"انفجار پیجرها" در لبنان به گوشی‌ها هم سرایت می کند؟

چهار شنبه 28 شهریور 1403 - 20:0:0
"انفجار پیجرها" در لبنان به گوشی‌ها هم سرایت می کند؟

 انفجارهای پی‌درپی و همزمان وسایل ارتباطی بی‌سیم قابل حمل که چندین منطقه در لبنان را طی روز سه‌شنبه لرزاند و حدود 3000 مجروح و 13 شهید بر جای گذاشت، تلفن همراه، خطر احتمالی آن و علل انفجارهای اخیر را در کانون توجه قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، بعد از "انفجار پیجرها" در لبنان، این پرسش به خصوص در رسانه‌های اجتماعی مطرح شده است که آیا گوشی تلفن همراه نیز در هر لحظه در معرض خطر انفجار هستند؟

دکتر "اسامه مصطفی" کارشناس مصری فناوری اطلاعات برای پاسخ به این سوال در مصاحبه با "العربیه" گفت: آنچه در لبنان اتفاق افتاد عمدی بود، در دستگاه‌های پیجری که در محموله‌ای حدود 4 ماه پیش توسط حزب‌الله دریافت شده بود، مواد منفجره حساس جاگذاری شده بود.

وی تاکید کرد که باتری معمولی تلفن منجر به چنین انفجاری نمی‌شود، به‌خصوص که باتری پیجر بسیار کوچک است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در تلفن‌های همراه هم می‌توان مواد منفجره جایگذاری‌ کرد، اما انفجار خود باتری تلفن‌های همراه به تنهایی اول: به‌ندرت اتفاق می‌افتد. دوم: منجر به چنین انفجارهای عظیمی نمی‌شود، سوم: سلسله‌وار و متوالی اتفاق نمی‌افتد.

وی همچنین به کاربران تلفن همراه اطمینان داد که انفجار دستگاه آنها به دلیل گرم شدن بیش از حد باتری یک اتفاق نادر است و در موارد استثنایی رخ می‌دهد.

برای محافظت از گوشی خود در برابر انفجار چه کنیم؟

کارشناسان تأکید کردند که انتخاب کابل‌ها و باتری‌های با کیفیت برای شارژ تلفن همراه، پرهیز از انواع نامرغوب پخش شده در بازارها که دارای مشخصات فنی نبوده و عایق مناسبی هم ندارند، از نکات مهمی است که از گوشی در برابر انفجار محافظت می‌کند.

همچنین اجرای بسیاری از اپلیکیشن‌ها در گوشی و بی‌توجهی به بستن آن‌ها، دمای دستگاه را به خصوص در تابستان افزایش می‌دهد از این‌رو باید از آن پرهیز نمود.

کارشناسان فناوری اطلاعات همیشه به فعال کردن گزینه "محافظت از شارژ" (Charging protection) که در اکثر گوشی‌ها وجود دارد، برای توقف خودکار شارژ توصیه می‌کنند؛ چراکه ادامه شارژ پس از 100% خطر کاهش عمر باتری و تاثیر منفی بر آن را به همراه دارد.

کارشناسان فناوری اطلاعات همواره بر لزوم پرهیز از قرار گرفتن گوشی در معرض گرما یا قرار دادن آن در آفتاب برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد و انفجار آن تاکید می‌کنند.

قابل ذکر است که لبنان دیروز سه‌شنبه با وضعیت عجیبی در مناطق مختلف به ویژه بیمارستان‌های مملو از صدها زخمی، روبه رو بود. در این حادثه غافلگیر کننده هزاران پیجر اعضای حزب‌الله منفجر شد؛ جنایتی خونین، که رژیم صهیونیستی پشت آن قرار دارد.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


چهار شنبه 28 شهریور 1403 - 19:41:0