بیت المقدس یا قدس شریف، سرزمینى است که در اسلام و دیگر ادیان ابراهیمی، اهمیت بسیار زیادى دارد و مقدس شمرده مىشود.
همان طور که شهر بیت المقدس در طول تاریخ نامهاى متعددى داشته است، پرستشگاه، کهن و مهم آن نیز که اکنون نزد ما مسلمانان حرم شریف و مسجدالاقصى نامیده مى شود.
از آن جا که این پرستشگاه را حضرت داود و حضرت سلیمان به فرمان خداوند بنیان نهادند تا موحدان در آن جا به عبادت خداوند بپردازند، مسلمانان نیز مثل همه ى موحدان تاریخ به آن توجه داشتند. به همین دلیل، ابتدا به سوى آن نماز بر پا مى کردند.
نام (مسجدالاقصى) را نخستین بار خداوند بزرگ بر این مکان مقدس و پرستشگاه کهن تاریخ نهاد. خداوند تبارک و تعالى در آیهى اول سورهى اسراء که موضوع معراج حضرت رسول اکرم(ص)را مطرح کرده است، چنین مى فرماید:سبحان الذى اسرى بعبده لیلاً منالمسجد الحرام الى المسجد الاقصى الذى بارکنا حوله لنریه من آیاتنا انه هوالسمیع البصیر.
پاک و منزه است خدایى که در مبارک شبى بنده خود (حضرت محمد(ص) ) را از مسجد الحرام به مسجد الاقصایى که پیرامونش را به حضور و قدوم خاصان مبارک ساخت، سیر داد تا آیات خدا را به او بنمایاند. به درستى که خداوند شنوا و بیناست.
پیامبران در بیت المقدس
داستان ها و روایات زیادی از حضور پیامبرانی چون حضرت ابراهیم (ع)، حضرت موسى (ع)، حضرت داوود و حضرت سلیمان (ع)، حضرت عیسى(ع) در بیت المقدس وجود دارد، اما بیت المقدس جایى است که پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) از آن جا به معراج رفت و یکى از معجزات خود را در آن جا تحقق بخشید. این حادثه یکى از مهمترین وقایع مسجدالاقصى و شهر بیت المقدس در زمان رسول اکرم(ص) است.
رسول اکرم (ص) در معراج خود با جبرئیل پس از اینکه در طور سینا (جایى که خدا با پیامبرش حضرت موسى سخن گفت) و بیتلحم ( محلى از بیتالمقدس که عیسى بن مریم در آن جا متولد شده است) واقعه ى بر پا کردن نماز در مسجدالاقصى و بیتالمقدس را چنین تعریف مى کنند: ... از بیت لحم به سوى بیت المقدس به راه افتادیم در آن جا بُراق را به حلقه اى که قبلاً انبیا مرکب خود را به آن مى بستند، بستم و در حالى که جبرئیل همراهم بود، وارد مسجدالاقصى شدم. در مسجدالاقصى حضرت ابراهیم، حضرت موسى و حضرت عیسى در میان عدهى زیادى از پیامبران که خدا مى داند، چه اندازه بودند، حضور داشتند.
همه این پیامبران به خاطر من در آن جا اجتماع کرده، آماده برگزارى نماز بودند. یقین داشتم که جبرئیل جلوتر از همه خواهد ایستاد و نماز به امامت او برگزار خواهد شد؛ ولى بعد از آن که صف نماز مرتب شد، جبرئیل بازوى مرا گرفت و به جلو برد تا براى آن جمع نماز برگزار کنم…
پس از معراج حضرت رسول اکرم(ص) به مسجدالاقصى، توجه مسلمانان به بیت المقدس و پرستشگاه آن (مسجدالاقصى) بیش از گذشته شد.
کتابهاى آسمانى از قبیل تورات و قرآن کریم نیز بر روى تقدس این سرزمین تأکید داشته و به ابعادى از آن اشاره کردهاند. در قرآن مجید آیات متعددى راجع به فلسطین آمده است، که بیشتر درباره ى قوم بنى اسراییل در این سرزمین است. در این آیات، عمدتاً به فساد این قوم در زمین و برترى جویى هاى یهودیان اشاره شده است.
چهار شنبه 23 فروردین 1396 - 13:18:37