افشای چگونگی حمله شیمیایی به خان شیخون سوریه

چهار شنبه 6 اردیبهشت 1396 - 15:16:25
افشای چگونگی حمله شیمیایی به خان شیخون سوریه

بر اساس تحقیقاتی که یک روزنامه نگار مستقل آمریکایی انجام داده، حمله شیمیایی به شهروندان سوری در شهر خان شیخون استان ادلب که بیش از 500 کشته و زخمی به همراه داشته، در چارچوب همکاری مشترک عربستان، رژیم صهیونیستی و اردن انجام شده است.

رابرت باری، روزنامه نگار ومحقق مشهور آمریکایی که نتیجه تحقیقات خود را در پایگاه اطلاع رسانی "کانسرتیوم نیوز" منتشر کرده است، می گوید: این حمله (که احتمالا با گاز سارین انجام شده و تعداد زیادی کشته برجای گذاشته است) نتیجه همکاری عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی بوده و حمله به وسیله یک پهپاد مسلح که از اردن برخواسته ، انجام شد است.

باری می گوید، اطلاعات طبقه بنده ای خود را که اساس این تحقیقات را تشکیل می دهند، از چندین منبع محرمانه به دست آورده است که نشان می دهند طرف های عربستانی وصهیونیستی این حمله را برنامه ریزی کرده اند.

این نویسنده آمریکایی گزارش شورای امنیت ملی آمریکا را درباره این حمله حاوی تناقضات زیاد در اطلاعات و هدف اصلی این گزارش یافته عنوان کرده و می گوید حمله آمریکا به پایگاه نظامی الشعیرات سوریه و متهم کردن سوریه به اجرای این حمله شیمیایی  بدون هیچ دلیل ومدرک مستندی انجام شده است.

پس از حادثه حمله شیمیایی خان شیخون که بیش از 100 کشته و 400 زخمی به همراه داشته است، ارتش آمریکا در اولین اقدام نظامی خود در دولت ترامپ و به دستور وی در  روز 18 فروردین ماه (هفتم آوریل 2017) بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل و کنگره آمریکا، با 59 موشک تاماهوک خاک سوریه ر اهدف قرار داد.

در این حمله چندنفر از نظامیان سوریه در پایگاه هوایی الشعیرات و چند شهروند سوری در روستای الشعیرات کشته شدند.

باری  در بخش دیگری از این گزارش تاکید می کند: دقیقا بعد از وقوع تهاجم شیمیایی در خان شیخون  سازمان های اطلاعاتی آمریکا  گزارش دادند هیچ  تحرکی در حریم هوایی منطقه رصد نشده است، اما چند ساعت بعد اعلام کردند یک هواپیمای بدون سرنشین در حریم هوایی استان ادلب در خان شیخون دیده شده است که مجری حمله  شیمایی بوده است.

وی تاکید می کند اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهند هواپیما از یک پایگاه که توسط عربستان سعودی ورژیم صهیونیستی برای هدایت مخالفان مسلح سوری ایجاد شده ،پرواز کرده است.

باری تاکید می کند این اقدام عربستان چندی بعد از اعلام ترامپ مبنی بر بقای بشار اسد صورت گرفته است به ویژه که از دیدگاه ریاض دولت ترامپ توجه باید وشاید را نسبت به بحران سوریه  از خود نشان نمی داد از این رو تصمیم گرفته شد تا با این اقدام توجه واشنگتن به سوی سوریه جلب شود که در این اقدام خود نیز تا حدود زیادی موفق عمل کردند.

منبع : خبرگزاری قدس


چهار شنبه 6 اردیبهشت 1396 - 15:16:12