جابجایی در دانشگاه الازهر مصر به دلیل ارتداد

یک شنبه 17 اردیبهشت 1396 - 13:29:3
جابجایی در دانشگاه الازهر مصر به دلیل ارتداد

"أحمد الطیب" شیخ الأزهر،«أحمد حسنی» رئیس موقت دانشگاه الأزهر را برکنار و «محمد النحرصاوی» رئیس دانشکده زبان عربی را به عنوان رئیس جدید دانشگاه الازهر منصوب کرد.

دلیل برکناری رئیس اسبق این است که " أحمد حسنی " در یک برنامه تلویزیونی    " اسلام بحیری" را مرتد خوانده  و گفته بود که بحیری با سخنان خود بر عامه مردم که حقیقت دین اسلام را نمی‌شناسند، تأثیر می‌گذارد در حالیکه سخنان او تحقیر ادیان و غیرواقعی است.

اسلام بحیری مجری برنامه ای با عنوان " با اسلام" است که از شبکه ماهواره ای قاهره و مردم پخش می شود. پیش از این نیز در فروردین ماه 1394 دانشگاه الازهر خواستار توقف این برنامه شده  و هشدار داده بود که مجوز پخش این برنامه را قطع خواهد کرد.

دانشگاه الازهر در آن دوره گفته بود که بحیری به "محمد بن اسماعیل بخاری " صاحب کتاب مشهور الجامع الصحیح (صحیح بخاری – معروفترین کتاب حدیث اهل تسنن) و رؤسای مذاهب چهارگانه اهل تسنن توهین کرده است و به همین دلیل از اسلام بحیری شکایت خواهد کرد.

اما این بار مرتد خواندن «اسلام بحیری» که در مصر وی را اندیشمند اسلامی می خوانند باعث شد تا شیخ الأزهر،«أحمد حسنی» رئیس موقت دانشگاه الأزهر را برکنار کند.

دکتر عطیة عدلان یکی دیگر از اندیشمندان مصری در گفتگو با شبکه «وطن الیوم » مصر در واکنش به اقدام شیخ الازهر گفت: "شیخ الازهر حتی اندکی دغدغه اسلام و ارزش های اسلامی را ندارد و این اقدام وی تنها برای جلب رضایت دولت عبدالفتاح سیسی انجام شده است." عدلان افزود: مرتد خواندن «اسلام بحیری» اجتهاد فقهی رئیس دانشگاه الازهر بوده و وی از چنین حقی برخوردار است و اسلام بحیری به مقدسات اسلامی توهین کرده است.

احمد الطیب شیخ الازهر این شیوه تکفیر از سوی رئیس دانشگاه را خروج از اسلوب و سنت الازهر خوانده است و از سوی دیگر به گزارش سایت "بوابه الأهرام" احمد حسنی با انتشار بیانیه‌ای رسمی از اینکه بحیری را مرتد خوانده ، عذرخواهی کرده است.

 

 


یک شنبه 17 اردیبهشت 1396 - 13:29:0

دسته بندی :