برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در الجزایر

شنبه 17 شهریور 1403 - 13:25:9
برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در الجزایر

‌۲۴ میلیون الجزایری برای شرکت در رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری این کشور امروز شنبه به پای صندوق‌های رأی رفتند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ۲۱ مارس «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر تصمیم به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام قبل از موعد مقرر در دسامبر گرفت و علت آن را «دلایل فنی» دانست.
عبدالمجید تبون ۷۸ ساله به عنوان یک نامزد آزاد در رقابت انتخاباتی الجزایر شرکت  و اعلام کرده است : نامزد تمام الجزایری‌ها به ویژه جوانان و طبقه متوسط و ضعیف است.
تبون در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ با ۵۸ درصد آرا پیروز شد و از حمایت ده‌ها حزب برخوردار است که مهم ترین آنها، احزابی هستند که اکثریت پارلمانی را دارند.
 نامزد دیگر رقابت انتخاباتی الجزایر، «عبدالعالی حسانی شریف» ۵۸ ساله رئیس جنبش جامعه صلح، بزرگترین حزب اسلامی در کشور(مخالف) است.
شریف یک مهندس دولتی است. او در سال ۲۰۲۳ به عنوان رئیس حزب پس از عبدالرزاق مقری، انتخاب شد و با استفاده از «فرصت» به عنوان شعار رقابت انتخاباتی خود، اعتماد مجلس شورا را برای کاندیداتوری در ریاست جمهوری به دست آورد. وی از حمایت برخی اعضای مکتب جریان اسلامی مثل حزب النهضه برخوردار است.
«یوسف اوشیش» ۴۲ ساله دبیر اول حزب جبهه گروه‌های سوسیال ، قدیمی‌ترین حزب سیاسی مخالف در این کشور  نیز از دیگر نامزدهای انتخابات است .
جبهه گروه‌های سوسیال  در سال ۱۹۶۳ تأسیس شد و مظهر مکتب چپ است که به مدت ۶ دهه با قدرت مخالفت کرده است.
او فارغ التحصیل علوم سیاسی است و به عنوان خبرنگار و سپس وابسته پارلمانی کار کرد و بعدا رئیس شورای مردمی ایالتی در استان تیزی وزو (مرکز) شد و با شعار «چشم اندازی برای فردا» توانست نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.
علی‌رغم تعلق این سه نامزد به مکاتب سیاسی مختلف، دارای اشتراکاتی هستند که در سخنرانی‌های آنها در دوره کمپین انتخاباتی که بین ۱۵ اوت تا سوم سپتامبر برگزار شد، نمایان شد.
تبون، حسانی شریف و اوشیش بیانیه یک نوامبر ۱۹۵۴ درباره انقلاب علیه استعمار فرانسه را مرجع برنامه‌ها و جهت گیری‌های خود می‌دانند.
این سه نامزد بر سر اصول سیاست خارجی، به ویژه تداوم حمایت قوی از مسئله فلسطین، حمایت از مسائل عادلانه در جهان و تقویت جایگاه بین المللی الجزایر اتفاق نظر دارند.
این نامزدها همچنین از مردم می‌خواهند حضور قدرتمند در پای صندوق‌های رأی داشته باشند چرا افزایش میزان مشارکت تضمینی برای موفقیت انتخابات است.
دوشنبه گذشته الجزایری‌ها در خارج که تعدادشان بالغ بر ۸۶۵ هزار نفر است به پای صندوق‌های رأی رفتند.
همچنین چهارشنبه گذشته، روند رای گیری از طریق دفاتر سیار تعیین شده برای بادیه نشینان و عشایر آغاز شد. تعداد آنها که در لیست‌های انتخاباتی ثبت شده‌اند ۱۱۶ هزار و ۶۴ رأی دهنده است که در ۱۳۴ دفتر رأی‌دهی ثبت نام کرده‌اند.
انتخابات تحت نظارت کامل کمیته ملی مستقل انتخابات برگزار می‌شود که یک نهاد وابسته به قانون اساسی است و در سال ۲۰۱۹ ایجاد شد.

 


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 17 شهریور 1403 - 13:25:4

دسته بندی :