ایا حج امسال طبق برنامه انجام می شود ؟

یک شنبه 1 مرداد 1396 - 17:28:2
ایا حج امسال طبق برنامه انجام می شود ؟

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش روحانیون کاروان های حج، معین و معینه های کاروان ها گفت: تاکنون بیش از 22 هزار روادید برای زائران ایرانی بیت الله الحرام صادر شده است و این روند با قوت درحال انجام است.

تهران- الکوثر:
 حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر با انتقاد از انتشار برخی اظهار نظرها مبنی بر ابهام در انجام شدن حج افزود: درحال حاضر نمایندگانی از بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برای انجام مقدمات اعزام زائران در عربستان حضور دارند و آخرین هماهنگی ها به خوبی در حال انجام شدن است .
وی ادامه داد: بر اساس پیگیری های انجام شده؛ به زودی روادید 10 نفر از کارکنان وزارت امور خارجه برای انجام امور کنسولی در موسم حج صادر خواهد شد و این گروه نیز به عربستان اعزام خواهند شد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با انتقاد از برخی پویش ها که با هدف ایجاد ابهام در حج و یا نرفتن زائران به این سفر معنوی در فضای مجازی ایجاد شده است، گفت : تردیدی وجود ندارد که در پشت پرده« پویش نرفتن به حج » یک جریان مرموز در خارج از کشور وجود دارد و متأسفانه عده ای ناآگاه و ساده لوح نیز در داخل کشور همین مطالب را باز نشر می کنند.
حجت الاسلام قاضی عسکر با بیان این مطلب که طرح شایعات و ابهامات بی اساس درباره حج از سوی کسانی مطرح می شود که مخالف انجام این فریضه هستند؛ تصریح کرد: به طور قطع این پویش ها که منشاء بسیاری ازآنها خارج از کشور است ما را مأیوس نخواهد کرد.
وی دربخش دیگری از سخنانش باردیگر به طرح تغییر ولیعهد عربستان وتأثیر احتمالی آن بر حج ایرانیان واکنش نشان داد و گفت: وزیر حج این کشور در دیدار ریاست محترم سازمان حج و زیارت با وی اعلام کرده است که تغییر ولیعهد تأثیری بر سیاست های حج نخواهد داشت.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت که در جمع روحانیون؛ معین و معینه های کاروان های منطقه تهران در آمفی تئاتر سازمان حج و زیارت سخن می گفت؛ نقش روحانیون کاروان را در ایجاد آرامش روحی و معنوی زائران بسیار با اهمیت توصیف کرد.
وی از روحانیون کاروان ها خواست تا در سفرحج امسال بیش از سال های گذشته با زائران مأنوس و همراه باشند و تلاش کنند با هدایت ها و آموزش های لازم؛ ضمن ارتقای سطح آگاهی و معلومات حجاج درباره حج و تاریخ اسلام؛ احساس آرامش را در زائران تقویت کنند.
حجت الاسلام قاضی عسکر با تأکید بر اینکه باید " خرد جمعی را بر کار فردی " ترجیح دهیم ؛ گفت: شورای فرهنگی کاروان ها از اقدامات قابل تحسین و ارزشمندی است که بسیاری از فعالیت های فرهنگی و دینی را می توان با مشورت و بکارگیری توان فکری و مدیریتی نیروهای فرهیخته و اندیشمندی که در کاروان ها حضور دارند؛ برنامه ریزی کرد و امور فرهنگی حج را با پختگی و درایت بیشتر به جلو برد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: با بهره گیری از نیروهای فرهیخته و صاحب نظر و نیز یاوران حجاج و با تقسیم کار مناسب؛ می توان به فعالیت های دینی و فرهنگی کاروان ها شتاب بیشتری بخشید.
وی همچنین از آماده شدن نرم افزار موبایلی مناسک همراه که روی گوشی های تلفن هوشمند قابل نصب است خبر داد و گفت: آماده شدن این نرم افزار یک اقدام فرهنگی مناسب برای آشنایی هرچه بیشتر زائران با مناسک حج است.
نماینده ولی فقیه و سرپرست زایران ایرانی خانه خدا همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت برگزاری مراسم بدرقه حجاج در مساجد و حسینیه ها تأکید کرد و گفت: این اقدام با هدف ارائه خدمات بهتر به زائران بیت الله الحرام در فرودگاه های کشور صورت می گیرد و بستگان حجاج از حضور در فرودگاه ها برای مراسم بدرقه حجاج پرهیز کنند.
وی همچنین به توافق های انجام شده با وزیر حج عربستان برای ایجاد شرایط سهل و آسان و بهتر برای زایران در فرودگاه های مدینه و جده اشاره کرد و ادامه داد: ان شاءالله امسال شاهد شرایط بهتری در فرودگاه های کشور میزبان باشیم .
حجت الاسلام قاضی عسکر همچنین با هشدار درباره پرهیز از بیان هرگونه مسائل اختلافی در مراسم حج؛ برضرورت توجه به وحدت امت اسلامی تأکید و خاطر نشان کرد : تحت هیچ شرایطی نباید بحث های فرقه ای و مذهبی درحج مطرح شود.
وی گفت: ما طرفدار وحدت امت اسلام هستیم بنابراین از هرگونه مباحثی که وحدت مسلمانان را خدشه دار کند؛ باید پرهیز شود.
حجت الاسلام قاضی عسکر افزود: هدف ما از حج ؛ ایجاد تحول روحی، معنوی و اخلاقی است و زائران ایرانی بیت الله الحرام در موسم حج منادی وحدت و همبستگی در امت اسلامی هستند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان این مطلب که«مدیریت حج، یک مدیریت ویژه مبتنی بر خرد جمعی است» گفت: باید بکوشیم با هماهنگی هرچه بیشتر و اجرای درست و به موقع قوانین و دستورالعمل های ابلاغی، زمینه برگزاری حج مطلوب را برای زائران عزیز کشورمان فراهم کنیم.
حضور گسترده زائران در نمازهای جماعت در مسجدالنبی و مسجدالحرام ؛ برگزاری جلسات انس با قران ؛ بیان اسرار و معارف حج ؛ برگزاری جلسات مکه شناسی و مدینه شناسی ؛ روایتگری تاریخ اسلام ؛ رعایت قوانین و دستورالعمل های حج ؛ برگزاری باشکوه جلسات دعا و مناجات خوانی از دیگر توصیه هایی بود که نماینده ولی فقیه به روحانیون کاروان ها مطرح کرد .
امسال 86 هزار و 500 زائر ایرانی از 9 مرداد برای انجام مناسک حج ابراهیمی به سرزمین وحی سفر می کنند که این رقم حدود 35 درصد نسبت به سال 94 افزایش یافته است.  وزیرحج عربستان مشکل ویزای هیأت کنسولی ایران را حل می‌کند
 
همچنین حمید محمدی، رییس سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به تاخیر در صدور ویزای هیأت کنسولی، حضورا با وزیر حج عربستان مذاکره‌ای داشتم و او تاکید کرد که در روزهای آتی به سرعت این مشکل را رفع خواهند کرد تا هیأت کنسولی جمهوری اسلامی ایران ویزای خود را دریافت کند.

وی با بیان اینکه نخستین پرواز حج روز نهم مردادماه انجام می‌شود، افزود:  پروازهای مدینه قبل تا ۳۰ مردادماه ادامه دارد و پروازهای مدینه بعد از ۱۴ مردادماه آغاز می‌شود و تا سوم شهریور ادامه خواهد داشت.


یک شنبه 1 مرداد 1396 - 17:27:53