عطوان: ریاض در حال تغییر در قبال ایران است

چهار شنبه 11 مرداد 1396 - 10:35:57
عطوان: ریاض در حال تغییر در قبال ایران است

تهران- الکوثر: روزنامه‌نگار عرب‌زبان با اشاره به مصافحه وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان تاکید کرد که ریاض در حال تغییر سیاست‌هایش درباره ایران است.

عبدالباری عطوان سردبیر و مدیر مسئول روزنامه رای الیوم با اشاره به مصافحه وزیران امور خارجه ایران و عربستان در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در یادداشتی در این روزنامه نوشت: پیش از اینکه گفته بودیم که سیاست‌های عربستان سعودی در قبال ایران و محور آن در منطقه دچار چرخش شده است و از این رو از مقتدا صدر، روحانی شیعه عراقی، با گرمی استقبال کرد، گزافه نگفتیم؛ زیرا دعوت رسمی «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی، از«مقتدا صدر»، رهبر جریان صدر عراق برای سفر به عربستان سعودی شاهدی براین مدعاست.
وی افزود: مصافحه و دست‌دادنی که روز سه‌شنبه بین «محمد جواد ظریف»، وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با «عادل الجبیر» همتای سعودی‌اش، پس ازقطع چند ساله روابط دیپلماتیک تاکیدی اضافی درباره حصول تغییر در روابط دو کشور است، روابطی که اکنون به جای رویارویی و تحرکات تحریک‌آمیز رسانه‌ای بر گفت‌وگو و دیپلماسی گراییده است.
این نویسنده در ادامه افزود: وقوع این تحولات چند روز پیس از آنکه «سلمان ‌بن‌عبدالعزیز»، پادشاه عربستان سعودی، کشور را برای سپری کردن تعطیلات به مغرب ترک کرد، و بن‌سلمان مسئولیت اداره امور کشور را برعهده گرفته است، دارای معانی و مفاهیم مشخصی است.
عبدالباری عطوان در ادامه افزود: بی‌‌هیچ گزافه‌گویی و اغراق باید گفت که از زمانی که «محمد صالح بن‌طاهر»، وزیر حج و اوقاف عربستان سعودی، با ارسال دعوتنامه به رئیس سازمان حج و اوقاف ایران از وی برای سفر به عربستان سعودی دعوت کرد تا مشکلات و موانع پیش رو درباره اعزام حجاج ایرانی به عربستان سعودی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد، مشخص و واضح بود که سران عربستان سعودی به هر نحوی به دنبال تغییر در رویکرد سیاسی خود هستند. تصور نمی کنیم که عادل الجبیر بدون کسب تکلیف و اجازه از مقامات عالی رتبه عربستان و در چارچوب رویکرد جدید عربستان سعودی درباره برقراری آرامش با رقیب خود ایران، حاضر به مصافحه و دست دادن با وزیر امور خارجه ایران آن هم در برابر دوربین خبرنگاران باشد و کسی که نظری غیر از این داشته باشد شناختی از عربستان و تصمیم‌سازی‌ها در این کشور ندارد.

منبع :رای الیوم


چهار شنبه 11 مرداد 1396 - 10:35:41