گاهشمار وقایع فلسطین از 3 هزار سال ق.م. تا امروز ( قسمت پنجم )

شنبه 26 فروردین 1396 - 15:27:0
گاهشمار وقایع فلسطین از 3 هزار سال ق.م. تا امروز ( قسمت پنجم )

بخش پنجم گاهشمار تاریخ فلسین از سال 1956 تا 1968 به کشتار روستای کفر قاسم، جنگ سینا، برنامه هسته ای اسرائیل، تاسیس سازمان فتح ، جنگ شش روزه و در نهایت به آغاز شهرک سازی صهیونیست ها در اراضی اشغالی می پردازد.

1956 میلادی.

در اواخر اکتبر حدود 50 فلسطینی در روستای کفر قاسم به دست اسرائیلی ها قتل عام می شوند. به طور همزمان اسرائیل با حمله به مصر به سوی کانال سوئز پیشروی می کند. این تجاوز که به جنگ سینا معروف می شود به اشغال غزه و سینا به مدت 4 ماه منجر می شود. در روزهای آغاز نوامبر صدها تن درغزه به دست اسرائیل به قتل می رسند.بر اساس توافق مخفی اسرائیل با انگلیس و فرانسه این دو کشور به بهانه آنکه آزادی کشتیرانی در کانال سوئز تامین شود به منطقه کانال سوئز و ارتش مصر حمله می کنند. جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر دستور می دهد که با غرق کردن چند کشتی، کانال سوئز بسته شود. با توجه به اشغال مناطقی از مصر، انگلیس و فرانسه که توان شروع دوره ای جدید از استعمار را نداشتند تحت فشار جامعه بین المللی و سازمان ملل مجبور شدند تا اواخر دسامبر از مناطق تصرف شده عقب نشینی کنند. اسرائیل 2 ماه بعد با گرفتن امتیازهایی از جمله کمک مخفی آمریکا به برنامه هسته ای اش، از سینا و غزه عقب نشینی می کند. مقاومت جمال عبدالناصر و بازگشت حاکمیت مصر بر سرزمین های اشغالی از او یک قهرمان ملی و چهره موفق جهانی می سازد.

1957 م.

به دنبال توافق های مخفی با غرب به ویژه با فرانسه، برنامه تولید تسلیحات هسته ای اسرائیل آغاز می شود. نیروگاه اتمی دیمونا در صحرای نقب با همکاری فرانسه تاسیس می شود. تبدیل اورانیوم به پلوتونیوم مناسب برای بمب اتمی تا 1962 عملی می شود. فرانسوی ها تا 1966 در دیمونا حضور داشتند.در 1968 روند تولید بمب اتمی به تهداد 5 بمب در سال آغاز می شودو تا 1985 اسرائیل 200 بمب تولید می کند. در 1983 مارکوس کلین برگ به اتهام افشای برنامه سلاح های بیولوژیک اسرائیل به حبس ابد در زندان انفرادی محکوم می شود. در 1986 مردخای وانونو به اتهام افشای اسرار تسلیحات هسته ای اسرائیل به 18 سال زندان انفرادی محکوم می شود.

1958 م.

سازمان الفتح توسط یاسر عرفات (ابوعمار)، صلاح خلف (ابوایاد) و خلیل الوزیر(ابوجهاد) تاسیس می شود. آنها از مقر خود در کویت هسته هایی در اردوگاه آوارگان در اردن و سوریه و لبنان تشکیل می دهند که هدفشان مقاومت مسلحانه انقلابی برای آزادی فلسطین و نابودی صهیونیسم است. تا سال 1963 تنها دولت عرب که به الفتح کمک می کند الجزایر است که انقلابش به تازگی پیروز شده است.

1964 م .

جامعه عرب برای تاسیس سازمان آزادیبخش فلسطین ( ساف یا PLO)  به ریاست احمد شقیری کمک می کند. مجلس ملی فلسطین نیز تشکیل می شود.

1965 م.

در اولین روز سال، نخستین عملیات نظامی الفتح( سازمان چریکی فلسطینی ها ) با انفجار لوله های آب شیرین اسرائیل انجام می شود.

1967 م.

جنگ سوم اسرائیل با اعراب موسوم به جنگ شش روزه از 5 تا 10 ژوئن طول می کشد. از دو ماه پیش از جنگ، اسرائیل نوار مرزی غیر نظامی سوریه را اشغال می کند. عبدالناصر به تلافی، دهانه خلیج عقبه به دریای سرخ را می بندد. در روز نخست جنگ، حمله غافلگیرکننده اسرائیل به فرودگاه های مصر، سوریه، اردن، بخش بزرگی از نیروی هوایی این کشورها را فلج می کند.سپس نوار غزه و صحرای سینا را از مصر، قدس و کرانه باختری را از اردن و بلندی های جولان را از سوریه می گیرد. آمادگی جنگی اسرائیل با همکاری اطلاعاتی نظامی آمریکا تامین می شود.وزیر دفاع، موشه دایان و رئیس ستاد مشترک، اسحاق رابین، چهره های نظامی اسرائیل در جنگ شش روزه هستند. طرح شهرک سازی به فاصله چند ماه آغاز می شود و تا یک سال پس از جنگ چهارده شهرک در مناطق اشغالی احداث شده و بیش از دوازده هزار یهودی در آنها ساکن می شود. بیش از چهارصد هزار فلسطینی در جریان این جنگ آواره می شوند و نهصد سرباز مصری اسیر به دست اسرائیل به قتل می رسند.

1968 م .

در ماه مارس گروه الفتح که حمایت عبدالناصر را به دست آورده بود در نزدیکی مرز اردن در محلی به نام کرامه با اسرائیل درگیر می شود. موفقیتهای نبرد کرامه سبب پیوستن هزاران چریک به الفتح می شود. الفتح هدف خود را رهایی تمام فلسطینی ها و اعطای حقوق مساوی به یهودیان و مسیحیان و مسلمین و برقراری کشوری غیر مذهبی اعلام می کند و قطعنامه 242 سازمان ملل را به دلیل عدم اشاره به حقوق فلسطینی ها رد می کند.

 


شنبه 26 فروردین 1396 - 15:26:51

عکسهای بیشتر :

دسته بندی :