شناخت اجمالی ابن تیمیه پدر معنوی وهابیت سعودی و داعشی های تکفیری 

چهار شنبه 7 تیر 1396 - 15:34:52
شناخت اجمالی ابن تیمیه پدر معنوی وهابیت سعودی و داعشی های تکفیری 

الکوثرفارسی: شناخت عقاید وهابیون در گرو شناخت ابن تیمیه و عقاید اوست. محمد بن عبد الوهاب مؤسس "وهابیت" در قرن 12 هجری که مذهب رسمی عربستان سعودی و گروه تروریستی داعش است، از عقاید ابن تیمیه نشات می گیرد

"احمد بن عبد الحلیم، بن تیمیه حرانی " در ربیع الاول 661 هجری قمری، 5 سال پس از سقوط بغداد پایتخت خلافت عباسی به دنیا آمد. در 7 سالگی در پی حمله مغول ها خانواده وی به شهر شام مهاجرت کردند. پدر او یک روحانی حنبلی مذهب بود پس ابن تیمیه را به مدارس «حنابله » فرستاد تا فقه حنبلی را فرا گیرد.

اولین انحراف ابن تیمیه به عنوان یک روحانی حنبلی وقتی ظاهر شد که در کتابی به نام "الرسالة الحمویة" در پاسخ پرسش مردم حماه یکی از شهر های سوریه آشکارا برای خدا "جهت" و "سمت" قائل شد و تلویحا خداوند را جسم دانست.

با این فتوی وی یکی از اصول اساسی اسلام و قرآن را انکار کرد. خداوند آشکارا در قرآن می فرماید "لیس کمثله شیء" "برای او مانندی نیست " و به خاطر نفی پندار جهت و سمت، او را در همه جا حاضر و ناظر میداند و می فرماید:" و هو معکم این ما کنتم "  "او با شما است در هر کجا باشید. و نیز میفرماید:" و هو الذی فی السماء اله و فی الارض اله. . . " ، " او (خداوند متعال) کسی است که در آسمانها خدا است و در زمین خداست ".  ولی ابن تیمیه خرق اجماع کرد و آشکارا گفت: خدا فوق آسمانها است، و بر عرش خود تکیه کرده است.

مبانی انحرافی فکری ابن تیمیه را در چهار بخش میتوان خلاصه کرد:

  1. قائل شدن صفات جسمانی و مکانی برای خداوند متعال که تمامی فرقه های اسلامی بر اساس قرآن آن را باطل  می دانند.
  2. کاستن از مقام پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله

بخش دوم تفکر او عادی جلوه دادن مقامات پیامبران و اولیای الهی است و اینکه آنان پس از مرگ کوچکترین تفاوتی با افراد عادی ندارند. بر این اساس می گوید:

 سفر برای زیارت پیامبر حرام و هرگونه توسل به آن حضرت بدعت و شرک است.سوگند به پیامبر و قرآن، و یا سوگند دادن به خدا نیز شرک است.

      3- انکار فضائل اهل البیت

بخش سوم از مبانی فکری او را انکار فضائل مسلم اهل بیت عصمت و طهارت است. از باب نمونه می گوید:  نزول آیه:«انما ولیکم الله و رسوله » درباره حضرت علی( ع)، به اتفاق اهل علم دروغ است، در حالی که متجاوز از شصت و چهار محدث و دانشمند، بر نزول آن درباره امام تصریح کرده اند. همچنین می گوید (قل لا اسالکم علیه اجرا الا المودة فی القربی، درباره خاندان رسالت نازل نشده است، در حالی متجاوز از چهل و پنج محدث و دانشمند آنرا نقل کرده اند.

      4- مخالفت با مذاهب چهار گانه اهل سنت

محمد بن عبد الوهاب موسس وهابیت مطلوب سعودی تنها، بخش دوم از مبانی فکری او را گرفت، و به سه بخش دیگر اهمیت نداد، هر چند اخیرا بخش نخست (جهت داشتن خدا) به وسیله مفتی سعودی «عبد العزیز بن باز» به صورت کمرنگ احیاء شده است. در کتاب «علاقة الاثبات و التفویض » که اخیرا در عربستان سعودی با تقریظ «عبد العزیز بن باز»منتشر شده است نشان می دهد که مؤلف و تقریظ نویس در صدد احیاء بخش نخست از مبانی فکری «ابن تیمیه »هستند.

 


چهار شنبه 18 اسفند 1395 - 10:2:30