گاهشمار وقایع فلسطین از 3 هزار سال ق.م. تا امروز ( قسمت سوم)

شنبه 26 فروردین 1396 - 9:37:36
گاهشمار وقایع فلسطین از 3 هزار سال ق.م. تا امروز ( قسمت سوم)

در سومین قسمت گاه شمار تاریخ فلسطین از افزایش مهاجرت یهودیان در سالهای جنگ جهانی دوم تا کشتار تاریخی دیر یاسین را ببرسی می کنیم.

1939  میلادی

کنفرانس فلسطین با حضور اعراب و صهیونیست ها بدون موفقیت پایان می گیرد. مجلس عوام انگلیس قول استقلال مشروط پس از 10 سال را به فلسطین می دهد. در صورتی که در این مدت سهمیه ای سالانه برای مهاجرت یهودیان حفظ شود و حق فلسطینیان بر زمین محفوظ باشد. طبق آمار انگلیس تلفات فلسطینی ها به دست به حدود چهار هزار نفر می رسد و تلفات یهودیان 500 نفر. با شروع جنگ جهانی دوم هاگانا اعضایش را تشویق می کند به ارتش انگلیس بپیوندند.

1940 تا 1945 م.

در جریان جنگ جهانی دوم 60 هزار یهودی به فلسطین مهاجرت می کنندو جمعیت یهودیان به 31 درصد و مالکیت زمین انها به 6 درصد می رسد.

1944 م.

سازمان افراطی یهودی صهیونیستی ایرگون و اشترن فعالیت علیه انگلیس را آغاز می کنند. فرمانده ایرگون مناخین بگیم نخست وزیر آتی رژیم صهیونیستی در سال 1977 تا 1983 است.

1945 م.

پس از پایان جنگ جهانی، تبلیغات درباره رفتار آلمان نازی با یهودیان شدت می گیرد و مهاجرت های یهودی ها بدون مجوز توسط هاگانا در ابعاد بزرگ آغاز و شدت می گیرد.

1946 م.

کمیته انگلیسی آمریکایی در فلسطین اعلام می کند که نیروهای مسلح حرفه ای یهودی شامل هاگانا با حدود 65 هزار نفر، ایرگون با حدود 4 هزار نفر و اشترن با حضور 250 نفر فعالیت می کند. این کمیته پیشنهاد پذیرش 100 هزار مهاجر دیگر و لغو حق فلسطینیان در زمین را ارائه می دهد. فلسطینی ها با اعتصاب و اعتراض پاسخ می دهند. جامعه عرب در یک قطعنامه سری به انگلیس و آمریکا اخطار می دهد که با این کار منافع اقتصادی و نفتی آنها در جهان عرب تهدید خواهد شد. در انفجار هتل ملک داود در قدس نود و یک انگلیسی و کارمندان فلسطینی و یهودی هتل کشته می شوند. این هتل مقر نمایندگی دولت انگلیس است و انفجار توسط ایرگون صورت گرفته است.

1947م.

انگلیس پس از شکست میزگرد لندن، حل مسئله فلسطین را به سازمان ملل محول می کند.کمیته سازمان ملل رای به تقسیم فلسطین می دهد. جامعه عرب آن را رد می کندو نیازهای دفاعی فلسطین را بر عهده می گیرد.وزیر مستعمرات انگلیس پایان قیمومیت بر فلسطین را اعلام می کند.آژانس یهود از تقسیم فلسطین دفاع می کند.اعراب یک میلیون پوندبرای نیازهای دفاعی فلسطین اختصاص می دهند. مجمع عمومی فلسطین با13 رای مخالف 10 رای ممتنع تقسیم فلسطین را به 50 درصد و 56 صدم درصد تحت کنترل یهودیان و 43 درصد تحت کنترل اعراب و قدس را به عنوان منطقه ای بین المللی تصویب می کند. نفوذ متفقین پیروز در جنگ جهانی بر رای گیری منجر به ترک اجلاس توسط کشورهای عربی می شود.هاگانا در فلسطین جشن می گیرد و همچنین اعلام بسیج عمومی می کند. جامعه عرب، ارتش آزادی بخش عربی را متشکل از چریک های داوطلب فلسطینی  سازماندهی می کند و تقسیم کشور را غیر قانونی اعلام می کند. ده هزار تفنگ و یک میلیون پوند دیگر را به همراه 3 هزار داوطلب برای مقاومت فلسطین اختصاص می دهد.آژانس یهود از یهودیان امریکا دویست و پنجاه میلیون دلار برای اقدام در فلسطین مطالبه می کند. هاگانا و ایرگونبرای پاکسازی دشت ساحلی بین حیفا و تل آویو حمله به دهکده ها و قبایل عرب را آغاز می کند.

1948 م.

هاگانا در ماه ژانویه بیش از دوازده میلیون دلار سلاح از چکسلواکی می خرد شامل 24 هزار قبضه تفنگ، 5 هزار مسلسل و 25 خمپاره انداز. در ماه مارس هاگانا نقشه خود را برای حاکمیت مسلحانه بر "کشور یهودی مصوب سازمان ملل" به علاوه بخش بزرگی از " کشور فلسطینی مصوب سازمان ملل" را با نام طرح دال آغاز می کند.ترومن در  رییس جمهور آمریکا در در ملاقات مخفی با رهبران یهودی ، پیشتیبانی خود را از اعلام کشور اسرائیل در روز موعود اعلام می کند. نمایندگان آمریکادر سازمان ملل از طریق شورای امنیت در تدارک صلح بین یهودیان و اعرب هستند. شهادت عبدالقادر حسینی  فرمانده مبارزین فلسطینی در قریه قسطل در نزدیکی قدس در در هشتم اوریل رخ می دهد و یک روز بعد در نهم آوریل ایرگون به رهبری مناخیم بگین و اشترن در حدود 250 فلسطینی ساکن دهکده دیریاسین در نزدیکی قدس را قتل عام می کند. تا منجر به ترس اعراب و فرار انها از سرزمین فلسطین شود...

 


شنبه 26 فروردین 1396 - 9:37:28

عکسهای بیشتر :

دسته بندی :