چرا مذاکرات آتش بس در غزه به سرانجام نرسیده‌است؟

چهار شنبه 7 شهریور 1403 - 22:0:0
چرا مذاکرات آتش بس در غزه به سرانجام نرسیده‌است؟

تلاش حماس برای برقراری آتش بس در حالی است که صهیونیستها در جنگی نامتوازن به نسل کشی مردم غزه ادامه میدهند و حاضر به ترک نظامی از دو محور فیلادلفیا و نتزاریم نیستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، تاکنون مذاکرات میان حماس و رژیم صهیونیستی با میانجیگری مصر و قطر و مشارکت آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و تبادل اسرا میان دو طرف به هیچ نتیجه‌ای نرسیده و با موانع عمدهای مواجه است. هدف این مذاکرات پایان دادن به درگیری 11ماهه در غزه و آزادی اسیران است. با این حال، هیچ یک از طرفین با مصالحه‌های کلیدی موافقت نکرده و همین باعث طولانی شدن جنگ شده است.

نسل کشی و جنگی نامتوازن

رژیم صهیونیستی دهه‌هاست که جنگ با مردم فلسطین را آغاز و خانه‌های آنها را غصب کرده است. در طی جنایات جدید این رژیم یعنی از ابتدای آغاز نبرد طوفان الاقصی و حملات به نوار غزه در هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، ۴۰ هزار و ۴۰۵ فلسطینی شهید و ۹۳ هزار و ۴۶۸ نفر زخمی شدند. این تعداد بدون در نظر گرفتن پیکر شهدایی است که به دلیل حملات مکرر، همچنان در زیر آوار باقیمانده و نهادهای امدادی قادر به کشف و انتقال آنها به مراکز بهداشتی نیستند. طی این مدت ۷۰ درصد از منازل و زیرساخت‌های نوار غزه به شدت تخریب شده‌اند و بخش وسیعی از نوار غزه در بحبوحه محاصره فلج‌ کننده و انسداد ورود مواد غذایی، آب تمیز و داروها ویران شده است. محاصره رقت بار و بحران انسانی شدید در کنار قحطی و گرسنگی بی‌سابقه، جان ساکنان این منطقه را تهدید می‌کند. با وجود همه این جنایت‌ها، رژیم صهیونیستی اعتراف کرده است که پس از حدود ۱۱ ماه جنگ، هنوز نتوانسته به اهداف خود یعنی نابود کردن جنبش حماس و بازگرداندن اسیران صهیونیست از نوار غزه برسد.
طی این مدت، تلفات و آسیب‌هایی که به نوار غزه زده شده است با آنچه در اسرائیل رخ داده قابل مقایسه نیست و دنیا شاهد جنگی نامتوازن و نسل کشی مردم غزه است. براساس اعترافات اشغالگران، درحالی که رسانه های صهیونیست بارها ارتش را متهم به سانسور آمار واقعی کشته ها و زخمی های جنگ اخیر کرده اند گفته می‌شود شمار نظامیان کشته شده رژیم صهیونیستی از زمان آغاز عملیات «طوفان الاقصی» تاکنون به ۷۰۲ نفر رسیده است و ۴ هزار و ۳۸۷ نظامی صهیونیست نیز زخمی شده اند.

تلاش‌های حماس برای رسیدن به آتش بس

حماس به منظور دستیابی به منافع ملت فلسطین و توقف تجاوز علیه آنها، آمادگی خود را برای اجرای آنچه در ۲ ژوئیه بر سر آن توافق شد و نه مذاکره اعلام می‌کند. هیئت حماس بر موضع خود مبنی بر اینکه هر توافقی باید شامل آتش‌بس پایدار، خروج کامل اشغالگران از نوار غزه و بازکردن همه گذرگاه‌ها باشد تاکید دارد. این شروط حماس، ضمن آزادی و بازگشت آوارگان فلسطینی، لغو کامل محاصره، امداد رسانی و بازسازی است. 


حضور رژیم صهیونیستی در دو محور فیلادلفیا و نتزاریم

یکی از گره‌های جدی مذاکرات آتش‌بس غزه، تعیین سرنوشت دو محور استراتژیک فیلادلفیا و نتزاریم در نزدیکی مرز مصر است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم‌صهیونیستی اصرار دارد که تحت هیچ شرایطی حاضر به عقب‌نشینی از این دو محور نیست و صهیونیست‌ها کنترل نظامی هر دو محور و همچنین گذرگاه رفح را حفظ خواهند کرد. 
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شرایطی برای ادامه حضور صهیونیست‌ها در محور فلادلفیا و نتزاریم تاکید دارد که این شروط در پیشنهاد آتش‌بسی که پیشتر توسط جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در 31 ماه می مطرح شد و همچنین قطعنامه‌ای که شورای امنیت سازمان ملل در 10 ژوئن تصویب کرد وجود نداشت. هر دو قطعنامه شورای امنیت و طرح مورد تایید بایدن به مذاکره‌ای اشاره داشتند که منجر به خروج کامل نیروهای صهیونیست از غزه می‎شد. اشغالگران مطالبات جدید خود در مورد محورهای فیلادلفیا و نتزاریم تحت عنوان «توضیحات» به پیشنهاد قبلی که بایدن تأیید کرده بود اضافه کرده‌اند.
در چنین شرایطی نتانیاهو برای بقای در پست نخست وزیری در یک دوراهی بزرگ قرار دارد. راه اول پذیرش شکست و تن دادن به قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت به عنوان نقطه پایان تجاوز به غزه و راه دوم انتخاب مسیر «بازیگران دیوانه» برای تداوم کشتار غیرنظامیان در نوار غزه است. 

نتیجه‌گیری

به نظر میرسد با وجود شروط معقول و منطقی حماس برای برقراری آتش بس در نوار غزه، نتانیاهو بر ادامه حضور نظامی در غزه و نسل کشی دیوانه وار تاکید دارد. این امر هرچند در ظاهر شرایط را برای ادامه حیات در غزه سخت کرده‌است اما می‌تواند سبب ورود جدی‌تر محور مقاومت در منطقه (لبنان، یمن و ایران) در پایان بخشیدن به رژیم جعلی صهیونیستی باشد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

 


چهار شنبه 7 شهریور 1403 - 13:18:10