آرامکو بزرگترین شرکت پالایش نفت آمریکا را خرید

پنج شنبه 14 اردیبهشت 1396 - 9:45:29
آرامکو بزرگترین شرکت پالایش نفت آمریکا را خرید

شرکت نفتی دولتی آرامکو عربستان سعودی به تنها مالک بزرگترین شرکت پالایش نفت در آمریکا تبدیل شد.

پالایشگاه پورت آرتور در تگزاس آمریکا که بزرگترین پالایشگاه در آمریکا شمالی محسوب می شود روزانه ششصد هزار بشکه نفت را پالایش می کند. در پی گسترش اخیر فعالیت های این پالایشگاه، این پالایشگاه همچنین بزرگترین تولید کننده محصولات پتروشیمی در آمریکا خواهد بود. گفته می شود ارزش این قرار دو میلیارد و دویست میلیون دلار است.

بر اساس این قرارداد با شرکت رویال داچ شل، شرکت نفتی آرامکو حق انحصاری فروش بنزین با برند شرکت شل را در بیست و چهار ترمینال برای هفت ایالت آمریکا در اختیار خود خواهد گرفت.

جاستین دارگین استاد دانشگاه آکسفورد می گوید عربستان سعودی این فرصت را برای خود غنیمت می شمرد.

او گفت: «عربستان سعودی احساس می کند که به سبب  ثبات در بهای نفت در بازارهای جهانی، و با بازگشت نفت شیل به بازار و افزایش تولید نفت شیل، این کشور به جای مقابله مستقیم با این روند، تلاش می کند با سرمایه گذاری در سطح بین المللی را افزایش دهد و از افزایش تولید نفت شیل به نفع خود بهره برداری کند زیرا پیش بینی می شود تولید نفت شیل آمریکا با افزایش همراه باشد. عربستان سعودی سعی می کند در این زمینه ها سرمایه گذاری و از اوضاع به نفع خود بهره برداری کند.»

این قرارداد دو هفته پس از آن منعقد شد که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا با اعضای یک هیئت تجاری از عربستان سعودی در واشنگتن دیدار کرد. اوایل ماه آوریل رئیس جمهور آمریکا یک دستور اجرایی را در ارتباط با خودکفایی انرژی امضا کرد.

دونالد ترامپ گفت: «ما می خواهیم انقلابی جدید را در بخش انرژی آغاز کنیم، که شامل تولید آمریکایی در خاک آمریکا می شود. ما به این عبارت مهم (تولید آمریکا) باور داریم.»

این در حالی است که آمریکا در حاضر و در مقایسه با پانزده سال پیش، سی درصد کمتر نفت از عربستان سعودی وارد می کند.

در همین حال مقامات عربستان سعودی سیاست های ترامپ را تأیید می کنند.

خالد الفالح وزیر نفت عربستان سعودی گفت: « ترامپ سیاست هایی را دنبال می کند که برای صنعت نفت مفید است.»


پنج شنبه 14 اردیبهشت 1396 - 9:32:38

دسته بندی :