گاهشمار وقایع فلسطین از 3 هزار سال ق.م. تا امروز (قسمت نهم)

سه شنبه 29 فروردین 1396 - 10:51:47
گاهشمار وقایع فلسطین از 3 هزار سال ق.م. تا امروز (قسمت نهم)

این قسمت از گاهشمار تاریخ فلسطین، وقایع سالهای 1994 تا 2004 را در بر می گیرد. بی نتیجه شدن مذاکرات صلح سوریه و رژیم صهیونیستی از یک سو و نهایی شدن قرارداد صلح بین اسرائیل و اردن، ترور دکتر فتحی شقاقی، عملیات خوشه های خشم رژیم صهیونیستی، سقوط دولت شیمون پرز در پی قتل عام قانا، عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان و غزه، آغاز انتفاضه الاقصی، ترور شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز رنتیسی و مسموم کردن یاسر عرفات که منجر به مرگ وی می شود، از مهمترین وقایع این ده سال است.

1994  میلادی.

در فوریه، حمله باروخ گلدشتاین از اعضای آمریکایی گوش آمونیم که ساکن شهرک یهودیان در الخلیل است، 29 فلسطینی نمازگزار در حرم ابراهیمی در حین نماز صبح، قتل عام و دها تن مجروح می شوند. سربازان اسرائیلی مانع او نمی شوند. اما نمازگزاران، گلدشتاین را به هلاکت می رسانند.در ماه مه، حکومت خودمختار فلسطینی در نوار غزه برقرار می شود، گرچه در نهایت 40 درصد غزه در اشغال اسرائیل و شهرک نشینان صهیونیست باقی می ماند. مناطق فلسطینی در نوار غزه فلسطینی به صورت جدا از هم در محاصره مناطق اشغالی است. مذاکرات صلح بین اسرائیل و سوریه آغاز می شود. سوریه خواهان تخلیه جولان در مقابل عادی سازی روابط است. مذاکرات بی نتیجه می ماند. تحت نظارت آمریکا، قرارداد نهایی صلح بین اسرائیل و اردن امضاء می شود. کرانه باختری در کنترل اسرائیل می ماند و آوارگان فلسطینی از بازگشت به آن محروم می شوند. در اکتبر 350 طرفدار حماس توسط حکومت خودگردان دستگیر می شوند، زیرا گردان های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس یک نظامی اسرائیلی را ربوده اند. در پی این اقدام محبوبیت حماس بالا می رود.

1995 م.

در اکتبر، دکتر فتحی شقاقی، بنیان گذاری سازمان جهاد اسلامی فلسطین توسط عوامل موساد در جزیره مالت ترور می شود. عملیات زیر نظر اسحاق رابین نخست وزیر کابینه اسرائیل اداره می شود، اما خود وی یک هفته بعد به دست یک صهیونیست افراطی به قتل می رسد. دکتر رمضان عبدالله جانشین فتحی شقاقی می شود و عملیات جنبش جهاد اسلامی گسترش می یابد. این سازمان علاوه بر این در زمینه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز فعالیت می کند.

1996 م.

در ماه آوریل، اسرائیل که از تلفات خود در جنوب لبنان به ستوه آمده است، عملیات موسوم به " خوشه های خشم" را به راه می اندازد که در اوج خود منجر به قتل عام حدود 110 پناهنده لبنانی در اردوگاه سازمان ملل در قانا می شود. کشتار قانا باعث محکومیت جهانی می شود و نتایج سیاسی آن به سقوط شیمون پرز از حکومت اسرائیل می انجامد. شهدای حزب الله 13 نفر و تلفات اسرائیلی ها 26 نفر است. در سپتامبر به دنبال گشایش یک تونل زیر مسجد الاقصی فلسطینی ها دست به اعتراض دامنه داری می زنند که اسرائیل آن را با قتل 40 نفر و مجروح کردن 300 نفر دیگر پاسخ می دهد.

1997 م.

در ژانویه طی یک قرارداد، مرکز شهر الخلیل شامل آثار تاریخی و حرم حضرت ابراهیم در کنترل صهیونیست ها می ماند و باقی مانده شهر به حکومت خودگردان واگذار می شود. تعداد کل شهرک نشینان در کرانه باختری و غزه از 160 هزار یهودی می گذرد. یهودیان اسکان یافته در قدس شرقی نیز به حدود 180 هزار نفر رسیده اند.

