ایلان ماسک با «استارلینک» در یمن چه می خواهد؟

پنج شنبه 29 شهریور 1403 - 12:0:0
ایلان ماسک با «استارلینک» در یمن چه می خواهد؟

شرکت آمریکایی "استارلینک" از ورود اینترنت ماهواره ای به یمن به عنوان اولین کشور خاورمیانه ای خبر داد. این شرکت متعلق به ایلان ماسک است که در حال حاضر از دوستان نزدیک دونالد ترامپ به شمار می رود. وی روابط محکمی با تشکیلات صهیونیسم جهانی دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به نقل از المسیره،‌ این شرکت فقط در 40 کشور فعالیت می کند و اکنون با عبور از چند کشور ثروتمند منطقه – که تشنه دستاوردهای جدید در دنیای تکنولوژی هستند – کشور فقیر یمن را تحت پوشش قرار داده است. حال این سئوال مطرح است که چرا یمن؟ و چرا در این مقطع زمانی؟

استارلینک چیست و چگونه کار می کند؟

یک منظومه ماهواره‌ای است که از سوی شرکت اسپِیس‌ایکس برای فراهم کردن اینترنت ماهواره‌ای شکل گرفته‌است. این صورت فلکی از هزاران ماهواره کوچک در مدار پایینی زمین تشکیل‌ شده ‌است که در ترکیب با فرستنده و گیرنده‌های زمینی کار می‌کنند.

رویترز: اسپِیس‌ایکس در ارتباط مستقیم با سی آی ای

5 منبع آگاه در 17 مارس 2024 به رویترز گفتند شرکت اسپِیس‌ایکس در چارچوب قرارداد محرمانه ای با سازمان جاسوسی آمریکا (سیا)، شبکه ای از صدها ماهواره جاسوسی را ایجاد کرده است. این قرارداد عمق روابط و همکاری بین سازمان سیا و ایلان ماسک را اثبات می کند.

این منابع گفتند واحد تجاری استارشیلد وابسته به اسپیس‌ایکس براساس قراردادی به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار که در سال ۲۰۲۱ با دفتر ملی شناسایی (NRO)، یک آژانس اطلاعاتی که ماهواره‌های جاسوسی را مدیریت می‌کند، امضا شده، این شبکه جاسوسی را می سازد.

این برنامه ها از میزان مشارکت اسپیس ایکس در طرح های جاسوسی و نظامی آمریکا و میزان سرمایه گذاری وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در منظومه های ماهواره ای در مدار پایین زمین برای پشتیبانی حملات زمینی پرده برمی دارد.

این منابع فاش کردند که در صورت موفقیت این برنامه، میزان موفقیت دولت و ارتش آمریکا در رصد هر چه سریع تر اهداف احتمالی در هر نقطه از جهان چندین برابر می شود.

گزارش های رویترز برای اولین بار نشان دادند که طبق قرارداد مذکور سامانه تجسسی قدرتمند جدیدی متشکل از صدها ماهواره ایجاد می شود که می تواند از هر نقطه از زمین تصویربرداری کند و با تعقیب اهداف در زمین، اطلاعات را در اختیار سازمان جاسوسی و ارتش آمریکا قرار دهد.

در یمن از آنجا که جبهه امنیتی و نظامی یکپارچه است و دشمن نتوانسته است در آن رخنه کند، و بر خلاف لبنان، هیچ دستگاه پیجر و بی سیمی هم در آنجا راه ندارد، به همین دلیل جبهه یمن به خصوص پس از استفاده انصارالله یمن از موشک مافوق صوت که همه سامانه های پدافندی رژیم صهیونیستی را در هم شکافت و به یافا در نزدیکی تل آویو رسید، یکی از مهمترین و غیر قابل نفوذترین جبهه ها در برابر دشمن است.

امروز جبهه یمن بزرگترین دغدغه آمریکاست؛ به همین دلیل آمریکایی ها شتابزده سامانه استارلینک را وارد یمن کردند چون این منطقه به خصوص پس از سقوط شبکه های جاسوسی، از نظر آنها نقطه کور بود.

ناظران اکنون این سئوال ها را مطرح می کنند که علت حمایت سفارت آمریکا از ورود استارلینک به حریم یمن چیست؟ ایلان ماسک دوست صمیمی نتانیاهوست و گرنه چرا باید در نشست او با اعضای کنگره آمریکا حضور داشته باشد؟ علت بازدید اخیر اعضای کنگره از خطوط تولید شرکت های ایلان ماسک چیست؟

وزارت ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات یمن در نخستین واکنش رسمی اعلام کرد ارائه خدمات اینترنتی از سوی این شرکت خارجی در هر نقطه از این کشور، تهدید مستقیم امنیت ملی یمن است و حریم خصوصی شهروندان یمنی را به خطر می اندازد. این وزارت خانه اقدام مقامات محلی یمن در مناطق تحت اشغال آمریکا، عربستان و امارات که با شرکت استارلینک اجازه ارائه خدمات اینترنت در مناطق اشغال شده را داده اند، مردود اعلام کرد.

در پایان، یمن از بیش از 9 سال پیش مورد حمله نظامی و تحت محاصره اقتصادی آمریکا و عربستان است. اما این کشورها نتوانسته اند اهداف خود را در یمن محقق کنند.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


پنج شنبه 29 شهریور 1403 - 10:57:41

دسته بندی :