ویدئو: آنچه از موزه موصل پس از آزادی از داعش به جا ماند

یک شنبه 22 اسفند 1395 - 10:37:6

موزه موصل یکی از غنی ترین موزه های خاورمیانه حاوی آثار ارزشمند دوران باستان دو سال و نیم پس از اشغال در دست تروریست های تکفیری به خرابه ای تبدیل شده است.


به نقل از رویترز، داعش هرچه از آثار باستانی را که می توانست به خارج از کشور قاچاق کرد و در بازار سیاه فروخت و هر چه قابل نقل و انتقال نبود را ویران کرد.

داعش همچنین گنجینه بی مثال کتابخانه موصل با تمامی اسناد باستانی آن را به آتش کشیده است.

سرتیپ عبدالامیر المحداوی سخنگوی نیروهای ویژه ارتش عراق پس از اینکه نیروهای واکنش سریع توانستند تروریست های داعش را به عقب برانند و ساختمان موزه را آزاد کنند، گفت: صدها اثر هنری باستانی متعلق به دوران آشوریان، بابل و ، سومر و امپراتوری فارس، روم ، مصر غارت شده اند. همچنین آثار باستانی که حجم بزرگی داشته اند و قابل انتقال به خارج از کشور نبودند، تخریب شدند.

وی افزود: به شکر خدا ساختمان موزه موصل آزاد شده است اما کتابخانه کاملا به آتش کشیده شده است و دست نوشته های مهم و باستانی، نقشه ها و منشورهای موجود در کتابخانه توسط داعش دزدیده شده است. بقیه آثار نیز تخریب شده است.

در حال حاضر تنها ویرانه ای از برخی از آثار باستانی قابل مشاهده است. البته برخی آثار مربوط به دوره اسلامی و دیگر آثار باستانی به صورت  محدود سالم باقی مانده است.

موزه موصل در غرب این شهر این هفته با حمله نیروهای واکنش سریع ارتش عراق از جنگ داعشی ها آزاد شده است.

داعش پیش از این در تصاویری ویدئویی تخریب آثار باستانی این موزه را که شرک آمیز خوانده بود، بارها به تصویر کشید. هدف داعش تاریخ زدایی از هر اثری بود که با عقاید این گروه تروریستی تناقض داشت. البته تنها برخی از آثار که قابل انتقال نبودند تخرب شد و بقیه در حجم عظیمی به صورت قاچاق به عنوان منبع کسب درآمدی سرشار به بازار سیاه فروش آثار باستانی انتقال یافت.

در مناطق پیشتر آزاد شده در موصل، ارتش عراق توانست برخی از آثار باستانی موزه موصل را کشف کند. از جمله آثاری که در زیر یک مسجد در موصل کشف شد. به نظر می رسد که داعش نتوانسته است تمامی آثار باستانی موصل را به فروش برساند و از این رو آنها را برای فروش در آینده در مکان های مختلف پنهان کرده باشد.

 


یک شنبه 22 اسفند 1395 - 10:36:8

عکسهای بیشتر :