تلاش آمریکا برای تسخیر خاک عراق از مرز اردن تا مرز سوریه

پنج شنبه 14 اردیبهشت 1396 - 12:39:18
تلاش آمریکا برای تسخیر خاک عراق از مرز اردن تا مرز سوریه

همزمان با ادامه عملیات نظامی ارتش عراق علیه داعش در موصل واقع در استان نینوی و استان الانبار، برخی نمایندگان مجلس عراق از تلاش پنهانی آمریکا برای توسعه حضورنظامی خود در صحرای غربی عراق تا مرزدو کشوراردن و سوریه خبر دادند.

فرمانده عملیات موصل با اعلام  آغاز عملیات نیروهای واکنش سریع و نیروهای پلیس فدرال  از امروز پنجشنبه (14 اردیبهشت 1396 ) در بخش الایمن موصل، گفت: این عملیات که از مناطق مشیرفه، حاوی الکنیسه و الهرمات در شمال موصل آغاز شده است، بیشتر با هدف تنگ تر کردن حلقه محاصره داعش در منطقه موصل قدیم است.

فرماندهی ستاد مشترک ارتش عراق نیز اعلام کرد: از بامداد امروز عملیات گسترده ای برای کنترل مجدد نیروها بر بزرگراه الرمادی تا مرز اردن آغاز شده است.

در روزهای گذشته، تروریست های داعشی و با هدف کاهش فشار بر تروریست های موصل، برخی مناطق غربی الانبار را ناامن کرده اند که بر اثر ان بیش از بیست نظامی عراقی کشته شدند.

عملیات الانبار قرار است از بزرگراه الرمادی به منطقه الرطبه و سپس تا مرز الولید عراق با اردن ادامه یابد؛این عملیات در روزهای آینده به صحرای غربی الانبار که گفته میشود ، داعش مقرهایی در آن دارد، کشیده شود.

«وسام الحردان» رئیس شوراهای بیداری الانبار گفت: داعش همچنان در سه شهر الراوه، العانه و القائم تا مرز سوریه نفوذ دارد و عشایر الانبار برای همکاری با ارتش و نیروهای مردمی برای شکست داعش در این استان آماده هستند.

درهمین حال «ماجد الغراوی» نماینده مجلس عراق در اطلاعیه ای، تحولات جدید امنیتی در استان الانبار را که به کشته شدن چندین نیروی عراقی منجر شد،توطئه ی برنامه ریزی شده آمریکا دانست و گفت :آمریکائی ها به طور عمد می خواهند فضای غرب الانبار را ناامن کنند تا بتوانند امنیت شاهراه شهر الرمادی تا مرز اردن را به یک شرکت امنیتی آمریکائی واگذار کنند و کم کم نفوذ زمینی خود را در این استان تا مرز سوریه گسترش دهند.

این در حالی است که آمریکائی ها ، همچنان در پایگاه هوائی الاسد در استان الانبار حضور نظامی دارند.

استان الانبار بزرگترین استان عراق است که با کشورهای سوریه ، اردن و عربستان مرزی مشترک دارد.

منبع: خبرگزاری صدا وسیما از بغداد


پنج شنبه 14 اردیبهشت 1396 - 12:35:11

دسته بندی :