علت نامگذاری هفته وحدت و هدف از آن

یک شنبه 25 شهریور 1403 - 11:0:0
 علت نامگذاری هفته وحدت و هدف از آن

به ابتکار امام خمینی (ره)، هر سال در ماه ربیع الاول به مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص) در فاصله ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی هفته وحدت برگزار می شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به اعتقاد اکثریت اهل سنت ۱۲ ربیع الاول و به نظر اکثریت اهل شیعه ۱۷ ربیع الاول روز میلاد پیامبر اسلام (ص) است. این اختلاف سبب شد تا امام خمینی(ره) با نام گذاری این ایام به نام هفته وحدت هم به نظر دو مذهب بزرگ اسلام احترام گذاشته و هم بر لزوم وحدت بیش از پیش جهان اسلام صحه گذارد. مسلمانان در تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، بارها شاهد تلاش دشمنان قسم خورده برای برهم زدن وحدت اسلامی مسلمانان بوده اند.

دشمنان بارها با حربه های گوناگون سعی در از بین بردن اسلام و اندیشه های ناب محمدی (ص) از پهنه جهان هستی داشته اند. می توان دلیل ناکامی آنها را وحدت و بصیرت مسلمانان نامید. از این رو هرگاه دشمنان توانسته اند در این وحدت خللی وارد کرده و یا با فتنه انگیزی طیفی از مسلمین را از بصیرت بر امور و فهم حقیقت بازدارند زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مسلمانان دستخوش ناملایمات بسیاری شده است.

بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران همواره به منظور تحقق وحدت اسلامی در جامعه تلاش نموده است. یکی از آثار و برکات وحدت اسلامی پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که مردم با صرف فعل خواستن و دست در دست یکدیگر توانستند دست طاغوتیان و کشورهای سلطه گر را از کشور عزیزمان کوتاه کنند. هم اکنون نیز نتیجه این وحدت و همدلی را در الگو قرار گرفتن انقلاب ما و حرکت مردم کشورهای مختلف و وحدت آنها با هر نوع دین و مذهب در برابر سطله و ستم مستکبران هستیم.

علت به وجود آمدن هفته وحدت چیست؟

با ‏‎‎وقوع انقلاب اسلامی‎ ‎در سال ۱۳۵۷ در کشورمان، حساسیت‎ ‎‏و فتنه جویی‌های دشمنان ‏اسلام برای ایجاد اختلاف و پراکندگی در میان مسلمانان شیعه و سنی بسیار زیاد شد، به ‏طوری که می‌توانست باعث بروز جنگ‌های متعدد بین کشور‌های مسلمان با یکدیگر شود. ‏

بنابراین حضرت امام خمینی‎ ‎‏ (رحمة‌الله ‌علیه) با درک این موضوع که وحدت و دوستی ‏دو مذهب‎ ‎شیعه و سنی‎ ‎که هر یک پیروان زیادی در سراسر جهان‎ ‎دارند، تاثیر زیادی در دور ‏کردن دشمنان، و بالا بردن عزت و سربلندی مسلمان در دنیای امروز خواهد داشت این هفته را به نام هفته وحدت نامگذاری کردند. 

همچنین از آنجایی که دین اسلام‎ ‎به عنوان آخرین و کامل‌ترین دین الهی برای نجات‎ ‎بشریت ‏از گمراهی‎ ‎و جهل، ‎به انسانها عرضه شده است به نظر می‌رسد هر گونه اختلاف و تفرقه بین ‏مسلمانان چهره این دین را خدشه دار خواهد کرد. 

لزوم و ضرورت وجود هفته وحدت 

در شرایطی که دشمنان اسلام تمام تلاش خویش را برای مبارزه و مقابله با اسلام به کار بسته و آشکارا اعلام می کنند «جهان اسلام در قرن بیست و یکم یکی از مهمترین میدان های زورآزمایی سیاست خارجی آمریکاست» و «تقابل اصلی آینده جوامع بشری برخورد فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی است». تأکید بر مسائل اختلافی و تفرقه میان صفوف مسلمانان منطقی نیست.

در زمانی که مسلمانان می توانند با توجه به جمعیت بیش از یک میلیارد نفر و منابع و امکاناتی که در اختیار دارند به عنوان یک قدرت تأثیرگذار در صحنه بین المللی مطرح باشند پرداختن به اختلافات و مسائل تفرقه انگیز نتیجه‌ای جز به هدر رفتن سرمایه ها و استفاده دشمن از این اختلافات، نخواهد داشت.

مهمترین دلایل نام گذاری هفته وحدت چیست؟

‏۱. ‎به دلیل این که دین اسلام دین کامل و تحریف نشده یکتاپرستی است‎.‎

۲‏‎. برای حفظ وحدت میان اهل سنت وشیعه که در زادروز حضرت محمد (ص) اتفاق نظر ندارند و به ‏ویژه در کشور ما که تعداد پیران هر دو مذهب زیاد است برگزاری دو جشن در دو تاریخ متفاوت ‏جالب نخواهد بود. ‏

۳‏. برای این که قرآن کتابی است آسمانی و جامع که برای راهنمایی همه بشریت نازل شده‎ است.

۴. درحقیقت یکی از مهمترین عوامل پیروزی انقلاب اسلامی مدیون وحدت امت اسلامی است.

هفته وحدت تمرینی برای تمام مسلمانان است تا اختلاف ها را کنار بگذارند و دست در دست هم پیام اسلام و پیامبرش را به گوش جهانیان برسانند. اکنون که بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می‌دهند، تنها و تنها وحدت و دوستی میان آنان است که می‌تواند آنان را شکست ناپذیر و قدرتمند کند.


 

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.

 


یک شنبه 25 شهریور 1403 - 10:6:15