ایمن ترین تلفن هوشمند در یک نگاه

سه شنبه 15 فروردین 1396 - 14:32:6
ایمن ترین تلفن هوشمند در یک نگاه

 تمام گوشی های هوشمند دارای سه لایه مهم امنیتی هستند. "لایه حفاظتی دستگاه" این امکان را می دهد که در صورت مفقود شدن گوشی تمام اطلاعات خود را از راه دور پاک کنید. "لایه حفاظتی داده ها" از انتقال داده های مشترک به شبکه و از اپلیکیشن های شخصی شما جلوگیری می کند و لایه سوم "امنیت مدیریت اپلیکیشن ها" است که از اطلاعات برنامه های داخلی شما در برابر خطرات جلوگیری می کند.

علاوه بر این تکنولوژی MDM یا مدیریت تلفن های هوشمند هم در حفظ اطلاعات شما از اهمیت بالایی برخوردار است. MDM نوعی فن آوری است که روی سرورهای شرکت مربوطه نصب شده و وظیفه اش کنترل و مدیریت امنیتی دستگاه است.

با افزایش تعداد اپلیکیشن هایی که وارد بازار می شوند، امنیت تلفن های هوشمند بیشتر تحت خطر قرار می گیرد. در واقع وقتی حرف از امنیت گوشی های هوشمند می‌شود، هم امنیت سیستم عامل مهم است و هم امنیت برنامه های گوشی.

بیشتر تلفن های هوشمند تنظیماتی دارند که به کاربر این امکان را می دهد هر نوع اپلیکیشنی را قبل از دانلود شدن از نظر امنیتی بررسی کند. تجربه نشان داده که بهتر است اپلیکیشن هایی را که می خواهید دانلود کنید از مارکت های مشهور انتخاب کنید

کدام امن‌تر است؟ اندروید، آیفون، بلک بری یا ویندوز فون؟

امنیت گوشی های اندروید همیشه زیر سوال بوده است چرا که هیچ کس مسئولیت مشکلات اندرویدی را به طور کامل بر عهده نمی‌گیرد. اما اخیرا گوشی های اندرویدی از اندروید گوگل که به منظور حفاظت طراحی شده، پشتیبانی می کنند. همچنین گوشی های اندرویدی سامسونگ براساس تکنولوژی امنیتیKnox  که متعلق به خود سامسونگ است، طراحی شده اند.

سیستم عامل IOS به صورت سفت و سخت توسط شرکت اپل کنترل می شود. این شرکت نیز همیشه برنامه های موجود در اپل استور را نظارت می کند. این نوع کنترل علی رغم محدودیت هایی که برای کاربران ایجاد کرده باعث امنیت بالای گوشی های آیفون شده است. برای مثال، شرکت اپل تنها اجازه یک کپی از یک اپلیکیشن را بر روی دستگاه می دهد، پس اگر کاربری یک اپلیکیشن را برای اهداف کاری نصب کرده باشد، نمی تواند یک نسخه دیگر از آن اپلیکیشن را برای استفاده شخصی روی دستگاه خود نصب کند.

بلک بری نیز دستگاه ها و اپلیکیشن های خود را به شدت نظارت و کنترل می کند. به علاوه ساخت این دستگاه برای اهداف MDM باعث شده که یک شرکت راحت تر بتواند از دستگاه های خود حفاظت کرده و آن ها را مدیریت کند.

با وجود سابقه پر از ضعف های امنیتی، ویندوز فون هم تاحدی امنیت گوشی ها و اپلیکیشن های خود را نظارت می کند و با افزایش تعداد کاربران این مدل گوشی، امنیت ویندوزفون روندی صعودی سیر می کند.

مزایا و معایب سیستم های عامل

اندروید

مزایا: دارای قابلیت شخصی سازی بالایی هستند؛ کاربر می تواند تنظیمات شخصی خود را به طور کامل کنترل کند.

معایب: ضعف استاندارد به این معنا که امنیت آن ها از سوی کمپانی خاصی نظارت نمی شود.

نکته: اگر شما می توانید به راحتی تنظیمات امنیتی خود را مدیریت کنید، گوشی خوبی است.

اپل (IOS)

مزایا: استحکام بالای امنیتی و قابل اطمینان؛ شما می دانید که چه چیزی وارد گوشی خود می کنید.

معایب: در برابر بد افزارها آسیب پذیر است و کاملا به تنظیمات امنیتی خود شرکت اپل وابسته است. اگرچه تلفن های آیفون همیشه از اندروید گران تر هستند ولی شرکت اپل هیچ گاه امنیت آن ها را صد در صد تضمین نکرده و گاهی در برابر برخی بدافزار ها و ویروس های هکری آسیب پذیرند.

نکته: تقریبا از امنیت بالایی برخوردار است.

بلک بری

مزایا: طراحی آن ها بیشتر متمرکز بر روی امنیت شرکت های غول صنعتی است.

معایب: کاربری که از این تلفن استفاده می کند برای کاربردهای شخصی نیازمند یک گوشی دیگر هم هست که طبیعتا مشکلات امنیتی را بیشتر خواهد کرد.

نکته: بهترین گزینه برای کاربرانی است که در شرکت های صنعتی مهم با زیر ساخت های حیاتی و امنیتی بالا کار می کنند.

ویندوز فون

مزایا:سازگار با ویندوز؛ عملکرد امنیتی آن روند صعودی دارد.

معایب: سابقه عملکرد امنیتی پایین در گذشته

نکته: اگر سازگاری دستگاه با ویندوز برایتان مهم است، انتخاب خوبی است.

در پایان باید گفت که هر یک از گوشی های هوشمند دارای نقاط قوت و محدودیت‌هایی است، اینکه کدام گوشی را انتخاب می کنید کاملا بستگی به نوع استفاده شما و تسلط شما به تنظیمات امنیتی دارد.


سه شنبه 15 فروردین 1396 - 14:26:16

دسته بندی :