اولین سکه اسلامی را چه کسی ضرب کرد?

شنبه 5 فروردین 1396 - 10:54:30
اولین سکه اسلامی را چه کسی ضرب کرد?

با كشف سكه‌هايی كه  در بندر «رفح» در فلسطين كشف‌شده است و بر اساس برآورد كارشناسان، تاريخ ضرب اولین درهم اسلامی به دوران حكومت امام علي(ع) برمي‌گردد. به این ترتیب مشخص شد که نخستين سكه‌هاي اسلامي توسط حضرت علی علیه السلام ضرب شده است نه در دوره "عبدالملك مروان".

آكادمي «ماجستير» اثر كشف شده از نخستين درهم اسلامي را كه به دستور اميرالمؤمنين، علي(ع) در فاصله سال‌هاي 35 تا 40 هجري ضرب شده بود، تأييد كرده است.

این سکه در بصره و احتمالا در سال 39 هجري قمری به دستور امام علي(ع) ضرب شد تا نخستين درهم ويژه عربي اسلامي باشد.

پيش از ضرب این سکه، مسلمانان با دينارها و درهم‌هاي رومي، فارسي و حبشي كه در بين آنان از سوي تجار كاروان‌هاي تجاري رد و بدل مي‌شد، معامله مي‌كردند.

"محمد فوزي عبدالطيف اللثام"، رئيس واحد تحقیق آثار كشف‌شده در بندر «رفح» در فلسطين در اين‌باره گفت: آغاز ضرب سكه ويژه اسلامي در دوران اميرالمؤمنين(ع)، نشان می دهد که درهم‌ها و دينارهاي اسلامي بعدا در دوران «عبدالملك مروان» در بين سال‌هاي 65 ـ 68 هجري ضرب شده است.

تازه‌ترين بررسي‌هاي انجام شده، حاكي از آن است كه درهم اسلامي در سال 39 هجري ضرب شده كه پشت آن عبارت «لااله‌الاالله» با جمله «بسم‌الله» احاطه گشته و در روي ديگر آن، در وسط، سوره اخلاص و در پايين آن، عبارت «محمد رسول‌الله أرسله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدين كله و لوكره المشركون» درج شده است.

این کارشناس تاریخ سکه های اسلامی می گوید: ضرب اين نمونه در بصره، به تاريخ سال 40 هجري به دستور امام علي(ع) بوده تا نخستين سبك درهم عربي اسلامي باشد.

تحقیقات نشان می دهد که وزن درهمي كه امام علي(ع) دستور ضرب آن را در بصره صادر کرده اند، مطابق با وزن درهم شرعي است كه رسول‌الله تعیین فرموده اند. اين درهم برخلاف وزن درهم‌هاي عربي و اسلامي ضرب‌شده در دوره‌هاي بعد و دوره امويان و عباسيان است كه وزن‌هاي متفاوتي داشته و با وزن شرعي يكسان نیستند.

به نقل از سايت «بنت جبيل» كشف اين اثر مهم، موجب بازگرداندن تاريخ اسلامي است و تأكيد مي‌كند، سرچشمه آغاز عزت اسلام و مقدمه آن در انحصار ولي خدا، امام علي(ع) است و اين‌كه هر مثالي از پيشرفت اسلام بيان مي‌شود، حتي اگر در دوره اموي و عباسي باشد، شبيه چيزي است كه رسول اعظم(ص) و اميرالمؤمنين(ع) آن را ساخته‌اند.


شنبه 5 فروردین 1396 - 10:54:11