تهران- الکوثر: در صنعا که قدم میزنی اغلب مردها خنجری را به کمر خود بستهاند، چرایی این موضوع را که جویا میشوی راز علاقه شدیدشان به این سلاح سرد پر رمز و راز را بازگو میکنند .
همواره یمنیها به خنجر ویژه خود که «جنبیه» نامیده میشود، افتخار میکنند و آن را در اغلب مناسبات چه شادی و چه جنگ با خود به همراه دارند. جنبیه میراثی مرتبط با تاریخ یمنیها است و برخیها آن را به عنوان یک صنعت و شغل میدانند و به دلیل شدت علاقه یمنیها به آن برخی ممکن است جنبیههای اصیل و گران قیمت را به میلیونها ریال یمنی خریداری کنند.
یک شهروند یمنی میگوید: این افتخار و عزت یمنیها به شمار میرود و میراثی برای افراد است که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد. این جزو مهمترین چیزهایی است که میراث آبادی و اجدادی به شمار میرود.
جنبیه منحصر و مختص ثروتمندان نیست تا بتوانند نوع دیگری را با قیمتی معقول بخرند بلکه افراد فقیر و متوسط جامعه هم درآمدی دارند که بتوانند کمرشان را با این خنجر بیارایند.
یک شهروند دیگر میگوید: این (خنجر) از آباء و اجداد ما به ما رسیده و از آن در کار و دکور استفاده می کنیم. هر کدام از آنها شهرت خود را دارد.
جنبیه از چهار بخش تشکیل شده است دسته، تیغه، غلاف و کمربند. بیشتر قیمت جنبیهها به دسته آن بستگی دارد و بر اساس نوع آن جنبیه گران قیمت یا ارزان قیمت است و از مهمترین انواع دستههای جنبیه دسته هلالی است که قابل قیمتگذاری نیست چرا که از شاخ حیوانی تک شاخ ساخته میشود.
جنبیههایی که در آن از این دستهها استفاده شده باشد قدمتی بین 400 تا 1500 ساله دارند و از ویژگیهای این نوع دستهها این است که هر قدر که به آن دست بزنید زیباتر و پر ابهتتر میشود و از نظر قیمت دسته هلالی الأسعدی به دوره ملک اسعد کامل پادشاه یمن برمیگردد و بعد از آن دسته عاجی که از عاج فیل ساخته شده و بعد ازآن دستهای که از شاخ گاو تهیه شده باشد، قرار دارد و کمتر از آن به لحاظ قیمتی دستهای نیست مگر دستههای جنبیهای که از پلاستیک و یا چوب ساخته شده باشند.
یمنیها جنبیهها را به عنوان یک شغل و یا افتخار به ارث میبرند و داستانهایی را از آن بیان میکنند داستان سرزمینی که قدمت تمدنی آن به هزاران سال پیش برمیگردد.
جنبیههای یمنی میراثی اصیل به شمار میرود که نسلها از طریق تاریخ آن را به ارث میبرند و لباس یمنیها جز با جنبیههای اصیل آراسته نمیشود.
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
دو شنبه 14 فروردین 1396 - 16:20:7