کانون مهرورزی

شنبه 25 مرداد 1399 - 12:36:2
کانون مهرورزی

چطور همسرانی با ایمان و نیمه تکمیل کننده ی یکدیگر باشیم:

تهران- الکوثر: خانواده اساسی ترین نهاد در جامعه ی اسلامی است و رسیدن به آرمان زیبای خانواده قرآنی است که نوید بخش فضایی همراه با آرامش و سرشار از امید است .

اختصاص حداقلی 150 آیه نورانی در قرآن کریم و احادیث متعدد دراین باره نشان از تأکید این دین آسمانی براین موضوع دارد واهمیت همین جایگاه عظیم  ،استکبار جهانی را برآن داشته است که تا از طریق گمراهی ،فساد و انحلال خانواده ،این نهاد مقدس را متلاشی سازد .با مروری بر آیات و روایات می آموزیم که چطور انتخاب کنیم ،رفتار و زندگی کنیم تازیر یک سقف به آرامش برسیم .آرامشی که میوه ی ایمان و یقین است . می خواهیم ، خشت های اول بنای زندگی مان را صاف و صادقانه بنا کنیم ؛ تاازساختمان زندگی مان ، به تدریج ، بنایی بسازیم که نه تنها خود ، بلکه نسل انسانیّت از آن بهره مند شود . پس مثل همیشه از معماران کمال انسانیّت (قرآن واهل بیت ) مدد می گیریم که چطور ، همسرانی با ایمان و نیمه ی تکمیل کننده ی یکدیگر باشیم .

 

خشت اول ؛ مدار مهر ومحبت

خشت اول کلبه ی نور را برپایه ی مهر و ایمان بنا می کنیم .از آیه های الهی وسیره ی اهل بیت مدد می گیریم تا دیوارهای خانه مان را ، به استواری ایمانی محکم  ومهری پر دوام بنا کنیم و راه ورسم محبت را در خانواده ، به نیکی در یابیم .

• اکسیر محبت

اکسیر محبت ، این نعمت الهی سخت ترین فلزها را ه طلا تبدیل می کند .به عبارت زیباتر و از زبان قرآن محبت رمز زیبایی زندگی است .

در قرآن کریم رابطه میان زوجین راباکلمه ی مودت و رحمت بیان می کند واشاره به این دارد  که شهوت ، تنها رابط طبیعی زندگی زناشویی نیست . بلکه صفا و صمیمیت و اتّحاد دو روح است  که زندگی را پایدار می سازد ؛ و به عبارت دیگر آنچه زوجین رابه یکدیگرپیوند می دهد مهرومودت و صفا وصمیمیت است نه شهوتی که در حیوانات هم وجود دارد . 

در لسان اهل بیت نیز تأکید بر این مهر و محبت بسیار دیده می شود .

امام صادق (ع) می فرماید :هرکس از دوستان ما باشد به همسرش بیشتر اظهار محبت می کند .

ونیز پیامبر(ص) می فرمایند :هر چه ایمان انسان کامل تر باشد ، به همسرش بیشتر اظهار محبت می کند .

در زندگی و سخنان بزرگان نیز زیاد دیده شده که در مورد اهمیت خشت مهر و عاطفه بیاناتی دارند .

زن و شوهر هر چه بیشتر به هم محبت کنند ، زیادی نیست .آنجایی که محبت هرچه بیشتر شود ، ایرادی ندارد ، محبت زن وشوهر است .هرچه به هم محبت کنید خوب است . اعتماد هم ، محبت می آورد .محبت زن وشوهر جزء محبت های خدایی است ، هرچه بیشتر شود بهتر است .

عشق و محبت ، سختی های حرکت و تکاپو را بر انسان و ناهمواری ها وتلخی ها را شیرین می سازد . به نیروی عشق و محبت است که دختر جوانی ، سختی های دوران بارداری را تحمل می کند و پس از فراغت ،رنج ها را برعهده می گیرد وحاضراست همه هستی خود را در راه هستی محبوب خود فدا کند . به نیروی عشق ومحبت است که پسر جوانی تمام هم و غم واندیشه ی خود را متوجه تأمین زندگی همسر و فرزند می کند و دلخوش است که اگر از کار و فعالیت روزانه خسته می شود ،اعضای خانواده اش در آسایش به سر می برند . انسانی که وجودش سرشار از عشق ومحبت خانوادگی است ، انسانی پویا وفعال وپرنشاط است .

پس بارش کنید ؛ مهرتان را بارش کنید ، عشقتان را بارش کنید ، فکر مثبت وسازنده تان را بارش کنید . بارش تبسم ، بارش لبخند ، بارش انرژی مفید...

شاید سؤالی پیش آید که چگونه و با چه ابزاری می توانیم محبت کنیم و کانون زندگی مان را روز به روز شیرین تر کنیم ؟!

 

مواد لازم برای  ایجاد مهربانی

پیامبر(ص) می فرمایند :هر چه ایمان انسان کامل تر باشد ، به همسرش بیشتر اظهار محبت می کند

 

نگاه پر مهر

پیامبر اکرم (ص) فرمودند : وقتی مرد به زن خود با محبت می نگرد و زنش به او با مهر می نگرد ، خداوند با دیده ی رحمت به آنها می نگرد .

