حقایقی درباره گذشته محمد بن‌ عبدالوهاب

چهار شنبه 28 تیر 1396 - 13:29:22
 حقایقی درباره گذشته محمد بن‌ عبدالوهاب

ویژه الکوثر: پژوهشگر تاریخی با اشاره به اینکه دستان پنهانی آثار و کتاب‌های مربوط به محمد بن عبدالوهاب را حذف می‌کنند، تاکید کرد: بر اساس اندک آثار جد او مورد حمایت یهودیان سوریه بود.

دکتر «علی الشعیبی» در گفت‌وگو با برنامه «حقائق التاریخ» (حقایق تاریخ) شبکه تلویزیونی «الکوثر» از سوریه، درباره «محمد بن عبدالوهاب التمیمی»، بنیانگذار فرقه منحرف وهابیت و کتاب‌هایی که به اصل و نسب او اشاره کرده‌اند گفت: کتاب‌هایی که به اصل و نسب عبدالوهاب اشاره می کنند، بسیار اندک است و آن مقداری نیز که وجود دارد مورد تحقیق قرار نگرفته است.

وی گفت: در «مرکز آثار و کتب » تونس بیش از صد جلد کتاب خطی درباره عبدالوهاب وجود دارد که هنوز هیچ کدام از آن‌ها مورد تحقیق قرار نگرفته است.

این پژوهشگر تاریخ افزود: با توجه به فقدان کتاب‌ها درباره زندگی‌نامه محمد بن عبدالوهاب، به نظر می رسد که دستان پنهانی وجود دارد که از تحقیق درباره این آثار جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال، «الیاس سرکیس»، نویسنده مصری، دانشنامه‌ای دارد به نام «المعجم المطبوعات العربیه» (دانشنامه کتاب‌های عربی). در چاپ سال 1924 این دانشنامه، نام برخی از کتاب‌هایی که به نسب ابن عبدالوهاب اشاره کرده است، ذکر شده است، اما این بخش‌ها در چاپ‌های بعدی حذف شده است.

وی افزود: از جمله این کتاب‌ها می‌توان به کتابی اشاره کرد که در پایان قرن نوزدهم در استانبول به چاپ رسید. در این کتاب ذکر شده است که جد ابن محمد بن عبدالوهاب، شلمان قرقوزی بوده است. قروزی در زبان استانبولی به معنای هندوانه فروش است. او به سوریه مهاجرت کرده در منطقه قابون سوریه اسکان یافته است. آن زمان کدخدای منطقه قابون فردی یهودی بوده است. پس از برکناری این فرد یهودی، منطقه منطقه علیه قرقوزی شورش کردند و او مجبور شد از آنجا به مصر و پس از مدتی نیز از مصر به سرزمین نجد مهاجرت کند.

این پژوهشگر تاریخی تاکید کرد: قرقوزی در نجد ادعا کرد که به قبیله «بنی تمیم» منسوب است و با این ادعا به این قبیله پیوست.

منبع تصویریhttp://www.alkawthartv.com/news/83242


چهار شنبه 28 تیر 1396 - 12:22:34

عکسهای بیشتر :