حضرت آیتالله جوادی آملی در درس اخلاق صبح امروز، با اشاره به تأخیر در بارش باران، علت آن را گسترش گناهانی نظیر ظلم قضایی و اقتصادی و اخذ رشوه دانستند و تأکید کردند که جهان هستی نسبت به اعمال انسانها آگاه است و زمین و آسمان در قیامت شهادت خواهند داد؛ ایشان همچنین نماز استسقاء را نه فقط برای طلب باران، بلکه برای فراوانی منابع آب و تأکید بر بندگی خالصانه به عنوان تنها وسیله تقرب به خداوند، معرفی کردند.
بیانات مهم صبح امروز حضرت آیت الله جوادی آملی در مورد تأخیر در بارش باران در درس اخلاق
- گسترش برخی گناهان همچون ظلم در دستگاه قضا و ستم در نظام اقتصادی و گرفتن زیر میزی و رومیزی، سبب نزول بلا و بازداشتن رحمت الهی میشود.
- زمین و آسمان آگاهند و فردا در قیامت شهادت میدهند؛ زیرا عالم هستی نسبت به کردار انسانها بیتفاوت نیست.
- کارهای خداوند سراسر رحمت و برکت است و هیچ امری از او صادر نمیشود مگر آن که مایهی رحمت و خیر باشد، تأخیر در بارش باران نیز از جلوههای امتحان الهی و رحمت است.
بیشتر بدانید
تأکید دبیر کل حزب الله: پروژه آمریکا اشغالگری است و ما تسلیم نخواهیم شد| مع المراسلین
خط قرمز ایران در مذاکرات هستهای: مذاکره بر سر استقلال! زیر بار نمیرویم| قضیة ساخنة
کارهای خداوند سراسر رحمت و برکت است و هیچ امری از او صادر نمیشود مگر آن که مایهی رحمت و خیر باشد، تأخیر در بارش باران نیز از جلوههای امتحان الهی و رحمت است. دستور به برپایی نماز استسقاء نیز خود نشانهی دیگری از رحمت خداوند است، زیرا نظام عالم بر مدار رحمت او میچرخد.
آن چه در فرهنگ دینی آمده و مستحب است نماز استسقاء است نه استمطار! این نماز استسقاء یعنی طلب آب، تنها برای طلب باران نیست! بلکه برای فراوانی آب در چاهها، چشمهها و منابع زمین است. یعنی هدف، آبرسانی و زنده شدن طبیعت به برکت دعا و بندگی است. این نماز مستحب مؤکد است و میتوان آن را به صورت فرادا یا جماعت همانند نمازهای عید قربان و عید فطر اقامه کرد.
شایسته است مؤمنان پیش از برپایی نماز استسقاء دو روز روزه بگیرند و در روز سوم که روز نماز است در حال روزه این عبادت را انجام دهند. هرچند روزه گرفتن شرط صحت نیست اما شرط کمال این عمل عبادی است. خدای سبحان بندهی خاضع و مطیع را دوست دارد و عبادت از سر نیاز و بندگی، محبوب اوست.
در روایتی از حضرت صادق آمده است که گسترش برخی گناهان همچون ظلم در دستگاه قضا و ستم در نظام اقتصادی و گرفتن زیر میزی و رومیزی، سبب نزول بلا و بازداشتن رحمت الهی میشود. زمین و آسمان آگاهند و فردا در قیامت شهادت میدهند؛ زیرا عالم هستی نسبت به کردار انسانها بیتفاوت نیست.
راه اصلاح، توبه و بازگشت به خداست اما توبه در حقالناس تنها با استغفار زبانی کافی نیست بلکه باید حق مردم ادا شود.
«وَ ابتَغوا إِلَیهِ الوَسیلَة»؛ ما وسیلهای جز قرآن و اهلبیت علیهمالسلام نداریم. نخستین وسیله توحید است، پس از آن نبوت، ولایت و امامت و در مراتب بعدی عجز، فقر و بندگی خود انسان نیز وسیلهای برای تقرب به خداوند است.
بندگی حقیقی در این است که انسان عجز و نیاز خود را در پیشگاه الهی اظهار کند و بداند همهی توفیقات از ناحیهی خداست. هر چه داریم عطیهی اوست و آنچه انجام دادهایم از فضل او بوده است. ما در کنار مائدهی لطف خدا هستیم و جز عجز و بندگی سرمایهای نداریم.
ایران سرزمین حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها و امام حسین علیهالسلام است و خدای سبحان چنین سرزمینی را خالی و بینصیب از رحمت نخواهد گذاشت. امید آن است که به برکت اهلبیت علیهمالسلام این کشور و امت اسلامی از مشکلات و بلاهای زمینی و آسمانی در امان بمانند.
حضرت آیت الله جوادی آملی