سفر بدموقع «بی‌بی» به آمریکا

سه شنبه 2 مرداد 1403 - 20:40:40
سفر بدموقع «بی‌بی» به آمریکا

یک نشریه آمریکایی با اشاره به سفر قریب الوقوع «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن نوشت، با تشدید نارضایتی‌های داخلی از کابینه نتانیاهو و همچنین بروز بحران‌های متعدد سیاسی در ایالات متحده، به نظر می‌رسد این سفر در این برهه زمانی دستاورد چندانی برای او نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «نیویورک‌تایمز» نوشت: نه‌تنها یهودیان ساکن اراضی اشغالی از جنگ طولانی غزه و ناراضی بوده و در واشنگتن نیز درباره اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه اختلاف‌نظر وجود دارد، بلکه این روزها آمریکا شاهد وقایع سیاسی پررنگی از جمله کناره‌گیری «جو بایدن» از رقابت‌ها انتخابات 2024 و یک تلاش نافرجام برای ترور «دونالد ترامپ» بوده است.

این وضعیتی نیست که نتانیاهو از سفر خود به آمریکا متصور بود، آن هم نخستین سفر او به ایالات متحده در چهار سال گذشته و در دوره ریاست‌جمهوری بایدن. او قرار است با بایدن و «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کند و همچنین روز چهارشنبه در کنگره ایالات متحده سخنرانی خواهد کرد. نتانیاهو انتظار دارد در این سفر بخشی از انتقادهای بین‌المللی از اقدامات ارتش صهیونیستی در غزه را کم‌رنگ کرده و حمایت مضاعف ایالات متحده را کسب کند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، نتانیاهو سه‌شنبه گفت در سفر به آمریکا به‌دنبال جلب حمایت دوحزبی از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه خواهد بود؛ اما زمان‌بندی این سفر دست او را در پیشبرد اهداف خود بسته است. او در حالی سعی دارد با بایدن دیدار کرده و در ماه‌های باقی‌مانده تا روی کار آمدن دولت جدید آمریکا حمایت واشنگتن را جلب کند، که بایدن از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کرده است. همچنین رابطه میان بایدن و نتانیاهو به دلیل اختلاف‌نظر آن‌ها درباره مسائل غرب آسیا به گرمی گذشته نیست.

نتانیاهو همچنین می‌خواهد وجهه داخلی و بین‌المللی خود را در این سفر بهبود بخشد تا کمی از فشارهای داخلی که برای بقای سیاسی متحمل شده را کاهش دهد؛ اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این سفر به‌جز برای نتانیاهو، برای دیگران اهمیت چندانی ندارد.

نیویورک تایمز افزود: آمار بالای تلفات بالای غیرنظامیان در غزه حتی برخی از حامیان دیرینه رژیم صهیونیستی در آمریکا را نیز خشمگین کرده است و نتانیاهو با خطر صدور حکم بازداشت خود از سوی دیوان کیفری بین‌المللی به اتهام جنایات جنگی روبرو است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، سفر نتانیاهو به واشنگتن همچنین بسیاری از یهودیان ساکن اراضی اشغالی را ناراضی کرده است، زیرا آن‌ها معتقدند در زمانی که رژیم صهیونیستی از دو جبهه با حماس و حزب‌الله درگیر است، او نباید «اسرائیل» را ترک کند. این در حالی است که نتانیاهو نه‌تنها آزادسازی اسرای صهیونیست را پیش نبرده، بلکه هیچ چشم‌انداز روشنی برای اداره غزه پس از جنگ نیز ارائه نکرده است.

تحلیلگران بر این باورند که نتانیاهو سعی دارد با ایراد یک سخنرانی «قوی و آتشین» در کنگره آمریکا، وجهه خود در داخل اراضی اشغالی را بهبود بخشیده و پایگاه حمایتی خود ار تقویت کند. او همچنین احتمالاً بعدها به این نکته اشاره خواهد کرد که تنها نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که تا کنون چهار بار در کنگره آمریکا سخنرانی کرده و مورد تشویق قانون‌گذاران آمریکایی قرار گرفته است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 2 مرداد 1403 - 20:40:36