پروژه سینمایی و تلویزیونی «موسی کلیم الله» در آستانه فیلمبرداری

دو شنبه 7 فروردین 1396 - 10:11:14
پروژه سینمایی و تلویزیونی «موسی کلیم الله» در آستانه فیلمبرداری

جمال شورجه کارگردان پروژه سینمایی و تلویزیونی «موسی کلیم الله» گفت که فیلم‌های هالیوودی شخصیت حضرت موسی(ع) را به اندازه یک انسان عادی پایین آورده‌اند و آخرین آنها نیز خداوند را به شکل یک کودک نشان داده است.

وی تاکید کرد: تاکنون آثار زیادی درباره حضرت موسی بر اساس دیدگاه توراتی نوشته شده است و پروژه سینمایی و تلویزیونی «موسی کلیم الله» اولین اثر قرآنی و شیعی در دنیا درباره حضرت موسی است و از این باب یک اثر منحصربه ‌فرد و ویژهای است

به نقل از تسنیم ، مرحوم سلحشور که آخرین اثرش "یوسف پیامبر" با استقبال فراوانی در داخل و خارج ایران مواجه شده است، فیلمنامه «موسی کلیم الله» را نوشته بود.

مراحل ساخت مجموعه «حضرت موسی(ع)» شتاب بیشتری پیدا کرده است و روز به روز به مرحله فیلمبرداری خود نزدیک‌تر می‌شود.

جمال شورجه درباره این پروژه سینمایی گفت: داستان حضرت موسی(ع) هم در قرآن آمده، هم در تورات و کتابهای دینی و مرجع دیگر، به همین‌خاطر مورد توجه بسیاری از فیلم‌سازان جهان شده است. کما این که بسیاری از فیلمسازان درباره این موضوع حدود 70 یا 80 فیلم، سریال و انیمیشن ساخته‌اند. همین فیلم آخر هم «اگزدیوس» بود که کار کردند. در تحقیقاتی که درباره فیلم و سریال‌هایی که درباره حضرت موسی(ع) ساخته شده، داشتیم، متوجه شدیم که کشور برزیل که تولیدات بسیار کمی در عرصه فیلم و سریال دارد سریالی درباره داستان زندگی حضرت موسی(ع) ساخته است. چکیده‌ای از این فیلم را ما گرفته و مشاهده‌ کردیم تا از سبک روایت داستانشان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: داستان حضرت موسی(ع) با آن معجزاتی که اتفاق می ‌افتد، با آن خیر و شری که حضرت موسی و فرعون مقابل هم قرار می ‌گیرند، داستان جذابی برای بسیاری از فیلمسازان است.

شورجه با اشاره به اینکه کتاب های بسیاری درباره حضرت موسی ساخته شده است، افزود: تمام اینها هم قصه ‌های توراتی است، قصه ‌های به عبارتی التقاطی توراتی است از زندگی پیامبر و نوعاً هم کتاب هم چاپ کردند مثل فرزند نیل و غیره. همه نگاه ها، نگاهِ توراتی است، البته در تورات به جزئیات بسیاری از زندگی حضرت موسی(ع) پرداخته شده است. شاید یکی از دلایلی که به این داستان به صورت جامع در تورات پرداخته شده است، آن باشد که یهود حضرت موسی‌ را پیامبر خود می‌داند به همین علت در کتابشان مفصل به آن پرداخته شده است. اما در فیلمهایشان عمداً حضرت موسی را به اندازه یک انسان را عادی پایین آورده‌اند و قداست آن حضرت را از بین برده‌ و از آن حالت معصومیت که ما اعتقاد داریم کاملاً به دور کرده‌اند تا جایی رساندند که با خدا کشتی می گیرد و خدا را اندازۀ یک پسربچۀ 10،11 ساله کرده‌اند که با هم کشمکش و دعوا دارند، آخرش هم خدا به او می ‌گوید از دست تو کاری ساخته نیست، بلاتشبیه، می‌گوید تو بی­عُرضه­‌ای، من خودم درستش می ‌کنم، حالا از آن به بعد خودش عذاب ‌ها را نازل می کند بر فرعون.

شورجه یادآور شد: از این باب که اولین اثر قرآنی و شیعی در دنیا راجع به حضرت موسی دارد کار می­‌شود، یک چیز منحصربه­‌فرد و ویژ­ه­ای است، در قرآن بیشترین آیات درخصوص پیامبران در مورد حضرت موسی(ع) است، حدود یک ششم آیات قرآن درخصوص حضرت موسی(ع) و بنی­‌اسرائیل است، حدود هزار آیه که ما کتاب کردیم، یک کتاب مستقل و جدا، آیاتی که مربوط به حضرت موسی(ع) است و بنی­‌اسرائیل در سوره­‌های مختلف، یک کتابچه چاپ کردیم که خودش یک منبعی است.

وی ادامه داد: مثلاً در سوره بقره شما می­‌بینید که ( داستان حضرت موسی) را یک طور مطرح می­‌کند و در سوره طه یک طور دیگری مطرح می­‌کند، یا یک تکه­‌هایی را در سوره­‌های مختلف مطرح می­‌کند اما به هر جهت اهمیت این پیامبر بزرگوار که بین پیامبران یک دُردانه­‌ای است برای خداوند و هر چه هم از خداوند می­‌خواهد، خداوند به او می­‌دهد و کلیم­‌الله است و تنها پیامبری است که با خداوند کلامی و مستقیم ارتباط برقرار می­‌کند، رابط نیست که بیاید با ایشان ارتباط برقرار کند.


دو شنبه 7 فروردین 1396 - 9:34:49

دسته بندی :