فرمانده ارتش میانمار می گوید:"چیزی به عنوان روهینگیا نداریم"

سه شنبه 8 فروردین 1396 - 15:12:0
فرمانده ارتش میانمار می گوید:"چیزی به عنوان روهینگیا نداریم"

مسلمانان روهینگیا اقلیت قدیمی قابل توجهی را در میانمار تشکیل داده اند و سالهاست که دچار حملات شدید فرقه ای – مذهبی اکثریت بودایی تبار این کشور شده است. در فاز جدید کشتار یا نسل کشی روهینگیایی ها که از سوم ژوئن 2012 آغاز شده است پس از دوماه به 20 هزار نفر رسیده است و باعث آوارگی مسلمانان این کشور شده است.

این در حالیست که آشکارا ارتش و دولت میانمار حرکتی در جهت توقف این خشونت ها انجام نمی دهند، حتی آنگ سان سو چی که به دلیل مخالفت حاکمان نظامی این کشور و حبس چند ساله، برنده جایزه صلح نوبل شده است، نیز به این خشونت ها و نقض های آشکار حقوق بشر توجهی نشان نمی دهدو حتی این نسل کشی را درگیری های فرقه ای می داند.

به نقل از الجزیره، «ژنرال مین آنگ هلاینگ» فرمانده ارتش میانمار اعلام کرد ما به جهان اجازه داده ایم تا به این نکته برسد که در میانمار اصولاً چیزی به نام روهینگیا وجود ندارد. این نظامی بلندپایه میانماری ضمن حمایت از دولت این کشور در تعقیب مسلمانان هرگونه اعطای حق شهروندی به قوم مسلمان روهینگیا را تکذیب کرد.

هلاینگ مدعی شد کسانی که در استان راخین زندگی می کنند بنگالی هستند و تابعیت میانماری ندارند.

این ادعاهای فرمانده ارتش میانمار یک روز پس از آن صورت گرفت که دولت این کشور مصوبه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در اعزام یک گروه حقیقت یاب برای رسیدگی به وضعیت مسلمانان روهینگیا را رد کرده بود.

جنایت‌های اخیر در میانمار که از ژوئن ۲۰۱۲ آغاز شده بدترین و شدیدترین نوع برخورد بودایی‌ها با مسلمانان بوده است. تعصب کور مذهبی برخی راهبان افراطی بودایی علیه اسلام در تضاد آشکار با تبلیغات جهانی این آیین مبنی بر صلح دوستی این مکتب است. تعداد کشته شدگان در آگوست 2012 یعنی حدود دو ماه پس از آغاز نسل‌کشی، از 20 هزار نفر گذشت.

جامعه مسلمانان برمه، روهینگیا، در قرن هفتم میلادی در این منطقه شکل گرفت و در برهه‌ای از تاریخ دارای حکومت اسلامی خودمختار چند صد ساله نیز بوده است. بر اساس آمارهای دولتی نزدیک به 800 هزار نفر مسلمان معروف به روهینگیا در میانمار زندگی می‌کنند که 4 درصد مردم این کشور را تشکیل می‌دهند. با توجه به سیاست‌های نژادپرستانه و ضدبشری دولت میانمار، این آمار قابل اعتماد نبوده و منابع مستقل آمار واقعی را بسیار بیش از این تعداد و حتی گاهی تا 15 میلیون نفر تخمین می‌زنند.

گفتنی است الجزیره آماری نیز از تعداد مسلمانان روهینگیایی آواره در سرتاسر جهان منتشر کرده است. بر این اساس بیش از یک میلیون مسلمان میانماری از دهه ۷۰ میلادی از این کشور گریخته اند.

سازمان ملل متحد مسلمانان روهینگیا را تحت تعقیب ترین قوم در جهان معرفی کرده بنگلادش و پاکستان با ۵۰۰ و ۳۵۰ هزار آواره روهینگیایی بیشترین تعداد این آوارگان را در خود جای داده اند.

 


سه شنبه 8 فروردین 1396 - 15:11:40

عکسهای بیشتر :