ویدئو و تصاویر از داخل و خارج قبه الصخره

چهار شنبه 23 فروردین 1396 - 9:3:17

مسجد صَخْره یا صخره مقدس، نام مسجدی در محوطه حریم شریف بر تپه موریا، واقع در شهر بیت المقدس است. زیر گنبد این مسجد، صخره‌ای بزرگ به رنگ سفید مایل به کرم است که گویا قلهٔ کوه بوده‌ و در زیر قُبَّةُالصّخره  قرار دارد و در دین اسلام و دیگر ادیان ابراهیمی محترم است.

گنبد یا قبه طلایی مشهور که مردم آن را گنبد مسجدالاقصی می‌پندارند، بر صخره ساخته شده و گنبد مسجد صخره است.برخی مردم این مسجد را به اشتباه مسجد الاقصی می‌پندارند؛ اما مسجدالاقصی، بنایی دیگر بر تپه موریا و فاقد گنبد طلایی است و مسجدی که گنبد طلایی دارد، مسجد قبة الصخره است.

زیر صخره مغارهای است که مدخل آن موسوم به باب المغاره در گوشه جنوب شرقی صخره واقع است. کیفیت صدای حاصل از کوبیدن پا بر کف مغاره حاکی از این است که زیر آن نیز مغاره یا شاید چاهی معروف به بئر الارواح است، که میپنداشتند ارواح مردگان هفته ای دو بار در آنجا گرد میآیند.

بر قطعهای از یک ستون مرمرین در جنوب غربی صخره «قدم محمد» قرار دارد، که گویند جای پای حضرت محمد(ص) است در شبی که به معراج رفت. قبة الصخره از لحاظ تزیینات از غنیترین ساختمانهای اسلامی است.

در اعتقاد مسلمانان پیامبر اکرم(ص) در شب معراج از روی صخره مقدس به آسمان عروج کرده است. درباره این صخره در منابع حدیثی، روایاتی ذکر شده است که به لحاظ سند و اعتبار، شایان بررسی‌اند و بنابر معیارهای حدیث‌شناسی مسلمانان در شمار روایات صحیح جای ندارند. از جمله در برخی روایات، این نقطه از زمین نزدیکترین جا به آسمان معرفی شده است و هنگام قیامت، اسرافیل فرشته مقرب الهی بر صخره می‌ایستد و در صور می‌دمد و قیامت را اعلام می‌کند.

در دوران معاصر مهم شدن قضیه فلسطین، این مسجد به یکی از نمادهای شهر بیت المقدس و فلسطین تبدیل شده و برای مسلمانان و ملل عرب احترامی خاص یافته است. در بسیاری از آثار هنری تصویری، که علیه اشغال فلسطین خلق می‌شود، از تصویر این مسجد به عنوان نماد فلسطین اشغالی استفاده می‌گرد.


چهار شنبه 23 فروردین 1396 - 9:2:5

عکسهای بیشتر :