شروع سال تحصیلی در غزه ای که دیگر مدرسه ای ندارد...

دو شنبه 2 مهر 1403 - 14:0:0

نزدیک به یک سال است که جنگ غزه آغاز شده و شرایط زندگی برای مردم مظلوم این منطقه روز به روز دشوارتر می‌شود. وضعیت آموزش نیز در شرایطی اسفناک قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به نقل از العرب ۴۸، سال تحصیلی جدید برای دانش‌آموزان در غزه در حالی فرا می‌رسد که بخش عمده مدارس در بمباران رژیم صهیونیستی ویران شده، زیرساخت‌های حیاتی از بین رفته و بسیاری از معلمان و دانش‌آموزان در جریان حملات ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند. با این حال به گفته روزنامه «وال استریت ژورنال» گروهی از مسئولان و خانواده‌ها به دنبال راه‌حل‌هایی جایگزین و انفرادی برای مواجهه با این وضعیت هستند.

سال تحصیلی جدید در نوار غزه در حالی آغاز می‌شود که این منطقه پس از عملیات طوفان الاقصی بیش از ۱۱ ماه است شاهد حملات شدید از سوی رژیم صهیونیستی بوده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، حملات رژیم صهیونیستی بخش بزرگی از زیرساخت‌های حیاتی در بخش فلسطین از جمله مراکز آموزشی را ویران کرده است. زیرساخت‌هایی که پیش‌تر پذیرای حدود یک‌میلیون دانش‌آموز بود.

وزارت آموزش‌وپرورش و آموزش عالی نوار غزه یک‌شنبه ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان حملات ارتش رژیم صهیونیستی به غزه بیش از ۲۵ هزار کودک شهید و زخمی شده‌اند که از این میان ۱۰ هزار نفر را دانش‌آموزان مدرسه تشکیل می‌دهند و ۹۰ مدرسه نیز تخریب شده است.

پس از آغاز جنگ در نوار غزه در سال گذشته، دانش‌آموزان مدارس و دانشجویان دانشگاه‌های این منطقه را از تداوم روند تحصیلی خود محروم ساخته است. بخش عظیمی از این دانش‌آموزان و دانشجویان آواره شده‌اند. در پی حملات رژیم صهیونیستی و ویران شدن محلات و مناطق مسکونی در بخش‌های مختلف نوار غزه از پیوستن به روند آموزشی محروم شده‌اند. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در نتیجه بمباران‌های مستمر محلات و مناطق مسکونی در بخش‌های مختلف نوار غزه حدود ۱,۹ میلیون نفر (در نوار غزه) آواره شده‌اند بخش زیادی از این آوارگان در جریان حملات رژیم صهیونیستی بارها مجبور به ترک محل سکونت موقت خود شدند.

ویرانی نظام آموزشی در نوار غزه

در بیانیه وزارت آموزش‌وپرورش و آموزش عالی غزه که پیش‌تر به آن اشاره شد، تصریح شده است در پی حملات رژیم صهیونیستی ساختمان ۳۰۷ مدرسه دولتی به طور کامل ویران شده است. این مدارس بالغ بر ۹۰ درصد مدارس غزه است.

این وزارتخانه خاطرنشان کرد این جنگ در حالی وارد نخستین سالگرد آغاز خود می‌شود که از آغاز جنگ بیش از ۶۳۰۰۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر از تحصیل بازمانده‌اند. از سویی ۵۸ هزار کودک نیز از آغاز تحصیل در سال جاری بازمانده‌اند. همچنین ۳۹ هزار دانش‌آموز نیز قادر به حضور در امتحانات دبیرستان نشده‌اند.

صادق الخضور، سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش و آموزش عالی فلسطین در گفت‌وگویی با خبرگزاری فلسطینی «وفا» گفت که این وزارتخانه در آستانه آغاز گام‌های عملی برای اجرای طرح خود برای نجات آموزش در نوار غزه است.

طی این ماه‌های گذشته که مردم غزه در تمام ابعاد زندگی خود با جنگ و خون عزیزانشان دست و پنجه نرم کرده‌اند، شرایط به گونه‌ای بوده که حتی زندگی عادی هم امکانپذیر نبوده است.

یکی از این ابعاد، موضوع "آموزش" در غزه است که تقریبا به کلی نابود شده و تخریب دانشگاه‌ها و مدارس غزه توسط اسرائیل، ابری تاریک بر آینده آموزش و پرورش و آموزش عالی در غزه افکنده است.

در حالی که یورش وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه ادامه دارد، ارتش اسرائیل به طور سیستماتیک به اکثر مراکز آموزشی حمله کرده و هزاران دانش آموز، دانشجو،معلم و استاد را به شهادت رسانده است.

با هدف قرار دادن این تأسیسات، مشخص است که ارتش اسرائیل قصد دارد به وجود هر مکان آموزشی  در غزه پایان دهد و هر چشم اندازی را برای جوانان فلسطینی، حتی پس از جنگ، از بین ببرد. تلخی این ماجرا زمانی بیشتر میشود که سال تحصیلی در کشورهای مختلف دنیا به اختلافی چند روزه، آغاز شده و می شود ولی در غزه، دانشجویان آنقدر دغدغه برای زیستن دارند که در وهله اول باید به فکر زنده ماندن باشند تا ازسرگیری آموزش!

به گفته مقامات فلسطینی در وزارت آموزش، ارتش اسرائیل همچنین برای تبدیل بسیاری از دانشگاه‌ها در نوار غزه به پادگان‌ها و مکان‌های تحقیقاتی تلاش کرده است و بعد از اتمام کار آن‌ها را تخریب کرده است.

وی با اشاره به استقبال بسیار زیاد از طرح راه‌اندازی مدارس مجازی از سوی این وزارتخانه افزود: این وزارتخانه برنامه‌هایی را برای سال تحصیلی جدید آماده کرده است و این برنامه با در نظر گرفتن تحولات وضعیت میدانی مربوط به تخلفات ارتش اشغالگر و شهرک‌نشینان افراطی در کرانه باختری از جمله در قدس تنظیم شده است. به گفته وی در جریان اقدامات شهرک‌نشینان افراطی ۷۸ کودک و دو معلم در کرانه باختری جان باخته‌اند.

سال تحصیلی در کرانه باختری و بیت‌المقدس در ۲۴۵۹ مدرسه دولتی و خصوصی وابسته به آژانس امدادی آنروا با حضور بیش از ۸۰۶۳۶۰ دانش‌آموز دختر و بیش از ۵۱۴۴۷ معلم زن و مرد آغاز می‌شود.


 

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


دو شنبه 2 مهر 1403 - 8:36:53