ویژه الکوثر:

دیدگاه علمای أهل تسنن درباره ابن تیمیه

دو شنبه 19 تیر 1396 - 11:42:0
دیدگاه علمای أهل تسنن درباره ابن تیمیه

پژوهشگر تاریخ با اشاره به اینکه همه علمای اسلام سرکرده وهابیت را کافر می‌دانند، تاکید کرد: سرکرده‌ وهابی‌ها نه به نبی اکرم (ص) و نه به ائمه (علیهم السلام) احترام قائل نیست.

تهران- الکوثر:

استاد «محمد الزاکی» در گفت‌وگو با برنامه «حقائق التاریخ» شبکه تلویزیونی «الکوثر» درباره «ابن تیمیه»، بنیانگذار وهابیت، گفت: علمای مذاهب اسلام اعم از مذاهب شافعی، مالکی، حنفی و حنبلی ابن تیمیه را به سه علت تکفیر کرده و کافر دانسته‌اند. نخستین علت در این باره این است که ابن تیمیه از اهل تجسیم بود؛ به این معنا که او و وهابیت خداوند تبارک و تعالی را موجودی دارای جسم، اوصاف و ویژگی های جسمانی و برای ذات باری تعالی مکانی مشخص تصور می‌کردند. البته، که چنین فردی یکتاپرست نیست و در نتیجه مشرک است. عقیده عموم اهل تسنن از جمله حنبلی‌ها بر عدم تجسیم ذات خداوند تبارک و تعالی است..

وی افزود: علت دیگر در این باره این است که ابن تیمیه احترامی به نبی اکرم (ص) قائل نبود.ادعاهای ابن تیمیه این است که قبر مبارک پیامبر اکرم (ص) نباید مورد تقدیس و زیارت قرار گیرد. بر اساس ادعاهای او، احادیث نبی اکرم (ص) درباره زیارت قبر ایشان، درست نیست. این سخن او نیز از جمله سخنان کفرآمیز است که البته بر خلاف اجماع مذاهب اسلامی، چه سنی و چه غیر سنی، درباره احترام به نبی اکرم (ص)  و احترام به اهل بیت ایشان (ع) و زیارت قبر و تقدیس این مکام مقدس است.

این پژوهشگر تاریخ در ادامه افزود: علت سوم درباره اینکه علمای اسلام ابن تیمیه را کافر می دانند جسارت‌های او و وهابیت سلفی به أهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، همان‌هایی که عموم مسلمانان بر ضرورت احترام به آن‌ها و حفظ جایگاه‌شان و احترام نبی اکرم (ص) به آن‌ها اجماع نظر دارند.

وی افزود: همه ما از آیاتی که درباره مقام آن بزرگواران است آگاه هستیم. همچنین،

از روایت‌ها و احادیث نبی اکرم (ص) درباره اینکه ما باید آن‌ها را الگوی خود قرار دهیم و دنباله رو راه آن‌ها باشیم، مطلع هستیم. با همه این وجود، ابن تیمیه به صراحت درباره آن‌ها چه امام حسین (ع) و چه امام حسن (ع) و چه امام علی (ع) و یا حضرت زهرا (س) و دیگر ائمه (علیهم السلام) با بی احترام سخن گفته است.

 منبع تصویری

 


دو شنبه 19 تیر 1396 - 11:41:56