پشت پرده انفجار پیجرها در لبنان و سوریه/ از نرور کیفی تا ترور کمی

چهار شنبه 28 شهریور 1403 - 16:0:0
پشت پرده انفجار پیجرها در لبنان و سوریه/ از نرور کیفی تا ترور کمی

صدها نفر بر اثر وقوع انفجار پیجرها در نقاط مختلف لبنان زخمی شده‌اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سه شنبه بعدازظهر لبنانی ها با حادثه عجیبی روبه رو شدند انفجارهایی که مانند همیشه نبود. نه ساختمانی فروریخت و نه شخصیتی کلیدی ترور شد بلکه این بار انفجارهایی در حجم کوچک و با کمیتی زیاد در خانه ها، مغازه ها ماشینها کوچه و خیابان... و پشت سر هم دقایق اولیه مردم در شوک بودند تا بلافاصله مشخص شد که این پیجرهای آلوده هستند که منفجر می.شوند درباره این حادثه بی سابقه و عجیب چند نکته حائز اهمیت وجود دارد.

یک اهمیت شبکه مخابراتی حزب الله

سال ۲۰۰۸ پس از آنکه فواد سینیوره نخست وزیر وقت ،لبنان در نقشهای آمریکایی اسرائیلی سیستم ارتباطی حزب الله را مختل ،کرد حزب این امر را به شدت محکوم و شبکه ارتباطی اش را به مثابه سلاحش خواند و سپس ماجرای ۷ مه پیش آمد که حزب الله برای اولین بار پس از دهه نود میلادی سلاحش را در داخل لبنان استفاده کرد. سلاحی که همواره در برابر اسرائیل و دشمن خارجی به کار میرفت و میرود.

دو طراحی و پازل چینی دقیق

کیفیت حادثه و اتفاقات بعدش نشان از طراحی دقیق امنیتی آن دارد که شامل پازلها و مراحل مختلف است. که اولین مرحله آن آلوده کردن دستگاههای پیجر بوده است. سپس ساعت صفر و انفجار و مرحله بعد شناسایی نیروهای حزب الله که برخی حتی حادثه دیده و صاحب پیجر هم نیستند توضیح اینکه اینگونه نیست که هر عضو عادی حزب الله دارای پیجر باشد. فرد باید حداقلی از اهمیت را داشته باشد که برای ارتباطات داخلی نیاز به آن داشته باشد؛ جدا از این که در کشور کوچک لبنان با شناسایی یک فرد میتوان به شبکه گسترده افراد مرتبط با او رسید. حالا ساعت صفر عملیات میرسد و پیجرها منفجر میشود و انواع تصاویر از دوربینهای مداربسته و موبایلی بیرون می.آید جدا از جاسوسانی که در سراسر لبنان حضور دارند و با حضور در محل حادثه به ثبت و ضبط فرد حادثه دیده میپردازند. اما این تمام ماجرا نیست. هنوز ساعاتی از حادثه نگذشته بود که سیل تماس لبنانیها شروع شد تماسهایی که با دوستان و بستگانشان در حزب گرفته میشد برای کسب اطمینان از سلامتی شان راه دیگری برای شناسایی اعضای حزب؛ توسط دستگاه شنود و اطلاعات .اسرائیل تا کار به جایی رسید که رسانههای اجتماعی مربوط به حزب الله از مردم خواستند از این گونه تماسها خودداری و مسائل حفاظتی را رعایت کنند.

سه تغییر در کیفیت و کمیت عملیات امنیتی

این عملیات بی سابقه امنیتی شکل و سطح جدیدی از عملیات جاسوسی اسرائیل را نشان میدهد. اسرائیل معمولا در حمله های امنیتی اش فرد یا افرادی را شناسایی میکند؛ سپس با کمک تکنولوژی برتر خود و نیز جاسوسان محلی، سوژه را رصد و در ساعت صفر عملیاتش را انجام میدهد. اما در این عملیات، نفوذ امنیتی رژیم چند مرحله جلوتر آمد به گونهای که بدون نیاز چندان به جاسوسهای خُرد سیستم ارتباطی حزب الله را - به احتمال قوی - در مبدا آلوده کرده و عملیاتش را انجام داده است. از طرفی بر اساس تئوری فیل و ،پشه اسرائیل این بار سراغ اهداف کمی رفته است. توضیح اینکه بر اساس این تئوری برخی هدفها کمیت زیادی ندارند اما بار کیفی مهمی .دارند و برخی هدفها با اینکه دارای بار کیفی چندانی نیستند، اما کمیت قابل توجهی دارند اسرائیل بر خلاف اکثر هجومهای امنیتیاش که به سراغ اهداف کیفی میرود، این بار بر روی اهداف کمی تمرکز کرده است.

