پژوهشگر تاریخ:

نبی اکرم (ص) معاویه را لعن فرموده است

پنج شنبه 15 تیر 1396 - 10:32:59
نبی اکرم (ص) معاویه را لعن فرموده است

تهران- الکوثر: اندیشمند اسلامی و پژوهشگر تاریخ با اشاره به اینکه در کتاب های اهل تسنن هیچ حدیثی از رسول الله (ص) درباره تمجید از معاویه بن ابی سفیان وجود ندارد تاکید کرد نبی اکرم (ص) معاویه بن ابی سفیان را لعن است.

دکتر «علی الشعیبی» در گفت‌وگو با برنامه «حقائق التاریخ» (حقایق تاریخ) شبکه تلویزیونی «الکوثر» از دمشق درباره معاویه بن ابی سفیان و جایگاه او در اسلام که علمای وهابی‌ و داعشی‌ها او را مورد احترام قرار می‌دهند، گفت: من به عنوان یک سنی مذهب، دیدگاه خود را می گویم. من در اینجا باید بگویم که بر اساس مطالعاتی که در کتاب های اهل تسنن داشته ام باید بگویم که در کتب الصحاح (کتاب‌های شش‌گانه اهل تسنن) حتی یک حدیث پیدا نکرده ام که در آن از معاویه بن ابی سفیان تمجید شده باشد بلکه عکس این مطلب درست است.

وی در بیان این مطلب افزود: من مجموعه ای از احادیث صحیح و درست را دیده ام که رسول الله (ص) آنها را درباره معاویه گفته اند. رسول الله (ص) معاویه را به شدت لعن کرده است. در حدیثی مشهور هست که نبی اکرم (ص) درباره معاویه فرموده است: «لا اشبع اللّه بطنك یا معاویه» (معاویه، خدا شکمت را سیر نکند) به علت همین حدیث و لعن نبی اکرم (ص)، معاویه روزی هفت وعده غذا می خورد. همچنین، حدیث مشهوری وجود دارد که رسول الله (ص) درباره معاویه فرموده اند: «اولین کسی که تغییر و تبدیل در روش من ایجاد می کند مردی از بنی امیه است.»

این پژوهشگر تاریخ در ادامه افزود: حدیث دیگری از نبی اکرم (ص) وجود دارد که در آن از عبدالله بن عمرو بن عاص» نقل است که وی گفته است ما به همرا تعدادی دیگر در نزد رسول الله (ص) نشسته بودیم که ایشان فرمودند اکنون مردی بر شما وارد می شود که بر غیر دین من از دنیا می رود. عبدالله گفت پدرم در خانه در حال پوشیدن لباس بود و من ترسیدم که مصداق این حدیث او باشد، اما در حال خروج بودم که معاویه بن ابی سفیان وارد شد.

این مورخ در ادامه افزود: «مغیره بن ابی شعبه» از فاسقین و فاسدان بود. من نمی گویم که او فاسق و فاسد بود بلکه عمر بن خطاب او را فاسق، فاسد و بسیار زناکار توصیف کرد. او هر ساعت نزد معاویه بن ابی سفیان بود. از این روست که  «الحافظ الغماری» از علمای اهل تسنن مذهب مالکی که از مدرسان دانشگاه الازهر مصر بود، با صدور فتوایی مستند به احادیث درست و صحیح، معاویه بن ابی سفیان را کافر دانست.

 

 


پنج شنبه 15 تیر 1396 - 10:27:52

عکسهای بیشتر :