ارزیابی سیاسی و نظامی عملیات حزب‌الله در شرق لبنان

چهار شنبه 4 مرداد 1396 - 16:6:59
ارزیابی سیاسی و نظامی عملیات حزب‌الله در شرق لبنان

عملیات نظامی در کوه‌هایی که تپه‌ها و قله‌های بزرگ و کوچک سنگی آن را احاطه کرده است، بسیار مشکل و طاقت فرسا است. هر نیرویی که به دنبال فتح این نوع مناطق وارد کارزار می‌شود باید توان بالای نظامی و اطلاعات کافی میدانی داشته باشد؛ علاوه بر این نیروهای نخبه عملیاتی باید از توان نظامی و تجربه کافی برخوردار باشند.

 این اوضاع وصف حال عملیات بزرگ نظامی بود که حزب‌الله لبنان با همکاری ارتش سوریه در مرزهای شرقی لبنان در اطراف شهر عرسال در منطقه بقاع انجام داده که طی آن بخش‌هایی از رشته کوه‌های متصل سوریه به لبنان نیز آزاد شده است.

حزب‌الله توانسته است در زمانی محدود و کوتاه مواضع مجموعه تروریستی جبهه النصره در این مناطق را به شکل کامل تصرف کند و این کاری مهم از بعد نظامی و عملیاتی است که از نگاه طرف‌های نظامی و امنیتی منطقه هرگز غافل نخواهد ماند و بدون شک اسرائیل از امروز حساب ویژه‌ و متفاوتی با گذشته برای مقاومت اسلامی در منطقه باز خواهد کرد.

مناطق شرقی مرز لبنان در محدوده منطقه عرسال و در عمق خاک سوریه به دو بخش اشغالی شمالی و جنوبی توسط داعش و جبهه النصره قابل تقسیم بود که بخش جنوبی آن در اشغال النصره و بخش شمالی آن در اشغال داعش بود؛ حالا پرونده بخش جنوبی آن در حال کامل شدن و آزادی کامل است و مجموعه‌های کوچکی از باقیمانده‌های النصره یا باید تسلیم شده و یا آن که پایان مسیر نظامی خود را نظاره گر باشند تا آن که مرحله بعدی عملیات برای آزادسازی بخش شمالی نیز آغاز گردد.

حزب‌الله لبنان در حالی عملیات خود را با موفقیت و با پایان اشغال توسط النصره کامل می‌کند که رسما با جوانمردی و تکیه بر قدرت نیروهای تحت امرش تاکید کرده است هر یک از بازمانده‌های النصره سلاح‌های خود را داده و تسلیم شوند سلامت آنها را تضمین خواهد کرد.

پیش از آغاز این عملیات برخی گروه‌های سیاسی و از جمله حزب المستقبل سعد حریری اعلام کرده بودند که شهر عرسال خط قرمز آنها به شمار رفته و هیچ عملیات نظامی را در این منطقه تحمل نخواهند کرد اما دقت محاسباتی عملیات حزب‌الله نشان داد که شهر عرسال و تمامی مناطق اسکان پناهندگان سوری در اطراف عرسال هرگز صحنه نبردها نخواهد بود و حتی یک گلوله به سمت این مناطق شلیک نخواهد شد و درستی این ادعا را عملیات نظامی موفق حزب‌الله ثابت کرد تا بهانه های واهی سیاسی برای جلوگیری از پاکسازی نیروهای النصره در اطراف عرسال از بین روند.

حزب المستقبل لبنان حالا که عملیات حزب‌الله بدون هرگونه آسیبی به شهر عرسال در پایان راه خود است در مظان اتهام سیاسی حمایت غیر مستقیم از نیروهای النصره قرار گرفته است و همان نیروهایی که با گروگان گرفتن برخی از افسران و سربازان ارتش لبنان در نزدیکی عرسال، چهار تن از آنها را به شهادت رسانده بودند.

حزب‌الله برای آن که نشان دهد به همه رویکردهای ملی لبنان در نبرد علیه تروریست‌های النصره پایبند است در هر نقطه‌ای که به فتوحات دست پیدا می‌کرد ابتدا پرچم لبنان و سپس پرچم حزب‌الله را به اهتزاز در می‌آورد و در کنار آن عکس شهدای ارتش لبنان را در دل پرچم لبنان بر می‌افراشت.

رویکرد حزب‌الله لبنان در این عملیات باعث شده است تا بسیاری از کانون‌های مردمی وابسته به جریان 14 مارس از این عملیات تحت عنوان مبارزه با تروریسم النصره حمایت کرده و از نقش نظامی حزب‌الله در پاکسازی شرق لبنان تمجید کنند اما محورهای متناقض و دوگانه تحلیلی حزب المستقبل حالا کار دست آنها داده است.

آنها ابتدا تلاش کردند تا عملیات بزرگ پاکسازی شرق لبنان از وجود تروریست‌ها را جنگ بین دو مجموعه تروریست تلقی کنند. این نگاه خصمانه و ناعادلانه در بین مردم واکنش‌های منفی بسیاری را علیه حزب المستقبل و برخی جریان‌های سیاسی هم پیمان با آن را برانگیخت.

