«راه‌حل میانه» میانجی‌گران برای آتش‌بس جنگ مرگبار غزه چیست؟

چهار شنبه 14 شهریور 1403 - 19:0:0
«راه‌حل میانه» میانجی‌گران برای آتش‌بس جنگ مرگبار غزه چیست؟

شورای رادیو تلوزیون رژیم صهیونیستی و رسانه‌های غربی و عبری گفتند به احتمال زیاد می‌انجیگران، جمعه آینده، طرح راه‌حل میانه را برای دستیابی به توافق دوجانبه بین رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس درباره آتش‌بس در غزه و مبادله اسرا را ارائه می‌دهند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در حالی‌که جنگ مرگبار غزه یازدهمین ماه خود را طی می‌کند رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت حماس با میانجی‌گری قطر و مصر و با پشتیبانی آمریکا از چند ماه پیش مذاکرات غیر مستقیم و پر افت‌و‌خیزی را برای دستیابی به توافق آغاز کرده‌اند.

در حال حاضر یکی از مهمترین نکات مورد اختلاف، اصرار "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر اشغال محور "فلادلفیا" بین غزه و مصر است در‌حالی‌که حماس بر عقب‌نشینی کامل نظامیان صهیونیست از این منطقه اصرار دارد.

اتحادیه رادیو و تلوزیون رژیم اشغالگر اعلام کرد که "دیوید برنیا" رئیس دستگاه جاسوسی خارجی این رژیم (موساد) در روز‌های اخیر بر اصرار این رژیم بر ادامه اشغال محور فلادلفیا طی مرحله اول از توافق تاکید و ادعا کرده است که عقب‌نشینی از این منطقه در مرحله دوم انجام می‌شود.

عصر دیروز سه‌شنبه روزنامه هاارتس به نقل از منابع آگاه گفت نتانیاهو به میانجی‌گران اعلام کرده است که عقب‌نشینی از محور فلادلفیا در مرحله دوم از توافق امکان‌پذیر است اما بعد به‌منظور سنگ‌اندازی در مسیر توافق به دلایل سیاسی، حرف خود را پس گرفته است.

نتانیاهو عصر دوشنبه ادعا کرده بود که تحقق اهداف جنگ علیه غزه به محور فلادلفیا بستگی دارد و تاکید کرده بود که ارتش این رژیم به‌هیچ‌وجه از این محور عقب‌نشینی نخواهد کرد.

روزنامه صهیونیستی "معاریو" هم نوشت طبق برآورد‌ها و بر اساس طرح نهایی، مذاکرات دیگر در چند مرحله دنبال نخواهد شد بلکه از طرف‌های مذاکره درخواست خواهد شد که مذاکرات در یک مرحله به انجام برسد و نتیجه نهایی، پایان جنگ و عقب‌نشینی ارتش رژیم اشغالگر از غزه خواهد بود. همچنین اداره محور فلادلفیا به نیرو‌های چند ملیتی پیشنهاد خواهد شد.

منابع آگاه همچنین گفتند چنانچه رژیم صهیونیستی با این پیشنهاد مخالفت کند، آمریکایی‌ها مواضع سخت‌گیرانه‌تری در قبال کابینه رژیم اشغالگر اتخاذ خواهند کرد به‌عنوان مثال دیگر از حق وتو علیه طرح‌ها و پیشنهاد‌های ضد اسرائیلی در شورای امنیت سازمان ملل استفاده نخواهند کرد و به‌این‌ترتیب انزوای سیاسی این رژیم شدید‌تر خواهد شد.

به گزارش اتحادیه رادیو و تلویزیون عبری، مقامات کشور‌های میانجی در روز‌های اخیر با مقامات ارشد رژیم صهیونیستی تماس گرفتند تا مشخص شود آیا در مرحله اول توافق، از‌جمله در مورد محور مرزی فیلادلفیا، انعطاف‌پذیری دارند یا خیر

این منبع افزود: آمریکا، مصر و قطر در روز‌های اخیر مذاکرات مهمی را برای تدوین یک طرح سازش برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها انجام دادند.

بر این اساس، میانجی‌گرها قصد دارند به احتمال زیاد تا روز جمعه این طرح را توسط "جو بایدن" رئیس‌جمهور آمریکا به‌طور علنی و رسمی منتشر کنند.

در همین راستا، رئیس موساد این هفته به دوحه سفر کرد و به احتمال زیاد مذاکرات در روز‌های آینده در آنجا ادامه خواهد داشت.

روزنامه عبری "یدیعوت آحارونوت" شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی به کابینه هشدار داده است بدون انعقاد توافق با حماس، هرگونه حمله نظامی گسترده در غزه، جان اسرای اسرائیلی را به خطر می‌اندازد.

"یوآو گالانت" وزیر دفاع رژیم صهیونیستی پیشتر تاکید کرد که خروج نیرو‌های نظامی از محور مرزی فیلادلفیا در مرحله اول توافق، مشکل امنیتی برای این رژیم ایجاد نخواهد کرد.

"بنی‌گانتز" رئیس حزب اپوزیسیون روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت که این محور "تهدید وجودی برای اسرائیل نیست و ما می‌توانیم از آن عقب‌نشینی کرده و در صورت لزوم به آن‌جا بازگردیم."

گانتز، عضو مستعفی شورای جنگ افزود که نتانیاهو اسرا را زنده از غزه باز نمی‌گرداند و او فقط مشغول بقای جایگاه سیاسی خود است.

مقامات امنیتی، مخالفان و خانواده‌های اسیران در غزه، نتانیاهو را به دلیل ترس از فروپاشی ائتلاف حاکم و از دست دادن موقعیت خود، ماه‌ها به ممانعت از انعقاد توافق با حماس متهم کرده‌اند.

وزرای راست‌افراطی، از‌ جمله "ایتامار بن گویر" و "بزالل اسموتریچ" تهدید کردند که در صورت پذیرش توافقی که به جنگ پایان دهد، از کابینه خارج خواهند شد و آن را سرنگون خواهند کرد.‌


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


چهار شنبه 14 شهریور 1403 - 20:18:17

دسته بندی :