چرا مسیحیان صهیونیست بهترین دوست نتنیاهو هستند؟

شنبه 6 مرداد 1403 - 9:0:0
چرا مسیحیان صهیونیست بهترین دوست نتنیاهو هستند؟

اظهارات محبت آمیر نتانیاهو به رهبران برجسته انجیلی منعکس کننده پیوند عمیقی است که طی دهه ها و حتی قرن ها بین صهیونیسم و هزاره گرایی مسیحی ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در آخرین سفر خود به ایالات متحده، بر اتحاد عمیق بین اسرائیل و جامعه مسیحی انجیلی تاکید کرد. نتانیاهو به رهبران برجسته انجیلی در واشنگتن دی سی گفت: ما هیچ دوستی بهتر از شما نداریم. 

این دیدار درست قبل از سخنرانی وی در جلسه کنگره انجام شد جلسه ای که در آن شخصیت های با نفوذی مانند کشیش جان هیگی، بنیانگذار مسیحیان متحد برای اسرائیل (CUFI) در آن حضور داشتند.

اظهارات نتانیاهو منعکس کننده پیوند عمیقی است که طی دهه ها و حتی قرن ها بین صهیونیسم و هزاره گرایی مسیحی ایجاد شده است. 

مدت‌ها قبل از تئودور هرتزل، صهیونیست‌های مسیحی از اولین مدافعان «بازگشت» یهودیان به سرزمین مقدس بودند. این طرفداران اولیه، زمینه های سیاسی و ایدئولوژیکی را ایجاد کردند که در نهایت منجر به جعل اسرائیل در فلسطین شد، که فلسطینیان از آن به عنوان روز نکبه (فاجعه) یاد می کنند.

هزاره گرایی مسیحی از زمان پیدایش خود در قرن نوزدهم، قدرت امپریالیستی، منافع دولتی و صهیونیسم را در هم آمیخته است. چهره‌هایی مانند لرد شفتسبری و آرتور بالفور در بریتانیا از طرفداران اولیه «بازگشت» یهودیان به فلسطین بودند. حمایت آنها در اعلامیه بدنام بالفور در سال 1917 به اوج رسید.

آنها احیای جامعه یهودیان در فلسطین را تحقق پیشگویی کتاب مقدس و وسیله ای برای پیشبرد منافع غرب در منطقه می دانستند. به عنوان مثال، شفتسبری از طرفداران پرشور مهاجرت یهودیان به فلسطین بود و به طور خستگی ناپذیری برای ترویج این ایده در میان سیاستگذاران بریتانیایی تلاش کرد.

بالفور که خود از اعتقادات صهیونیست‌های مسیحی حمایت می کرد حمایت بریتانیا را از «تأسیس خانه ملی برای مردم یهود در فلسطین» محقق ساخت. این بیانیه یک لحظه مهم در جنبش صهیونیستی بود. این حمایت اولیه از سوی صهیونیست‌های مسیحی، زمینه را برای جعل اسرائیل در سال 1948 و وقایع بعد از آن، از جمله نسل‌کشی در نوار غزه را فراهم آورده است.

ارتباط بین صهیونیسم مسیحی و جنبش انجیلی مدرن در اقدامات و سخنان رهبرانی مانند هاگی نمایان بود. سازمان او به نام اتحاد مسیحیان برای اسرائیل یکی از بانفوذترین گروه‌های حامی اسرائیل در ایالات متحده است که نقشی کلیدی در لابی کردن سیاست‌های خارجی که با منافع اسرائیل همسو می‌شوند، ایفا می‌کند. هاگی در دیدار اخیر با نتانیاهو اظهار داشت: پیام امروز ما به نخست وزیر و مردم یهودی اسرائیل و ایالات متحده این است که مسیحیان آمریکا با قدرت در کنار اسرائیل می ایستند.

دیگر رهبران مسیحی آمریکا نیز اظهارات هاگی را تکرار کردند. تونی پرکینز، رئیس شورای تحقیقات خانواده، که توسط مرکز حقوق فقر جنوبی به عنوان یک گروه نفرت‌انگیز معرفی شده است، می‌گوید: «من فکر می‌کنم اسرائیل و قوم یهود هیچ حامی، متحد و دوستی بزرگ‌تر از مسیحیان انجیلی و معتقد به کتاب مقدس ندارند."
مسیحیان صهیونیست بازگشت یهودیان به سرزمین های اشغالی را مقدمه ای بر ظهور حضرت مسیح می دانند و حمایت از اسرائیل را به همین جهت برای خود یک وظیقه شرعی می دانند.

نیازی به گفتن نیست که تفسیر افراطی آنها از متون کتاب مقدس، قرن ها تاریخ فلسطین و این واقعیت را نادیده می گیرد که یهودیان بومی از لحاظ تاریخی اقلیتی کوچک در منطقه بوده اند. علاوه بر این، این خوانش گزینشی از تاریخ و کتاب مقدس منشأ بسیاری از خشونت‌ها است که ریشه در برنامه‌ای سیاسی دارد که افراط‌گرایان مسیحی را با اهداف ارضی و ایدئولوژیک دولت اسرائیل همسو می‌کند و این امر به بهای حقوق و حاکمیت فلسطینی‌ها تمام می‌شود.

نتانیاهو در دیدار خود با CUFI به نقش حیاتی صهیونیست‌های مسیحی اذعان کرد. نخست وزیر اسراییل گفت: "ما هیچ دوستی بهتر از شما نداریم و من این را از دل می گویم."

عمق این رابطه با زمان ملاقات نتانیاهو با رهبران انجیلی و سخنرانی بعدی وی در کنگره، همزمان با دادگاه کیفری بین المللی که به دنبال صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو به اتهام جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت و اسرائیل است، بیشتر نشان داده می شود. نتانیاهودر حالی در کنگره آمریکا سخنرانی می کند که تحت تحقیق دیوان بین المللی دادگستری به اتهام نسل کشی است تاکنون هیچ رهبر خارجی دیگری در حالی که با چنین اتهامات جدی مواجه است در کنگره آمریکا صحبت نکرده است.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


شنبه 6 مرداد 1403 - 9:48:2

برچسب :