علائم حمله قلبی را بشناسیم و زمان خطر چه کار کنیم؟

یک شنبه 24 اردیبهشت 1396 - 14:28:15
علائم حمله قلبی را بشناسیم و زمان خطر چه کار کنیم؟

زمانی که یکی از شریان های اصلی قلب که ماهیچه های قلب را تغذیه می کند دچار تنگی یا گرفتگی می شود، این امر باعث می شود تا عضله های قلب، اکسیژن کافی و دیگر مواد مغذی را دریافت نکنند و در نتیجه قلب نمی تواند تحت این شرایط به حیات خود ادامه دهد.

توصیه می شود برای ارزیابی ریسک ابتلا به حمله قلبی به ویژه اگر که دارای سابقه اینگونه حملات در خانواده خود بوده اید، نسبت به انجام کنترل های اولیه برای اطلاع از سلامت قلب خود اقدام کنید.

برخی از عوامل خطرزا کدامند؟

فشار خون بالا:  زمانی که فشار خون شما بالا باشد، قلب و شریان های آن ممکن بار بیشتری را متحمل شود. اما این امر قابل درمان است. پس به صورت منظم با پزشک خود ملاقات کنید تا فشار خونتان را کنترل کنید. 

کلسترول بالا: سعی کنید تا در رژیم غذایی خود از کلسترول اضافی، جلوگیری کنید. عدم توازن کلسترول در خونتان می تواند به حمله قلبی و یا سکته مغزی منجر شود.

رژیم غذایی ناسالم و دیابت: یک رژیم غذایی ناسالم می تواند به اضافه وزن منتهی شود که در نهایت می تواند احتمال بیماری قلبی و دیگر مشکلات مربوط به سلامتی را افزایش دهد. با حفظ یک رژیم غذایی متوازن و سالم شما می توانید وزن، فشار خون و کلسترول خود را کاهش دهید.

عدم فعالیت فیزیکی: عدم فعالیت و نشستن برای مدتی طولانی برای سلامت قلب شما خوب نیست. متخصصین امور سلامت پیشنهاد می کنند تا هر روز در حدود سی دقیقه ورزش کنید. پیاده روی روش خوبی برای آغاز کردن است!

سیگار کشیدن:  اگر که سیگار می کشید، شما در معرض ابتلا به حملات قلبی قرار دارید. ترک سیگار یکی از بهترین راه های برای محافظت از قلبتان است. و زمانی که سیگار کشیدن را ترک می کنید، در واقع میزان خطرات بیشتر را کاهش می دهید.

انزوای اجتماعی و افسردگی: افراد فاقد شبکه های حمایت کننده، خانواده یا دوست در معرض خطر بالای مشکلات قلبی قرار دارند. افسردگی می تواند یکی دیگر از عوامل مشارکت کننده در این امر باشد. اگر برای مدت بیش از دو هفته احساس افسردگی کردید، با پزشک خود یا  یکی از اعضای خانواده یا فردی که شما را به خوبی بشناسد در این خصوص صحبت کنید.

برخی از عوامل خطرزایی که نمی توانید آنها را تغییر دهید:

این عوامل عبارتند از سن، تاریخچه خانوادگی یا پیشینه قومی. به عنوان مثال، افراد از پیشینه های هندی بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به حملات قلبی قرار دارند.

برخی از علائم رایج کدامند؟

تجربه درد قفسه سینه

با آنکه علائم هشدار دهنده ممکن است بین افراد متفاوت باشد، اما حملات قلبی دارای تعدادی علائم هشدار دهنده هستند. نخستین علامتی که باید به آن توجه کرد، درد قفسه سینه است.

نخستین علامت، درد است. درد قفسه سینه. و در مورد درد قفسه سینه آنکه اگر یک حمله حاد قلبی اتفاق بیافتد، این درد، شدید و بی امان خواهد شد. این درد به صورتی غیر معمول در بخش چپ قفسه سینه اتفاق می افتد، اما می تواند بیشتر در مناطق مرکزی هم رخ دهد. این درد از منطقه فک تا پایین دست چپ امتداد خواهد یافت. این یکی از انواع دردهای قفسه سینه است. یک نوع درد دیگر هم وجود دارد که نامش آنژین است. در این حالت، فرد در واقع دچار یک نوع مزمن از همین نوع درد می شود و این درد هم به دلیل بیماری عروق کرونر ایجاد می شود. اما این درد، در واقع به دلیل حمله حاد قلبی نیست. این درد می تواند دردی باشد که در زمان راه رفتن، شدیدتر می شود و در زمان استراحت، بهتر می شود. و این درد همچنان در یک نقطه قرار دارد.

احساس ناراحتی در دست ها، گردن و پشت

این احساس ناراحتی می تواند به نقاط دیگر در بخش های پایینی بدن نیز منتقل شود. شما ممکن است احساس سنگینی در دستان خود کنید.

احساس نفس تنگی

شما ممکن است احساس تنگی نفس کنید. از دیگر علائم می توان به حس خفگی در گلو، تهوع، عرق سرد و احساس سرگیجه است.

چه کار باید کرد؟

تنها چیزی که می توانید واقعا انجام دهید، رساندن فرد به بیمارستان در اسرع وقت و یا تماس با آمبولانس است. شما همچنین باید یک آسپیرین بخورید که می تواند به شما کمک کند. مددکاران اورژانس آمبولانس زمانی که به بالین فرد می آیند به او آسپیرین می دهند. شما باید بنشینید و استراحت کنید و از گذاشتن فشار بیشتر بر روی قلب خود خودداری کنید تا زمانی که یک نفر تشخیص بیشتری در خصوص درد شما بدهد و آن را مورد درمان قرار دهد.


یک شنبه 24 اردیبهشت 1396 - 14:28:10

دسته بندی :