چهار همبستگی نسبی مردم لبنان

یکی از اتفاقات ویژه ای که در پی این حادثه رخ داد همبستگی گروههای مختلف مردم لبنان با حادثه دیدگان بود. در طول این هشت ماه بخشهایی از جامعه چندپاره لبنان همراهی لازم را با حزب الله و مقاومت نداشته و این مساله را به طرق مختلفی نشان داده است از سرزنش حزب الله برای ورود به جنگ گرفته تا بلند کردن بنرهای لبنان لايريد الحرب لبنان جنگ نمیخواهد و تا عدم تسلیت به حزب در پی شهادت فرماندهانش و...اما در پی هجوم ،امروز بسیاری از شخصیتهای سیاسی و اجتماعی لبنان با مجروحان و شهدا ابراز همدردی کردند حتی افرادی که چندان رابطه خوبی با مقاومت و حزب الله ندارند از حزب دروزی سوسیالیست ترقی خواه گرفته تا خانم پولا یعقوبیان نماینده مجلس و جبران باسیل رئیس حزب جریان آزاد ملی... امری که در پی زمزمههای جنگ بزرگ حزب الله و اسرائیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پنج جنگ امنیتی یا پاشنه آشیل محور مقاومت

بخواهیم یا نخواهیم جنگ امنیتی تبدیل به پاشنه آشیل محور مقاومت شده است ضربه پذیری اسرائیل در جنگ گسترده نظامی و عدم تمایل جامعه جهانی و خصوصا ایالات متحده به چنین جنگی اسراییل را هر چه بیشتر به سمت مقابله امنیتی میبرد که در مقاطعی نیز به نفع رژیم اشغالگر است.

از جمله هدف قرار دادن سوژههای کمی و یا کیفی مهم و حذف نیروهای تاثیرگذار به رخ کشیدن هیمنه امنیتی کم نظیرش ضربه به حیثیت محور مقاومت و تضعیف اعتماد به نفس آن از بین بردن اعتماد مردم کشورهای محور به رهبرانشان، زنده نگه داشتن امید به پیروزی در جامعه اسرائیل و...

و این در صورتی است که میداند طرف مقابل در بسیاری از موارد نه تنها توان ضربه متقابل را ندارد؛ بلکه حتى نیت آن را هم ندارد

به نظر میرسد محور مقاومت چاره ای جز درمان این پاشنه آشیل ندارد چه در بعد حفاظتی و چه در بعد هجومی و عملیات امنیتی متقابل وگرنه رفته رفته در تنگنایی گرفتار میشود که برون رفت از آن سخت مشکل می نماید.

شش پازل بعدی عملیات

آیا پس از عملیات روز سه شنبه، باید منتظر عملیات هم عرض در دیگر کشورهای محور مقاومت باشیم؟ آیا بالاخره جنگ بزرگ حزب الله و لبنان شروع خواهد شد؟ آیا حزب الله این بار واکنش متوازنی به این کنش” مرگبار اسرائیل نشان خواهد داد؟ یا مانند پاسخ ترور فواد شکر به افزایش تنش کنترل شده اکتفا خواهد کرد؟ سوالهایی مهم با پاسخهایی غیر قطعی آنچه واضح است حزب الله به دنبال افزایش حداکثری تنش و جنگ گسترده نیست. اوضاع اجتماعی و اقتصادی ،لبنان، شرایط سیاسی حزب الله و از همه مهمتر نقش محوری ایران در جنگ طوفان الاقصی همه و همه مسائلی هستند که دست به دست هم میدهند و حزب الله را از جنگ گسترده بازمی .دارد در طرف دیگر اما تحلیلها متفاوت است برخی معتقدند اسرائیل نیز دنبال جنگ گسترده با حزب الله نیست. چون میداند این حزب الله به شدت پرقدرت تر و خطرناکتر از حزب الله سال ۲۰۰۶ است. شاهدش اینکه در طول این هشت ماه، رژیم نیز سطح تنش با حزب الله را در عملیات نظامی و نه امنیتی - کنترل کرده است اما برخی معتقدند شرایط جنگ غزه و به بن بست رسیدن نتانیاهو چاره ای برای او نگذاشته است جز حمله گسترده و ویرانگر به لبنان و کشاندن منطقه و از جمله آمریکا به جنگی فراگیر و خانمان سوز.

به هر حال آنچه واضح است این است که حزب الله با وجود از دست دادن فرماندهان و رزمندگانش و با وجود عدم توزان قدرت در مواجهه با اسرائیل نقش مهمی را در این هشت ماه طوفان اقصی ایفا کرده است. چه در ایجاد جبهه حمایت از فلسطین در شمال سرزمینهای اشغالی و چه در حملات گاه و بی گاه به اسرائیل و رصدهای اطلاعاتی از پایگاههای دشمن و... و نیز واضح است که جنگ احتمالی آینده با اسرائیل یعنی تمام شدن تنش کنترل شده و این یعنی رو کردن بسیاری از ورقههای پنهان حزب که در این هشت ماه به دلیل سیاست تنش کنترل شده از آشکار کردن آنها خودداری کرده است. در هر صورت چنان که سید مقاومت گفت: باید ایستاد و منتظر ماند؛ و آن چه قضاوت میکند میدان است و عمل؛ نه حرف و وعده و ادعا!

به قلم محمدسامان اقدامی


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


چهار شنبه 28 شهریور 1403 - 20:36:23

دسته بندی :
برچسب :