هم زمان با این اتهامات، حزب‌الله لبنان با اتخاذ روش صحیح تبلیغاتی در سطح لبنان توانست اعتماد و حمایت کامل ارتش لبنان و همراهی این موسسه نظامی را به دست آورده و علاوه بر آن رییس جمهور لبنان "میشل عون" تاکید نمود که این عملیات "امنیت و استقرار" را به مرزهای شرقی لبنان باز خواهد گردانید.

فضای مجازی لبنان نیز عملا ثابت کرد که اکثریت مطلق مردم بدون لحاظ مواضع سیاسی خاص خود، از عملیات نظامی حزب‌الله علیه جبهه النصره حمایت می‌کنند و همین امر باعث شد تا حزب المستقبل با اتخاذ سیاستی متناقض در مبارزه با تروریسم در نگاه انتقادی شدید مردم لبنان قرار گیرد.

تناقض رفتاری حزب المستقبل موجب شد حتی برخی از سیاسیون این حزب نیز از عملیات حزب‌الله دفاع کنند و چنین تعبیر نمودند که هیچ مخالفتی با عملیات حزب‌الله ندارند چرا که منجر به حفظ امنیت لبنان در برابر تروریست‌ها می‌شود. محمد قبانی، نماینده پارلمان لبنان و از جناح سیاسی حزب المستقبل در این باره می‌گوید: ما در این نبرد در خط مقابل حزب‌الله نیستیم و تا زمانی که این نقش منجر به دوری تروریست‌ها از منطقه و بازگشت عرسال به مردمش می‌شود این عملیات را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

این در حالی است که قرار است حزب‌الله لبنان پس از آزادی کامل شرق لبنان از وجود تروریست‌ها حفاظت و امنیت آن را به ارتش این کشور واگذار کند.

حزب المستقبل برای آن که تعدیلی در رفتار سیاسی خود ایجاد کرده و اتهامات سابق را از خود رفع کند در بیانیه‌ای اعلام کرد که این "وظیفه ارتش لبنان است که حمایت مرزهای لبنان را تامین کند" اما این در حالی است که ارتش لبنان در شرق این کشور در هماهنگی کامل با حزب‌الله است و با شلیک توپخانه مواضع تروریست‌های النصره را زیر آتش گرفته بود و نقش حمایتی بارزی را ایفاء کرده است. با این وجود باز هم به نظر می‌رسد المستقبل نتوانسته است انتقادهای شدید مردمی از مواضعش در قبال عملیات مقاومت اسلامی علیه تروریست‌های النصره در کوههای شرق لبنان در اطراف عرسال را توجیه کند.

المستقبل برای فرار از اتهامات وارده تلاش کرد تا چنین وانمود کند که عملیات حزب‌الله علیه النصره در داخل خاک سوریه صورت گرفته است که این موضع نیز براساس اطلاعات و نقشه عملیات نظامی نشان می‌دهد ادعایی واهی و بیگانه با واقعیت در جریان است ضمن این که عملیات حزب‌الله در بخش هایی از خاک سوریه لازمه پاکسازی کامل مناطق شرقی لبنان بوده است.

با این عملیات حزب‌الله چند دستاورد مهم به دست آمده است:

1-  ارتباط مجموعه‌های تروریستی النصره با داخل لبنان و به خصوص شهر عرسال و اردوگاه های پناهندگان سوری در داخل قطع شده است.

2-  راه بین‌المللی بیروت – دمشق که از آغاز بحران همچنان باز بوده اما با این عملیات حفاظت امنیتی آن از درون سوریه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

3-  شعار سه گانه ملی مردم، ارتش و مقاومت که شعار اصلی مقاومت اسلامی در لبنان به شمار می‌رود بیش از گذشته مصداقیت خود برای حفظ امنیت لبنان و همراهی با ارتش این کشور را نشان داده است.

4-  حزب‌الله لبنان با این عملیات سریع که مبتنی بر شناسایی دقیق محل استقرار نیروهای النصره در منطقه بود نشان داد که از توانایی‌های بالای نظامی برخوردار بوده و می‌تواند در هر نقطه‌ای از لبنان در دفاع از این کشور در برابر نیروهای متجاوز ایستادگی کند.

برخی منابع نظامی اعلام کردند که تا پیش از این عملیات این نگرانی وجود داشت که نیروی هوایی اسرائیل در حمایت از النصره و به منظور عدم به هم ریختن معادله نظامی در شرق لبنان در منطقه بقاع، برخی مواضع حزب‌الله را آماج حملات هوایی قرار دهد اما همین منابع تاکید کردند که حزب‌الله از قبل خود را برای این سناریو نیز آماده کرده بود از همین رو در صورت مداخله اسرائیل آن را جنگ علیه مقاومت در لبنان ارزیابی و به آن پاسخ مناسبی می‌داد و همین معادله رعب و وحشت عملا باعث شد تا اسرائیل فقط نظاره‌گر عملیات موفق حزب‌الله باشد. این همه در حالی است که از نگاه اسرائیل منطقه بقاع که در امتداد استقرار نیروهای مقاومت اسلامی در جنوب به شمار می‌رود می‌تواند تاثیری مستقیم بر تحولات نظامی بین اسرائیل و لبنان داشته باشد. 

منبع: ایسنا


چهار شنبه 4 مرداد 1396 - 16:6:33