پژوهشگر تاریخ:

داعشی‌ها و وهابی‌ها دنباله‌رو افکار اموی‌ها هستند

دو شنبه 12 تیر 1396 - 12:15:30
داعشی‌ها و وهابی‌ها دنباله‌رو افکار اموی‌ها هستند

پژوهشگر تاریخ با اشاره به اینکه ابن تیمیه به عنوان مرجع وهابی‌ها و داعشی‌ها از امام علی(ع) کینه داشت تاکید کرد داعشی‌ها در وهابی‌ها دنباله‌رو افکار اموی‌ها هستند.

دکتر عصام العماد در گفت‌وگوی اختصاصی با برنامه «حقائق التاریخ» (حقایقتاریخ) شبکه تلویزیونی «الکوثر» گفت: مفتی‌های سعودی‌ها و داعشی‌ها که در دیدگاه‌های خود دنباله‌رو «ابن تیمیه» هستند، به شیوه و عملکرد اموی‌ها عمل می‌کنند. ابن تیمیه مدعی بود که از مسلمانان کسی با امام علی (ع)  بعیت نکرد که حتی این ادعای او سبب شد یکی از شیوخ معتدل سلفی‌ به نام «فرحان المالکی» با نگارش کتابی 500 صفحه‌ای ادله متواتری درباره بیعت با امام علی (ع)  ذکر کند و به این دروغ تاریخی ابن تیمیه پاسخ دهد.

وی گفت: مفتی‌های سعودی و داعش تلاش می‌کنند چنین نشان دهند که امام علی (ع)  نه وصی نبی اکرم (ص) و نه خلیفه اسلامی بود. آن‌ها همه این تلاش‌ها خود را برای توجیه حکومت اموی به کار گرفته اند، همان حکومتی که یک قرن کامل به امام علی (ع) ناسزا گفت.

عصام العماد افزود: ابن تیمیه که مرجع اصلی وهابی ها و داعشی‌ها به شمار می رود، به علت حقد و کینه‌ای که از امام علی (ع) داشت، تلاش می‌کرد چنین عنوان کند که امام علی(ع) خلیفه چهارم نیست بلکه معاویه بن ابی سفیان، خلیفه چهارم است. بسیاری از علمای اهل تسنن به این ادعاهای واهی ابن تیمیه پاسخ محکم و مستدل دادند و اعلام کردند که همه مسلمانان از دو گروه مهاجر و انصار با امام علی (ع) بیعت کردند. برای نمونه،  عباس محمد العقاد، نویسنده بزرگ مصری، در کتاب خود «عبقریه امام علی (ع)» از بیعت امت اسلامی با خبر داده است.

این پژوهشگر تاریخ افزود:  ابن تیمیه مانند یزید بن معاویه و دیگر اموی‌ها، ناصبی بود و از امام علی (ع) کینه داشت.

 


دو شنبه 12 تیر 1396 - 12:12:30