دبیر جشنواره «عروسکخونه» درباره روند برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی «عروسکخونه» در سومین سال برگزاری خود است و هدف از برگزاری آن رونق دادن به تئاتر کودکونوجوان بهصورت عام و تئاتر عروسکی کودکونوجوان بهصورت خاص است.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علی خواجه ادامه داد: از سوی دیگر برگرداندن نمایش عروسکی به قاب تلویزیون که در دو دهه گذشته کمرنگ شده بود، از دیگر اهداف مهم ماست. بر این اساس برای این دوره از جشنواره فراخوانی دادیم که گروههای متنوعی داوطلب رقابت در آن شدند.
وی افزود: هدف دیگر این است که از خلال این رقابت و در خروجی جشنواره استعدادها و انگیزههای جدید برای نمایش عروسکی را پیدا و به تلویزیون معرفی کنیم. از طرفی از کسانی که دغدغه کار کودک در حوزه تئاتر را دارند حمایت کنیم. در این سه سال این هدف تا حد خوبی پیش رفته است، اما این حوزه هنوز بسیار جای کار و حمایت دارد.
بیشتر بدانید
حملات مداوم رژیم صهیونیستی و افزایش تلفات غیرنظامیان در لبنان| مع المراسلین
خشم سازمان ملل از تصمیم ترامپ برای ازسرگیری آزمایشهای هستهای| قضیة ساخنة
خواجه در توضیح چگونگی شکلگیری ایده برگزاری این جشنواره عنوان کرد: این جشنواره اسفند سال ۱۴۰۱ آغاز شد و ایدهاش در جریان گفتوگوی من با محمدصادق باطنی، رئیس مرکز کودکونوجوان شکل گرفت و پرداخته شد.
خواجه درباره بخشهای مختلف این جشنواره اظهار کرد: این جشنواره امسال در چهار بخش محتوایی فعالیت کرد و فراخوان داد که عبارتاند از: اقوام و فرهنگ ایرانی (قصههای بومی محلی و قومی ایران)، مقاومت (براساس اتفاقات اخیر منطقه و غزه)، خلیج فارس و تهران دوستداشتنی (حامی اصلی ما در جشنواره سوم). البته در بخش آزاد هم گروهها میتوانستند بهصورت آزاد و فارغ از این چهار دسته آثارشان را بفرستند و در این جشنواره رقابت کنند.
دبیر سومین جشنواره «عروسکخونه» در توضیح معیار هیئتداوران در انتخاب آثار بیان کرد: معیار این بود که آثار ازمنظر شکلی قابلیت نمایشی داشته باشند. آثاری که قصه نداشتند یا قصهشان ضعیف بود، رد شدند. از سوی دیگر کارهای ارسالی باید فضای کودک و خردسال داشته و حتماً مناسب قاب تلویزیون و نه صرف صحنه تئاتر باشند. بر این اساس آثاری که این شرایط را داشتند، پذیرفته شدند و در این دوره به اجرا پرداختند.

وی یادآور شد: طی سه دوره از برگزاری این رویداد، استقبال هنرمندان بهشکل درخور توجهی رشد داشته و از ۳۶ اثر در سال اول به ۱۱۰ اثر در سال سوم رسیده است. پیشبینی میکنیم در دوره چهارم تعداد آثار ارسالی بسیار بیشتر شود و گروههای حرفهایتر بیشتری در آن حضور یابند. در سال اول و دوم که رأیگیری مردمی داشتیم، هرسال ۲۰ میلیون رأی از سوی بچههای ایران برای انتخاب گروه برتر به ما ارسال شد و این استقبال بینظیر بود. در سال سوم آمار مرکز افکارسنجی سازمان صداوسیما همین را نشان میدهد که اقبال بالا بوده و منتظر آمار دقیق هستیم.
خواجه با تأکید بر اهمیت سازمان صداوسیما در این رویداد گفت: صحنه تئاتر عروسکی کودک در این سالها مهجور و تنها بوده و آمدن صداوسیما پای این کار، اتفاقی بینظیر و تأثیر تلویزیون در این عرصه انکار ناپذیر است. البته امکان اصلی این است که هنرمندان و مخاطبان تئاتر عروسکی میتوانند به رونق این هنر در تلویزیون کمک کنند و تلویزیون هم با نمایش آثار عروسکی این آدمها در تلویزیون مخاطب بسیار گستردهای را پای نمایش عروسکی مینشاند؛ درنتیجه این جشنواره یک رویداد مهم است.
دبیر جشنواره «عروسکخونه» در پاسخ به این سؤال که پیام این جشنواره برای مخاطبان چه بوده است، گفت: پیام «عروسکخونه» در سطح مضمون، متمرکز بر محتوای مسئولیتپذیری است و تمام قصهها و ماجراهای این رویداد با این مفهوم پرداخته میشود. پیام عمومی این جشنواره پافشاری بر پرورش عنصر خیال در بین کودکان و استفاده از عروسکها برای این خیالپردازی است. اساساً در سایر تولیدات مانند پویانمایی، کودکان مصرفکننده خیال دیگراناند، ولی ما به مدد دنیای عروسکها میخواهیم بچهها را بهعنوان تولیدکننده خیال خودشان پرورش دهیم.