1998م.

 در اکتبر طی قرارداد وای ریور (مریلند) 70 درصد از مناطق کرانه باختری به علاوه جاده ها، مرزها و تاسیسات زیربنایی تحت کنترل اسرائیل قرار می گیرد و مناطق فلسطینی کاملا پراکنده و بدون ارتباط با هم می مانند.

2000 م.

بازداشتگاه خیام در منطقه اشغالی جنوب لبنان برچیده می شود. در این بازداشتگاه طی سالها، اسرائیل و سربازان شورشی لبنانی، به دور از هرگونه ظوابط بین المللی صدها لبنانی مخالف اسرائیل را در شرایط سختی بازداشت کرده اند. عده ای از زندانیان به دلیل شکنجه و نبود امکانات بهداشتی درمانی جان داده اند. هیچ یک محاکمه ای نداشته و برخی از آنها نوجوان و کم سن و سال هستند. علت برچیده شدن این بازداشتگاه، مشکلات رژیم صهیونیستی در حفظ سلطه خود در جنوب لبنان است. در ماه مه، اسرائیل که اسرائیل دیگر تاب مقاومت در برابر حزب الله را ندارد، سرزمین های جنوب لبنان را در 22 سال گذشته که تحت اشغال داشته است، رها می کند و با حالت فرار عقب نشینی می کند. این اقدام روح تازه ای در انتفاضه می دمد. در اواخر سپتامبر به دنبال ورود آریل شارون به مسجد الاقصی همراه با هزار محافظ که به شهادت 10 فلسطینی منجر شد، این بی حرمتی موج جدید مبارزه موسوم به انتفاضه الاقصی آغاز می شود.

حمایت مسلحانه فلسطینی ها و مجموعه عملیات های شهادت طلبانه علیه اهداف نظامی اسرائیل ابعاد وسیعی می یابد. در ژوئیه مذاکرات طولانی آمریکا، اسرائیل و تشکیلات خودگردن در کمپ دیوید درباره وضعیت نهایی فلسطین شکست می خورد. زیرا اسرائیل نمی خواهد قدس اشغالی را ترک کند و به مرزهای 1967 برگردد. همچنین مخالف عقب نشینی از شهرک های ساخته شده در اراضی اشغالی است و آوارگان فلسطینی را به وطنشان راه نمی دهد.

2002 م.

در عملیات موسوم به "دیوار بازدارنده" در ماه آوریل، ارتش رژیم صهیونیستی بخش های بزرگی از اردوگاه جنین در کرانه باختری را ویران می کند. در طی این عملیات که با مقاومت شدید فلسطینی ها روبرو می شود. بیش از 200 فلسطینی شهید، 300 نفر زخمی و هزاران نفر بازداشت می شوند. با وجود سانسور خبری در محل جنگ، اخبار آن به بیرون درز می کند و جهانیان اسرائیل را محکوم می کنند. جنین که اکنون مانند شهری زلزله زده شده است به ادعای اسرائیل محل فعالیت عمده حماس، جهاد اسلامی و الفتح بوده و 23 چریک شهادت طلبانه را آموزش داده است.

2003 م.

به دنبال ارائه طرح جورج بوش برای حل و فصل نهایی قضیه فلسطین موسوم به "نقشه راه" محمود عباس ملقب به ابومازن به عنوان اولین نخست وزیر دولت خودگردان فلسطین، از سوی یاسرعرفات که دیگر معتمد آمریکا و اسرائیل نیست، مامور تشکیل کابینه می شود. دیوار نژاد پرستانه صهیونیستی به طول 148 کیلومتر احداث می شود، گرچه سال بعد دیوان بین المللی دادگستری لاهه آن را غیر قانونی اعلام می کند.

2004 م.

ترور شیخ احمد یاسین در 22 مارس و ترور دکتر عبدالعزیز رنتیسی در 17 آوریل از اقدامات صهیونیست ها قبل از خروج از غزه است. این اقدامات با مسموم کردن عرفات در رام الله و مرگ وی ادامه پیدا می کند.


سه شنبه 29 فروردین 1396 - 10:41:4

دسته بندی :