جهاد اسلامی با تشکیل کشور فلسطینی در مرزهای 1967 مخالفت کرد

شنبه 16 اردیبهشت 1396 - 13:16:51
جهاد اسلامی با تشکیل کشور فلسطینی در مرزهای 1967 مخالفت کرد

«زیادالنخاله» معاون دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین ضمن اعلام موافقت کلی با بسیاری از بندهای سند سیاسی جدید حماس گفت: جنبش جهاد اسلامی از موافقت حماس با تأسیس دولت مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 استقبال نمی‌کند.

وی افزود: ما در پروژه مقاومت و آزادسازی فلسطین با برادران خود در جنبش حماس شریک هستیم و به آنها برای انتشار این سندسیاسی جدید تبریک می‌گوییم اما به صورت صریح و از باب نصیحت می‌گوییم که از برخی از موارد ذکر شده در این سند احساس رضایت نداریم.

النخاله تصریح کرد: بدون شک ما با بسیاری از مطالب ذکر شده در سند سیاسی جدید حماس مانند عدم شناسایی اسرائیل، تأکید بر حق بازگشت، تأکید بر مقاومت و سلاح آن موافق هستیم اما از موافقت حماس با ایجاد دولت مستقل فلسطینی با مرزهای 1967 استقبال نمی‌کنیم زیرا این موضوع به اصول ما ضربه می‌زند و ما را وارد برنامه‌های مرحله‌ای سازمان آزادیبخش فسلطین «ساف» می‌کند.

معاون دبیرکل جهاد اسلامی افزود موضوعی که حماس در بند 20 مبنی بر قبول مرزهای 4 ژوئن 1967 مطرح و از آن به عنوان «طرح توافقی ملی مشترک» نام برده ناموفق است و گویای واقعیت نیست، اول اینکه:  قبول مرزهای 1967 همان شناسایی ضمنی دولتی همسایه با در دست داشتن 80 درصد خاک فلسطین یعنی "دولت اسرائیل" است یعنی اینکه ما در برابر «راهکار دو دولتی» هستیم همان چیزی که ساف آن را پذیرفته است.

 دوم اینکه: هدف از عبارت «طرح توافقی ملی» چیست؟ یعنی هر طرفی مانند جهاد اسلامی و دیگران که راهکار دو دولتی را نمی‌پذیرند  «غیرملی » هستند؟ به همین خاطر می‌گوییم این طرح ناموفق و ضربه زدن به احساسات حامیان سلاح در خندق مقاومت است؛ ما می‌گوییم این بند مطرح شده توسط حماس گویای واقعیت نیست زیرا حماس می‌گوید برنامه‌هایش از برنامه‌های فتح متفاوت است اما در حال حاضر خودش را در زمره موافقان با راهکار دو دولتی قرار داده و از توافق سخن می‌گوید؛ ما می‌گوییم تا زمانی که حتی یک فلسطینی وجود داشته باشد که راهکار دو دولتی یا محدود کردن مرزهای دولت فلسطین در مرزهای 1967 را رد کند برنامه اعلام شده توسط حماس برنامه مورد توافق یا اجماع ملی نیست

وی در پاسخ به این سوال که موافقت فتح با سند جدید حماس نشان دهنده جایگزینی حماس با ساف در مذاکره با رژیم صهیونیستی است، گفت این حق هر گروهی است که از نظراتش سخن بگوید و هر کسی مسئول رفتار خودش است ما نمی‌توانیم حماس یا هر جنبش دیگری را به خاطر چشم‌اندازهای آینده‌اش محاکمه کنیم. ما معتقدیم که این سند در زمان نامناسب اعلام شد؛ برخی ضرب‌المثلی عربی با انتشار این سند مطرح کرده‌اند با این مضمون «آیا حماس به حج می‌رود در حالی که مردم در حال بازگشتن هستند؟» منظور این مثل آن است که «طرح صلح» شکست خورده و دیگر فرصتی برای راهکار دو دولتی باقی نمانده است، خود بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید این نزاع غیرقابل حل است.

به نظر ما سند حماس، راه را در برابر هر بازنگری سیاسی فلسطینی بست و فتح و ساف را به سمت گزینه صلح و مذاکرات (سازش) سوق داد.آنچه برای ما به عنوان یک جنبش مقاومتی مهم است، آن است که شکست مسیر صلح و مذاکرات، بازنگری گسترده‌ای در مسیر فلسطینی طی یک ربع قرن گذشته و نیز تکیه بر راهبرد جدید بر اساس برنامه مقاومت و آزادسازی را می‌طلبد.

وی در پاسخ به سوالی دیگری که خالد مشعل گفته بود، سند حماس فرصتی برای راه‌حل عادلانه نزاع فلسطینی-اسرائیلی است، تصریح کرد: با کمال تاسف برخی از اظهارات و مواضع برادران ما در حماس، نگرانی دوستداران این جنبش و متحدان آن را برمی‌انگیزد دوست و برادر ما «ابوولید» (خالد مشعل) بهتر از هر فرد دیگری طرفداری مطلق و کورکورانه آمریکا از اسراییل را می‌داند؛ زمانی که باراک اوباما که با نتانیاهو روابط خوبی نداشت نتوانست کاری انجام دهد آیا دونالد ترامپ یا داماد تندروی یهودی‌اش می‌توانند راه‌حلی به ما ارائه دهند؟ من منظور از راه‌حل عادلانه را نمی‌فهمم زمانی که به دعوت از ترامپ برای استفاده از فرصت انتشار سند حماس ربط داده می‌شود. آیا مرزهای 1967 راه‌حل عادلانه است؟ زمانی که توافق اسلو و شناسایی اسرائیل توسط ساف و نیز طرح ابتکار عربی همگی فرصتی برای اسرائیل و آمریکا به عنوان حامی آن به شمار می‌رود آیا سند حماس که عدم شناسایی اسرائیل را مطرح می‌کند در نظر آنها (آمریکا و غرب) فرصتی خواهد بود که آن را بپذیرند؟! اگر اسرائیل به فلسطینی‌ها دولتی با مرزهای 1967 بدهد ، ابومازن و یاسر عرفات قبلا این کار را کرده بودند؛ حماس و جهان این را خوب می‌دانند پس چرا بر خود هر موضعی را نسبت می‌دهیم که شبهه عقب‌نشینی از وجبی از خاک فسلطین را ایجاد می‌کند؟

سند سیاسی حماس هفته گذشته منتشر شد و دو تغییر عمده در آن دیده می‌شد: حماس سعی کرد خودش را جنبشی جدا از اخوان‌المسلمین نشان دهد و دیگر اینکه با تاسیس دولت مستقل فلسطینی با مرزهای 1967 اعلام موافقت کرد.

منبع: مصاحبه با فلسطین یوم


شنبه 16 اردیبهشت 1396 - 13:1:14

دسته بندی :