 

زیباترین عبارتها

امام صادق (ع) می فرماید : وقتی کسی را دوست داری به او خبر بده .

 

همکاری ویگانگی روح ها

امیر مؤمنان (ع) هیزم کشی می کرد وآب می آورد وجارو می کرد وفاطمه (س)آرد می کرد و نان می پخت .

پیامبر(ص) می فرمایند :از هردو نفری که با هم زندگی می کنند یکی پیش خدا محبوب تر است و آن کسی است که با همنشین و صاحبش رفیق تر،صمیمی تر،مهربان تر و کمک کارتر باشد .

 

نشانه ی عاشقی

امیرالمؤمنین (ع) فرمودند : هدیه جلب محبت می کند .

رسول اکرم (ص) فرمودند : به یکدیگر هدیه بدهید تا رشته محبتتان استوارشود زیرا هدیه محبت را می افزاید وکینه و کدورت را ازبین می برد .

 

عبور ازآفات و موانع محبت

حفظ محبت از رسیدن به آن ، دشوارتر است . چنانچه ، حفظ ایمان ازایمان آوردن سخت تر است . گاهی اوقات با تلاش زیاد ، زندگی پر مهر وسرشار از عشق ایجاد می شود ، اما این کانون عشق  می تواند با کوچک ترین لغزشی از بین برود و کاشانه ی پر مهر را به جهنّمی سوزان تبدیل کرد .پس باید چه کرد ؟!

 

من محوری ممنوع!

"الرجال القوامون " معنایش این نیست که زن در همه ی امور تابع شوهرش باشد . نه ! یا مثل برخی مقلّدین اروپا ، بگوییم که زن باید همه کاره باشد ومرد باید تابع باشد . این هم غلط است . بالاخره زن وشوهر دوتا شریک و دوتا رفیق هستند ویک جاباید مرد کوتاه بیاید ،  یک جا زن. یکی اینجا ازسلیقه وخواست خود بگذرد ، ودیگری در جای دیگر ، تا بتوانند با یکدیگر زندگی کنند .

باید من خود را باید حذف کنیم . یعنی از من خود خارج شویم و به ما برسیم ؛ تازمانی که من خود را مطرح می کنیم  و میل خود را حق خود بدانیم، نمی توانیم  زندگی پایداری  داشته باشیم  . همه باید من خود را حذف کنیم تا در "ما " حل شویم تا  بتوانیم به کمال وتعالی برسیم .

 

دوری از جدال

حضرت علی(ع) می فرمایند: از بحث و جدل بپرهیزید ؛ چرا که با این کار سفیهان را علیه خود تشویق می کنید و دوستی وبرادری خود را با دیگران فاسد می نمایید 

و نیز پیامبراکرم (ص) می فرمایند : با تقواترین افراد کسی است که از بحث و جدل بیهوده بپرهیزد ، هرچند حق با او باشد .

رسول اکرم (ص) فرمودند : به یکدیگر هدیه بدهید تا رشته محبتتان استوارشود زیرا هدیه محبت را می افزاید وکینه و کدورت را ازبین می برد

 

آتش لجاجت را خاموش کنیم

امام علی (ع) می فرمایند : از بحث و جدل بپرهیزید که این کار اعمال نیک تو را نابود می سازد ، از جدال دوری کن که تو را به هلاکت می افکند واز خصومت ورزی اجتناب کن که تو را از خدا دور می کند .

 

منصف باشیم

 چقدرزیبا است ، زندگی خانواده ای که شوهر نسبت به همسر خود وزن نسبت به شوهر خود و در کل همه ی اعضای خانواده نسبت به هم انصاف را رعایت می کنند و هر کدام در هر برنامه ای آنچه را برای خود نمی پسندند برای طرف مقابل هم نپسندند . همه باید نسبت به هم اهل انصاف و دادگری و عدالت و خدمت بوده ودر تمام کارهای خانه به هم کمک کنند تا بخشی از سعادت آنان تأمین شود .

 

درآشتی پیش قدم باشید

رسول خدا (ص) فرمودن : قهر کردن بیش از سه روز روا نیست . پس اگر دونفر که باهم قهر هستند باهم روبرو شدند و یکی از آن دو سلام کرد و دیگری جواب سلامش را داد هردو در ثواب شریک هستند . ولی اگر جوابش را نداد آنکه سلام کرده از گناه مبرّا است و دیگری گناهکار می باشد .

 

ایثار

وقتی انسان به فکر دیگران باشد ، به فکر زن وبچه اش باشد ، به فکر این باشد زنش در رفاه باشد ، زن به فکر این باشد که خانواده اش در آسایش باشد ، این کارها یکی پس از دیگری باعث می شود که کم کم برای انسان ملکه ی ایثارگری پیداشود .

پس می بینیم که خانواده در نگاه اسلام چه جایگاه عظیم و وسیعی دارد وبرای برقرارماندن و پایداری آن چه دستوراتی داده شده است ؛ به طوری که با عمل به آنان ، می توان سعادت زندگی را تأمین کرد و از متلاشی شدن و کم رنگ شدن مهر و محبت در آن جلوگیری کرد .

به امید اینکه زندگی شاد وسرشار از مهری داشته باشید .


یک شنبه 25 تیر 1396 - 16:21:2