افشاگری گاردین از سلاح‌های اسرائیلی با قابلیت کشتار حداکثری

جمعه 22 تیر 1403 - 8:0:0
افشاگری گاردین از سلاح‌های اسرائیلی با قابلیت کشتار حداکثری

روزنامه گاردین نوشت سلاح‌های اسرائیلی برای کشتار حداکثری ساخته شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه گاردین در گزارشی به نقل از جراحان خارجی که در مراکز درمانی غزه کار کرده‌اند، نوشت: سلاح‌های ساخت اسرائیل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بیشترین آسیب را به غیرنظامیان وارد می‌کند، آسیب‌هایی که نتیجه آن نه فقط قطع عضو که مرگ است.

جراحان خارجی که در ماه‌های اخیر در غزه کار کردند به گاردین گفته‌اند که سلاح‌های مورد استفاده رژیم صهیونیستی که برای پراکندن مقادیر زیادی ترکش طراحی شده‌اند، صدمات وحشتناکی به غیرنظامیان غزه وارد می‌کنند و به طور نامتناسبی به کودکان آسیب می‌رسانند.

پزشکان می‌گویند که بسیاری از مرگ‌ها، قطع عضوها و زخم‌های تغییر دهنده زندگی کودکانی که تحت مداوا قرار داده‌اند، ناشی از شلیک موشک‌ها و گلوله‌ها - در مناطق مملو از غیرنظامیان - مملو از فلزاتی است که برای تکه‌شدن به قطعات ریز ترکش طراحی شده است.

پزشکان داوطلب در دو بیمارستان غزه گفتند که اکثر عمل‌های آنها بر روی کودکانی بوده است که با قطعات کوچک ترکش مجروح شده‌اند و زخم‌هایی برجای می گذارند که به سختی قابل تشخیص هستند اما وسعت تخریب گسترده‌ای در بدن دارند.

به نوشته گاردین، عفو بین الملل گفته است که به نظر می رسد این سلاح ها برای به حداکثر رساندن تلفات طراحی شده‌اند. فیروز سیدوا، جراح تروما از کالیفرنیا، در ماه آوریل در بیمارستان اروپایی در جنوب غزه کار می کرد.او می‌گوید: حدود نیمی از آسیب‌هایی که من به آنها رسیدگی کردم مربوط به نوجوانان بود. ما آسیب های به اصطلاح انشعابی زیادی دیدیم که بسیار بسیار کوچک بودند به حدی که هنگام معاینه بیمار قابل دیدن نبودند. بسیار، بسیار کوچکتر از هر چیزی که قبلا دیده‌ام، اما آسیب زیادی در داخل بدن وارد کردند.»

کارشناسان تسلیحات می‌گویند که ترکش‌ها و زخم‌ها با سلاح‌های ساخت اسرائیل مطابقت دارد که برخلاف سلاح‌های معمولی که برای تخریب ساختمان‌ها استفاده می شوند، برای ایجاد تعداد زیادی تلفات طراحی شده‌اند. و حال سوال کارشناسان این است که چرا از این سلاح‌ها در مناطق مملو از غیرنظامیان استفاده می‌شوند.

گاردین با شش پزشک خارجی که در سه ماه گذشته در دو بیمارستان غزه، اروپا و الاقصی کار کرده‌اند، صحبت کرده است. همه آن‌ها با زخم‌های گسترده ناشی از سلاح‌های «تکه‌شکن» مواجه شده‌اند، که به گفته آن‌ها، از زمان شروع جنگ به میزان نگران‌کننده قطع عضو ارتباط داشته است.

آنها گفتند که جراحات در بزرگسالان و کودکان دیده شده است، اما آسیب وارده احتمالاً به بدن‌های جوانان شدیدتر است.

مارک پرلموتر، جراح ارتوپد از کارولینای شمالی، که در بیمارستان سیدوا کار می کرد گفت: کودکان در برابر هر گونه آسیب نافذ آسیب پذیرتر هستند، زیرا جثه کوچکتری دارند. قسمت های حیاتی آنها کوچکتر است و راحت‌تر از بین می‌رود. وقتی کودکان دچار پارگی رگ‌های خونی می‌شوند، رگ‌های خونی آن‌ها آنقدر کوچک است که به سختی می‌توان آن‌ها را کنار هم قرار داد. شریان تغذیه کننده ساق، شریان فمورال، تنها به ضخامت یک رشته فرنگی در یک کودک است. خیلی خیلی کوچک است بنابراین ترمیم آن و چسباندن اندام بچه به آنها بسیار دشوار است.». تا حد زیادی شایع ترین زخم ها زخم های ورودی و خروجی یک یا دو میلی متری هستند. اشعه ایکس استخوان‌های تخریب‌شده را نشان داد که در یک طرف آن یک سوراخ سوزنی، است و در طرف دیگر استخوانی است که به نظر می‌رسد یک تایر تراکتور از روی آن عبور کرده است. بچه هایی که ما آنها را عمل کردیم، اکثرشان از این مبادی ورودی و خروجی کوچک داشتند.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


جمعه 22 تیر 1403 - 8:3:30