پشت پرده حمله موشکی 10 تنی آمریکا به داعش در افغانستان

شنبه 26 فروردین 1396 - 11:53:46
پشت پرده حمله موشکی 10 تنی آمریکا به داعش در افغانستان

آمریکا چند روز پس از حمله موشکی به پایگاهی نظامی در خاک سوریه با 59 موشک تاماهوک از دو ناو خود در دریای مدیترانه که نقض آشکار حاکمیت سوریه به بهانه واهی متهم کردن دولت سوریه به دست داشتن در حادثه شیمیایی خان شیخون در پی داشت، روز گذشته یم موشک 10 تنی را که بمب مادر نام دارد با ادعای حمله به پایگاه داعش در افغانستان رها کرد.

این بمب که بزرگترین بمب غیر هسته ای است با 9 متر طول 10.5 تن وزن دارد و قیمت آن 16 میلیون دلار است و اولین بار است که از آن استفاده غیر آزمایشی شده است و یا می توان گفت در میدانی به اصطلاح جنگی آزمایش شده است.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون اعلام کرد که نیروی هوایی ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۴ فروردین برای نخستین بار بزرگترین بمب غیرهسته‌ای خود را در افغانستان علیه داعش استفاده کرده است.

این بمب که به «مادر همه بمب‌ها» مشهور است قدرت تخریبی آن معادل انفجار ۱۱ تن تی‌ان‌تی است و گفته می‌شود علیه «غارها و تونل‌های گروه داعش» در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان و در نزدیکی مرز پاکستان استفاده شده است.

این بمب در سال ۲۰۰۳ آزمایش‌ شد و قوی‌ترین بمب غیرهسته‌ای در جهان به‌ شمار می‌رود. این بمب به‌وسیله هواپیمای ترابری سی‌-۱۳۰ با چتر به زمین پرتاب شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حالی استفاده از قویترین بمب غیرهسته ای را موفق ترین اقدام نیروهای امریکایی علیه داعش دانسته است که هیچ تصویری از اجساد داعشیی ها و تونل تخریب شده و تلفات دیگر از رسانه ها نشان داده نشده است.

آمریکا همانطور که می خواست خبر ادعایی استفاده از قویترین بمب غیرهسته علیه پایگاه داعش در شهرستان اچین در استان ننگرهار در شرق افغانستان موضوع داغ رسانه ها شد و حتی در اجلاس مسکو که برای یافتن راه حلی برای بحران افغانستان برگزار شده بود، منعکس شد.

اما واکنش افغان ها به این حمله چه بود؟ رئیس جمهور اشرف غنی و معاون اجرایی وی عبدالله عبدالله ضمن حمایت از آمریکا گفته اند این حمله با هماهنگی دولت افغانستان علیه داعش صورت گرفته است و مدعی اند که 36 تن از افراد داعش در این حمله کشته شده اند.

اما حامد کرزی اقدام آمریکا در استفاده از قویترین بمب غیرهسته ای در خاک افغانستان را محکوم کردو گفت: " این حمله نقض آشکار حاکمیت ملی، سرزمین و محیط زیست افغانستان می باشد."

رئیس جمهور پیشین افغانستان افزود: " این حمله جنگ علیه تروریسم نه بلکه بهانه ای برای استفاده از خاک افغانستان بعنوان آزمایشگاه تسلیحات جدید کشتار جمعی آمریکا می دانم و این وظیفه ما افغانها است که مانع اینگونه اعمال امریکا شویم."

اما اهداف آمریکا از حمله با این نوع موشک چیست؟ به گفته کارشناسان اولین هدف تحت الشعاع قرار دادن اجلاس منطقه ای مسکو درباره افغانستان بود و اینکه نشان دهد بر خلاف آنچه دیده می شود در مبارزه علیه داعش جدی است. این در حالی است که حاجی ظاهر قدیر معاون اول مجلس ملی افغانستان معتقد است پروژه داعش را آمریکا و برخی حلقه های امنیتی افغانستانی در این کشور به راه انداخته اند.

از سوی دیگر وحید مژده کارشناس افغان می گوید استفاده از قویترین بمب غیرهسته ای هدفی تجاری برای بازاریابی در کشورهای عربی است.

بنا بر گفته محققین صنایع تسلیحاتی آمریکا با استفاده از قویترین بمب در خاک افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم این کشور را به آزمایشگاه سلاح های جدید تبدیل کرده است و استفاده از اینگونه تسلیحات که بنابر گزارش های موثق دارای اورانیوم ضعیف شده هستند تا صدها سال زندگی مردم و محیط زیست را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وحید مژده که سخنان کرزای را تایید می کرد گفت تاثیرات اینگونه تسلیحات که در سالهای 2002 و 2003 در شرق افغانستان به  کار رفته است اکنون با تولد کودک های ناقص الخلقه در این مناطق آشکار شده است.


شنبه 26 فروردین 1396 - 11:53:36

عکسهای بیشتر :