نقش قطر و بحران کشورهای حاشیه خلیج فارس!!..

یک شنبه 4 تیر 1396 - 12:15:55
نقش قطر و  بحران کشورهای حاشیه خلیج فارس!!..

الشرق نوشت کشورهای حوزه خلیج فارس در پی تحریم قطر و متوقف کردن روند صادرات و معاملات تجاری و مالی با این کشور زیان های زیادی متحمل خواهند شد.

روزنامه الشرق چاپ قطر در پایگاه اینترنتی خود در مطلبی با عنوان «نقش بحران خلیج ‍[فارس] در کاهش قیمت نفت» به قلم بشیر یوسف الکحلوت، مدیر مرکز مطالعات اقتصادی و مالی البیرق نوشت: از زمان آغاز بحران ساختگی با قطر قیمت نفت حدود نه دلار و سی و هشت سنت در هر بشکه کاهش یافت بدین ترتیب قیمت نفت اوپک ظرف یک ماه از پنجاه و یک دلار و نود و شش سنت در روز بیست و چهارم مه به چهل و دو دلار و پنجاه و هشت سنت در روز بیست و دوم ژوئن یعنی هجده درصد کاهش یافت. قیمت نفت به رغم توافقنامه ای که کشورهای عضو اوپک پیش از بروز بحران با روسیه امضا کردند، به شدت کاهش یافت. کاهش این چنینی قیمت نفت نتیجه دو عامل اساسی است. اول این که توافق تثبیت سقف تولید نفت نتوانست کاهش مدنظر را در سطح ذخایر تجاری جهانی ایجاد کند. طبق آمارهای منتشر شده در ماهنامه ماه ژوئن اوپک، این ذخایر تنها در مقایسه با ماه آوریل حدود 15.9 میلیون بشکه کاهش یافت و به سطح سه هزار و پنج میلیون بشکه رسید. این میزان برای مصرف شصت و چهار روزه جهانی کافی است. به رغم اتفاق نظر صادر کنندگان اوپک و خارج از این سازمان در خصوص کاهش سه درصدی تولید به نظر می رسد تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک -به ویژه کشورهای صنعتی- از آغاز امسال حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. این موضوع کاهش ناشی از اتفاق نظر صادرکنندگان را جبران می کند.
دوم این که کاهش سریع قیمت نفت در ماه گذشته ممکن است ناشی از عوامل دیگری نیز باشد که طبعا اختلاف کشورهای حوزه خلیج [فارس] با قطر در صدر این عوامل قرار دارد. با توجه به این که قطر طراح توافقنامه کاهش تولید با روسیه بود، بازارهای جهانی پیش بینی کردند [در پی این اختلاف] این توافقنامه بی تاثیر یا لغو می شود. این موضوع احتمالا سه هفته بعد زمانی که ماهنامه ماه ژوئیه اوپک منتشر می شود، مشخص می شود.
پیش بینی می شود کاهش قیمت نفت در ماه ژوئیه تحت تاثیر ایجاد وقفه در اجرای تفاهم نامه های امضا شده بین کشورهای عضو اوپک و چه بسا تمایل برخی از کشورهای تحریم کننده [قطر] به افزایش تولید به منظور جبران ضررهای متحمل شده ادامه یابد و به زیر چهل دلار در هر بشکه برسد. اگر فرض را بر این بگذاریم که قیمت نفت در سطح چهل و دو دلار و پنج سنت در هر بشکه بماند، عربستان هر ماه مبلغی به ارزش ده و نیم میلیارد ریال و امارات حدود سه میلیارد درهم ضرر خواهند کرد. علاوه بر این با فرض ادامه روند کاهش قیمت نفت در پی ادامه یافتن بحران و رسیدن به آن سطح سی و شش دلار برای هر بشکه ضرر عربستان در یک ماه به 17.9 میلیارد ریال و ضرر امارات در یک ماه به بیش از پنج میلیارد درهم افزایش خواهد یافت. این زیان زیاد به هزینه های هنگفت دو کشور در جنگ های یمن، سوریه و لیبی یا هزینه های اضافی که در پی بحران با قطر برای این کشورها تعریف شده، افزوده می شود. عربستان همان طور که همه می دانند متعهد شده است صدها میلیارد دلار به آمریکا بدهد. این کشور دستکم میلیاردها دلار برای کشورهایی مانند مصر و کشورهای آفریقایی هزینه می کند تا موافقتشان را با تحریم قطر کسب کند. افزون بر این تغییر سیاست های داخلی به منظور جلب حمایت سعودی ها از حوادث، میلیاردها دلار دیگر هزینه می برد.
از آن جا که زیان های اقتصادی کشورهای حوزه خلیج [فارس] به هزینه های مستقیم محدود نمی شود بلکه زیان ناشی از متوقف شدن روند صادرات و معاملات تجاری و مالی با قطر را نیز شامل می شود، ده ها پروژه و توافقنامه تعطیل و لغو خواهد شد. به عنوان نمونه یکی از این پروژه ها پروژه اتصال برق بین کشورهای حوزه خلیج [فارس] است. شایان ذکر است قطر صادرکننده نه وارد کننده برق است برهمین اساس در این مورد تحت تاثیر بحران قرار نمی گیرد.
منبع خبری: خبرگزاری صدا و سیما


یک شنبه 4 تیر 1396 - 12:8:52

دسته بندی :