومت مشروع ضد اشغالگری در مقابل اسرائیل است"، سیزده سال حبس تعیین کرده است!

تهران- الکوثر: شیخ حسین علی راضی(محمد علی) صالح عبدالله در سال ۱۹۵۱ میلادی در استان شیعه‌نشین «احساء» واقع در جنوب شرق عربستان متولد شد. او یکی از علمای شیعه احساء و امام جماعت مسجد «رسول اعظم(ص)» شهرک «العمران» در این منطقه بود.
 
به گزارش الکوثر، شیخ حسین راضی زمانی که پنج سال داشت، در مکتب‌خانه‌های آموزش قرآن، به یادگیری کلام وحی مشغول شد و در طول دو سال قرآن را ختم کرد تا این‌که در هفت سالگی وارد مدارس نظامی شد و تحصیلاتش را ادامه داد. 
این عالم شیعی در سال ۱۹۶۷ میلادی به نجف رفت، پس از گذشت چندماه از حضور وی در نجف، سیدمحسن حکیم، از علمای وقت دوره‌ای آموزش مباحث دینی را برگزار کرد. شیخ راضی در این دوره حضور یافت و شهید سید محمدباقر صدر بر این دوره نظارت داشت و مقدمات و سطح(از دروس حوزوی) را آموزش می‌داد.
 
آیت‌الله محمدصادق صدر، آیت‌الله سیدمحمدباقر حکیم، آیت‌الله العظمی سید محمدباقر صدر، آیت‌الله العظمی سید‌ابوالقاسم خوئی، آیت‌الله سید عبدالاعلی سبزواری(فقیه و مفسر و قرآن‌پژوه نامی جهان تشیع و اسلام) و آیت‌الله سیدمحمد حسین فضل‌الله از برجسته‌ترین اساتید شیخ راضی در نجف بودند و وی بیشتر از سیدمحمد حسین فضل‌الله تأثیر پذیرفت.
 
شیخ راضی در سال ۱۹۸۰ به قم آمد و بحث خارج فقه(از دروس حوزوی) را نزد تعدادی از اساتید حوزه علمیه این شهر از جمله علامه حسن‌زاده آملی و آیت‌الله جوادی آملی فرا گرفت.
 
وی حدود ۵ سال مسئول حوزه علمیه احساء و قطیف(از مناطق شیعه‌نشین عربستان) بود و تألیفات و پژوهش‌های زیادی را به رشته تحریر درآورد.
 
اتخاذ مواضع شجاعانه
 
شیخ راضی به خاطر اتخاذ مواضع شجاعانه و انتقاد از شرایط و اوضاع حاکم بر جامعه عربستان معروف شد؛ این در حالی بود که مراجع دینی داخلی و خارجی این کشور در برابر هر گونه اتفاق و رویدادی سکوت کرده و واکنشی نشان نمی‌دادند. 
پس از اعدام شیخ نمر در دوم ژانویه ۲۰۱۶ (۱۲ دی‌ماه ۹۴) شیخ راضی به صراحت این جنایت را در خطبه‌های نماز جمعه محکوم کرد؛ در پی این اقدام نیروهای امنیتی آل سعود ناچار به احضار شیخ و اجبار وی به دادن تعهد و امضا به منظور عدم ایراد خطبه جمعه و دخالت در سیاست داخلی عربستان شدند.
اما شیخ از پا ننشست و در خطبه جمعه بیستم فوریه(اول اسفندماه) جنایت‌های آل سعود در یمن را محکوم کرد، همین امر سبب شد وی از سوی حکومت تهدید به بازداشت و ممانعت از امامت در نماز جمعه و جماعت شود.
 
شیخ راضی پس از قرارگرفتن نام حزب‌الله در فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و صدور دستور بازداشت حامیان حزب‌الله در عربستان، شیخ راضی به صراحت آن را محکوم و اعلام کرد: «اگر جرم حزب‌الله جنگ با اسرائیل و تکفیری‌ها است، ما با آن‌هاییم. حزب‌الله عزت و کرامت را به اسلام، مسلمانان، عربیت و عرب‌ها بازگردانده است و حق ملت‌ها است که این حزب را گرامی داشته و به عنوان یکی از افتخاراتشان و میراثی فرهنگی به آن افتخار کنند.»
  
آل سعود در واکنش به موضع‌گیری‌های صریح حسین راضی تلاش کرد صدای او را خاموش کند؛ بنابراین با ممانعت شیخ از اقامه نماز در مسجد، وی را در فشار و تنگنا قرار داد؛ اما شیخ همچنان بر مواضعش ثابت قدم بود و دوشنبه این هفته، دوم فروردین‌ماه، نماز را در مسجد رسول اعظم(ص) اقامه کرد.
 
شیخ راضی پس از اقامه نماز عشاء به یکی از داروخانه‌های نزدیک مسجد رفت، چند ماشین وابسته به حکومت او را از زمان خروج از مسجد تعقیب می‌کردند. 
شیخ وارد داروخانه شد؛ اما به محض خروج از آن توسط افرادی که داخل خودروها بودند، به اتهام حمایت از حزب‌الله بازداشت شد؛ بدون اینکه خانواده‌اش در جریان باشند.


جمعه 20 مرداد 1396 - 16:20:0

عکسهای بیشتر :