حضور ادیان و مذاهب گوناگون در راهپیمایی اربعین

چهار شنبه 7 شهریور 1403 - 14:40:15
حضور ادیان و مذاهب گوناگون در راهپیمایی اربعین

امروزه راهپیمایی اربعین تنها یک مراسم مذهبی مختص شیعیان نیست، بلکه نمایشی جهانی از عشق پیروان ادیان گوناگون به حسین بن علی(ع) است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مسیر نجف تا کربلا در ایام اربعین پر از عشق و همبستگی است و هر ساله میلیون‌ها نفر از سراسر جهان برای تجربه این حس معنوی به عراق می‌آیند.
نمایش ارادت به اباعبدالله (ع) جلوه‌ای از اتحاد و همبستگی میان مردم مسلمان و غیر مسلمان، شیعه و سنی، کلیمی و مسیحی و... برای تحقق یک هدف واحد یعنی گشایش مسیر ظهور آخرین منجی است. راهپیمایی اربعین اوج ظهور محبت، سخاوت، یک دلی، صمیمیت و یکرنگی انسان‌ها است که می‌تواند نمایشی از روابط انسانی در عصر ظهور و تمدن اسلامی باشد. مغناطیس حسینی که حاصل فداکاری‌های امام حسین(ع) و خاندان او است، همه مردم آزادیخواه عالم را از سراسر جهان، با هر عقیده، دین و آیینی به دور خود جمع کرده‌است. 

حضور اهل تسنن 

وحدت امت اسلامی در سایه محبت و ارادت به خاندان مطهر اهل بیت (علیهم السلام) مهم‌ترین پیام سیاسی اربعین است؛ چراکه تمام مذاهب اسلامی به محبت اهل بیت (ع) اعتقاد دارند و همین می‌تواند محور وحدت اسلامی باشد. شعارهای مردمی نشان می‌دهد که آزادگی، عزت‌طلبی و ذلت‌گریزی با ماهیت راهپیمایی اربعین پیوند خورده است. 
گزارش‌ها نشان می‌دهند که در سال‌های اخیر، تعداد قابل توجهی از اهل تسنن از کشورهای مختلف به ویژه از کشورهای عربی و اسلامی در راهپیمایی اربعین شرکت کرده‌اند. این حضور نشان‌دهنده گسترش افق‌های جدید در تعاملات مذهبی و فرهنگی بین شیعه و سنی است. از جمله دلایل حضور اهل تسنن در راهپیمایی اربعین را می‌توان آشنایی آنها با فرهنگ و تاریخ اسلامی، روحیه وحدت و اشتیاق به کسب تجربه معنوی در اربعین دانست. 
بسیاری از اهل تسنن به دنبال آشنایی بیشتر با تاریخ اسلام و فرهنگ شیعه هستند و حضور در این راهپیمایی فرصتی برای تجربه این فرهنگ به شمار می‌آید. همچنین راهپیمایی اربعین به عنوان نمادی از وحدت مسلمانان شناخته می‌شود و برخی اهل تسنن با هدف تقویت این وحدت در این مراسم شرکت می‌کنند. از سوی دیگر بسیاری از زائران از جمله اهل تسنن به دنبال تجربه‌ای معنوی و روحانی هستند که این راهپیمایی می‌تواند برای آن‌ها چنین فرصتی را فراهم کند. از جلوه‌های دیگر حضور اهل سنت در راهپیمایی اربعین، میزبانی و پذیرایی آنها از زائران در موکب‌ها با دادن غذا و نوشیدنی است.

حضور پیروان دیگر ادیان 

اربعین به عنوان یک رویداد بزرگ مذهبی، فراتر از مرزهای دینی، به نمادی از همبستگی و عشق به انسانیت تبدیل شده‌است. برای مثال بسیاری از مسیحیان به این باور رسیده‌اند که پیام امام حسین (ع) و ارزش‌های انسانی او می‌تواند برای همه انسان‌ها الهام‌بخش باشد و مسیحیان به دنبال ارتباط با مفاهیم انسانی و فرهنگی هستند که در این مراسم وجود دارد. 
گزارش‌ها نشان می‌دهند که برخی از مسیحیان، به ویژه از کشورهای مختلف، به این مراسم پیوسته‌اند و این حضور نشان‌دهنده جنبه انسانی و جهانی این رویداد است. حضور مسیحیان در راهپیمایی اربعین نشان‌دهنده گسترش افق‌های جدید در تعاملات بین‌مذهبی و فرهنگی است و می‌تواند به عنوان یک الگو برای همزیستی مسالمت‌آمیز بین ادیان مختلف در نظر گرفته شود.
یکی از اتفاق های جالب در مراسم اربعین حضور موکبداران مسیحی  است. برای مثال در موکبی به نام امام حسین(ع)، بانوان و مردان مسیحی از زائران امام پذیرایی می کنند و بانوانی با لباس سیاه و با صلیب بر گردن در حال پخت و پز نان هستند. یکی از موکب داران مسیحی می گوید: ما وصف حسین(ع) را زیاد شنیده ایم. اینکه او رهبر آزادگان است و با همه ظلمی که به او شد، برابر ستمکاران ایستاد برای هر کسی که ادعای انسانیت می کند، ارزشمند است. به همین دلیل با خودم گفتم حتما باید به سرزمینی که رهبر آزادگان در آن مدفون است بروم و او را در آن شهر مقدس زیارت کنم.
راهپیمایی اربعین می‌تواند سرآغاز فرهنگی معنوی، انسانی و جهانی باشد. فرهنگی که با تکیه بر اخلاقیات و امور معنوی، جلوه دیگری از حیات انسانی را به نمایش خواهد گذاشت. جلوه عدالت، ظلم ستیزی، محبت ولایت، معنویت و دلدادگی به محبان خدا.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 7 شهریور 1403 - 14:34:42