عرض ارادت دسته های عزاداری و هیئات مذهبی به ساحت مقدس حسینی در کربلای معلا

دو شنبه 25 تیر 1403 - 19:0:0
عرض ارادت دسته های عزاداری و هیئات مذهبی به ساحت مقدس حسینی در کربلای معلا

مردم کربلا در ده روز اول ماه محرم با برپایی موکب های عزاداری از زائران حسینی استقبال و پذیرایی می کنند. برخی از هیئت ها ودسته های عزاداری عراقی بسیار معروف و مورد توجه مردم است. این میزبانی عظیم مختص مردم کربلاست و همان وجه تمایز آن از سایر اقوام در عراق است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارش برنامه «مع المراسلین» از شبکه الکوثر در این باره آمده است: دسته های عزاداری با تشییع جنازه نمادین از صبح آغاز می‌شود، و تا شام و تا غروب آفتاب ادامه می‌یابد، دسته‌های عزداری موسوم به «الزنجیل» در ردیق و صف های مرتب خود را از آستان مقدس عباسی به حریم شاه کربلا و آستانی حسینی می رسانند. مردم عراق این سنت دیرینه را پس داشته و به این دسته ها با قلب و جان ارادت دارند.

حرکت موکب‌ها بر اساس برنامه‌ای سازمان‌دهی‌شده توسط اداره شعائر، موکب‌ها و تشکل‌های حسینی انجام می‌شود، زیرا مسیر آنها از خیابان‌های خاصی که به دروازه قبله حرم ابی‌الفضل العباس (ع) منتهی می‌شود، انجام می‌شود. با عبور از صحن شریف آن به سمت دروازه امام حسن علیه السلام حرکت می کند تا بر سر مزار سیدالشهدا امام حسین علیه السلام خاتمه یابد.

در غروب، دسته های عزاداری آغاز می شود که به موکب های حاشیه شهر معروف است. که عزاداران ابیاتی شاعرانه به زبان عامیانه می خوانند.

شاید یکی از مهم ترین موکب های حسینیه کربلا، موکب جمعیت حیدریه باشد، چرا که این موکب هر ماه محرم را نمایشی نمادین برگزار می کند که مظهر ورود کاروان امام حسین علیه السلام و خانواده مطهر ایشان و یارانش از لحظه ورود تا لحظه شهادت در کربلا را روایت می کند.

به این ترتیب روزانه ده ها موکب حسینی در محدوده بین الحرمین حرکت می کنند که بیشتر آنها از جوانان مومن حسینی هستند و دغدغه آنها این است که راه امام حسین علیه السلام را جاودانه در دل ها تا ظهور امام منتظر عجل الله تعالی فرجه الشریف  حفظ کنند. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


دو شنبه 25 تیر 1403 - 18:32:0