مقام پيشين سازمان ملل می گوید "اسرائيل" رژيمی آپارتايد است

یک شنبه 10 اردیبهشت 1396 - 16:9:35
مقام پيشين سازمان ملل می گوید "اسرائيل" رژيمی آپارتايد است

ريما خلف، دبير اجرائي سابق کميته امور اجتماعي و اقتصادي سازمان ملل در غرب آسيا، پس از گزارش اين نهاد که به درخواست 18 کشورعربي، اسرائيل را تشکيل يک رژيم آپارتايد با هدف چیره شدن بر مردم فلسطين متهم کرد، این اظهارات را بیان نمود.

اسرائيل در اعتراضي سريع، اين سند شصت و پنج صفحه اي را محکوم کرد و آن را به مثابه يهودي ستيزي دانست. آمريکا خواستار حذف اين بخش از گزارش شده بود و آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل متحد نيز دستور برداشتن اين گزارش از وب سايت سازمان ملل را صادر و اعلام کرد اين گزارش منعکس کننده رويکردهاي او نيست.

خلف از سمت خود به عنوان دبير اجرائي سابق کميته امور اجتماعي و اقتصادي سازمان ملل در امور غرب آسيا، نهادي که در بيروت مستقر است و 18 کشورعربي عضو آن هستند، استعفا کرد . خلف که اصالتا فلسطيني است با گذشت بيش از يک ماه از این رویدارد می گوید که از اقدامش متاسف نیست.

او پس از بازگشت به اردن  جايي که او زماني يکي از سمت هاي بلندپايه را در کابينه عهده دار بود گفت: بايد درباره موضوع آپارتايد در اين گزارش که ديوان کيفري بين المللي آن را «جنايت عليه بشريت» مي داند، بررسي هايي جدي صورت بگيرد.

اين در حالي است که مايکل اورن از مقامات رژیم صهیونیستی اين اتهام را يک «دروغ بزرگ» دانست و اين گزارش را جديدترين تلاش براي «بکارگيري يک استاندارد کاملا منحصر به فرد در قبال اسرائيل» دانست که معادل «يهودي ستيزي» است.

اورن گفت:‌ «اسرائيل و حاميانش از مقايسه شدن با آپارتايد در آفريقاي جنوبي خشمگين شده اند. عربهاي اسرائيل که حدود بيست درصد از جمعيت اسرائيل را تشکيل مي دهند، بر خلاف سياهان محروم شده از حقوق خود در آفريقاي جنوبي، مي توانند رأي دهند و در پارلمان و دادگاه عالي نماينده دارند.»

در اين گزارش آمده است که آپارتايد چيزي فراتر از تصوير دقيق شرايطي است که در آفريقاي جنوبي قبل از سال هزار و نهصد و نود و چهار حاکم بود. در اين گزارش خاطر نشان شده است که کنوانسيون هاي بين المللي و ديوان بين المللي کيفري تعريف گسترده تري در اين باره ارائه داده اند و آن را اقدامي «غير انساني» دانسته اند که در چارچوب سرکوب نظام مند و نهادينه شده توسط يک گروه افراطي عليه يک گروه ديگر با هدف حفظ آن رژيم، انجام مي شود.

در اين گزارش به يک «رژيم» اشاره شده است که به روش هاي گوناگون «در مجموع بر مردم فلسطين استيلا دارد.»

کشور فلسطيني قرار است متشکل از کرانه باختري، نوار غزه و شرق بيت المقدس باشد که اسرائيل در سال هزار و نهصد و شصت و هفت آن را تصرف کرد. اما با گذشت پنجاه سال، به نظر مي رسد نمي توان به توافقي در اين باره دست يافت.

حتي با آن که دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا مي گويد تلاشي جديد را براي دست يابي به توافق آغاز خواهد کرد.

اسرائيل اعلام کرده است که تمايل به مذاکره دارد. اسرائيل، فلسطينيان را عامل شکست مذاکرات در گذشته مي داند اما بيشتر اعضاي کابينه رژیم صهیونیستی با تشکيل يک کشور فلسطيني مخالف و برخي نيز در پي الحاق بخشي از کرانه باختري هستند و شهرک سازي ها نيز همچنان ادامه دارد.

اورن گفت:‌‌ «بهايي که آنها براي پذيرش يک کشور فلسطيني مي پردازند، وجود ندارد. اين به معناي پذيرش يک کشور يهودي است و آنها اين کار را انجام نمي دهند.»


یک شنبه 10 اردیبهشت 1396 - 16:9:30

دسته بندی :