خاستگاه افکار منحرف و خشن تکفیری‌ها

دو شنبه 19 تیر 1396 - 10:33:56
خاستگاه افکار منحرف و خشن تکفیری‌ها

ویژه الکوثر: مورخ و پژوهشگر تاریخ با اشاره به اینکه تکفیری‌ها خشونت و تندخویی خود را از اموی‌ها به ارث برده‌اند، تاکید کرد: تکفیری‌ها مانند اموی‌ها هر کسی را که با آن‌ها در کوچک‌ترین مسائل مخالفت کند، به قتل می‌رسانند.

دکتر «عصام العماد» در گفت‌وگو با برنامه «حقائق التاریخ» (حقایق تاریخ) شبکه تلویزیونی «الکوثر» درباره خشونت تکفیری‌ها علیه مخالفانشان و اینکه خاستگاه فرهنگ خشونت و تکفیر آن‌ها کجاست، گفت: اموی‌ها مخالفان‌شان را نه به علت مخالفت در عقیده و دین و مذهب بلکه به علت نفس مخالفت در هر چیزی، دشمن قلمداد می‌کردند و به قتل می‌رساندند. تکفیری‌ها نیز امروز چنین می‌کنند.

 وی گفت: بین دولت اموی هیچ تفاوت و اختلافی در عقیده با مالک اشتر یا امام حسن (ع) وجود نداشت، اما اموی‌ها آن‌ها را به شهادت رساندند. تکفیری‌ها نیز این گونه‌اند. اکنون همه جهان می‌دانند که آن‌ها به اعدام‌های میدانی شیوخ بزرگ خود اقدام می‌کنند و علت آن نیز نه اختلاف‌در عقیده بلکه صرف وجود اختلاف و تفاوت در دیدگاه است. زمانی که انسان چنین صحنه‌هایی را می‌بیند، دچار شگفتی می‌شود. این بسیار شگفت‌انگیز است که شاگردان تکفیری، معلم و استاد خود را اعدام می‌کنند.

دکتر عصام العماد خاطر نشان کرد: چنین پدیده‌ای فقط در زمان حکومت اموی‌ها رایج بود. در آن زمان انسانی فقط به علت اینکه مخالفت کرده بود، در برابر مساجد حاضر و اعدام می‌کردند. آن‌ها افراد را مثلا در روز عید قربان و با نیت «قربه الی الله» اعدام می‌کردند و صرفا به این علت که در تفسیر و برداشت درباره قضا و قدر و مسائل جزئی با آن‌ها دچار اختلاف بود.

این پژوهشگر تاریخ تاکید کرد: اکنون نیز شاهد هستیم که تکفیری‌ها دقیقاً چنین کاری می‌کنند . آن‌ها در سوریه (و عراق) مردم را فقط به این علت که مذهب‌شان با آن‌ها تفاوت دارد به قتل می‌رسانند که البته چنین رویکرد و اقدامی بر خلاف آموزه‌های قرآن است.

وی افزود: قرآن می‌فرماید: « إِنَّ الَّذينَ فَرَّقُوا دينَهُمْ وَ کانُوا شِيَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ في‏ شَيْ‏ءٍ»  (کسانی که دین خود را پراکنده ساختند و فرقه فرقه شدند ، تو هیچ گونه مسئول ایشان نیستی)؛ یعنی کسانی که دین دیگری دارند و مخالف تو هستند، شما نباید در امور آن‌ها دخالت کنی بلکه «إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَي اللَّهِ » (کارشان فقط با خداست)؛ یعنی آن‌ها قیامت دارند و من حق ندارم برای آن‌ها در این دنیا دادگاه تشکیل دهم.

منبع تصویری


دو شنبه 19 تیر 1396 - 10:33:0

عکسهای بیشتر :