برادر ملک سلمان که به تازگی درگذشت، که بود؟

جمعه 23 تیر 1396 - 12:32:31
برادر ملک سلمان که به تازگی درگذشت، که بود؟

شاهزاده«عبدالرحمن بن عبدالعزيز آل سعود»چهارمین پسر محبوب ترین همسر ملک عبدالعزیز یعنی«حصه بنت احمد السُّدیری»؛ ۱۳ جولای در سن ۸۶ سالگی فوت کرد.

✔️عبدالرحمن بن عبدالعزیز، برادر بزرگتر ملک سلمان که به تازگی فوت کرده کیست؟ 

🔷شاهزاده «عبدالرحمن بن عبد العزيز آل سعود» چهارمین پسر محبوب ترین همسر ملک عبد العزیز یعنی «حصه بنت احمد السُّدیری» است؛ محبوبیت حصه از میان 22 زن دیگر شاه عبد العزیز، باعث شده که پسران وی قدرت و نفوذ بسیاری در عربستان پیدا کنند. پسران حصه،هفت سدیری(السديريون السبعة) نامیده میشدند که پس از مرگ ملک فهد (بزرگترین پسر حصه) به شش سدیری هم شناخته می شدند. 

🔻عبدالرحمن که متولد 1931 میلادی است، برادر بزرگتر شاه کنونی عربستان یعنی ملک سلمان و بزرگترین برادر زنده او به شمار می رفت که دیروز دار فانی را وداع گفت. وی پس از مرگ پدرش به مدرسه ای در کالیفرنیا پیوست؛ این کالج دانش آموزان را برای ورود به دانشکده های نظامی آماده می کند. سپس برای ادامه تحصیل به دانشکده نظامی سن دیگو رفت و بعد به دانشکده اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا پیوست. تا سال 1983، فعالیت سیاسی نداشت تا اینکه ملک فهد (برادرش) دستور داد به عنوان معاون وزیر «دفاع و هواپیمایی» این کشور تعیین شود. شاهزاده عبد الرحمن بن عبدالعزیز تا سال 2011 در همین منصب باقی ماند و 5 نوامبر 2011، توسط ملک عبد الله برکنارشد؛ زیرا عبد الرحمن حاضر به بیعت کردن با امیر نایف به عنوان ولی عهد نشد.  

🔹ملک عبد الله دستور داد که ملک سلمان که در آن هنگام امیر ریاض بود، وزیر دفاع کشور شود و امیر خالد بن سلطان را نیز به عنوان معاون وزیر کشور انتخاب نمود؛ و در عین حال عبدالرحمن را از منصبش عزل کرد و متذکر شد این برکناری بنا به خواسته خود امیر عبدالرحمن بن عبدالعزیز نیست.

🔸حقیقت این است که شاهزاده عبدالرحمن می پنداشت که ملک عبد الله برای راضی کردن او به بیعت با ولی عهد، حداقل منصبی همچون وزیر دفاع را به او محول خواهد کرد؛ اما چنین نشد. ملک عبد الله برای جلب رضایت حامیان سدیری ها، سلمان بن عبد العزیز را وزیر دفاع عربستان کرد. حال آنکه امیر عبد الرحمن بن عبدالعزیز معتقد بود از دو برادرش سلمان و سلطان بزرگتر و شایسته تر است.

🔻برکناری شاهزاده عبدالرحمن بن عبدالعزیز روز عید قربان انجام گرفت و اخباری حاکی از این در دست بود که عبدالرحمن قصد دارد در دومین روز عید قربان، دیداری با برخی افسران بلند پایه نیروهای مسلح عربستان داشته باشد و بارها نیز مراتب اعتراض خود به تصمیمات پادشاه را در جلسات مختلف عنوان کرده بود. لذا بدون اینکه منصب جایگزینی برای او در نظر گرفته شود عزل شد و ملک عبد الله همه آرزوهای حداقلی امیر عبدالرحمن را باد داد. از جمله اینکه به جای ملک سلمان، معاون او را به عنوان امیر ریاض تعیین کرد که تا آن زمان سابقه نداشته، معاون امیر یک منطقه، جانشین او گردد و عبدالرحمن توقع داشت دست کم، امیر ریاض شود.

🔹همچنین ملک عبدالله وزارت دفاع و هواپیمایی را به دو وزارتخانه مجزای دفاع و هواپیمایی تقسیم نموده و امیر فهد بن عبدالله بن محمد را به عنوان رئیس هیئت عمومی هواپیمایی شهری منصوب کرد.  


جمعه 23 تیر 1396 - 12:32:21