شرط دشوار علی‌اف برای امضای توافقنامه صلح با ارمنستان

سه شنبه 12 تیر 1403 - 13:10:17
شرط دشوار علی‌اف برای امضای توافقنامه صلح با ارمنستان

رئیس‌جمهور آذربایجان، توافق میان باکو و ایروان را به «تغییر قانون اساسی ارمنستان» مشروط کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان در جریان پذیرش استوارنامه «کوین همیلتون» سفیر جدید کانادا بیان کرد: «شرط اصلی توافق صلح، تغییر قانون اساسی ارمنستان است زیرا این قانون شامل ادعاهای ارضی علیه جمهوری آذربایجان است و تا زمانی که این تغییرات انجام نشود، توافقنامه صلح امضا نخواهد شد.»

خبرگزاری «توران» به نقل از رئیس‌جمهور آذربایجان گزارش کرد: «ما می‌توانیم معاهده‌های صلح را دست‌کم براساس اصول اولیه طی ماه‌های آینده تکمیل کنیم.»

علی‌اف در ادامه تاکید کرد: البته همه اینها زمانی میسر می‌شود که قانون اساسی ارمنستان تغییر کند.

رئیس‌جمهور آذربایجان در بیانیه‌ای با اشاره به فعالیت‌های دیپلماتیک کشورش بیان کرد: «ما در حال تنوع بخشیدن به فعالیت‌های دیپلماتیک خود در سطح جهانی هستیم. هم‌چنین شراکت راهبردی میان ما و 10 کشور اتحادیه اروپا وجود دارد و بیشتر این اسناد در زمان اشغال سرزمین‌های ما و زمانی که بحث توافق صلح میان آذربایجان و ارمنستان مطرح نبود، امضا شده است. به همین دلیل، نبود معاهده صلح بین ارمنستان و آذربایجان نمی‌تواند عاملی برای تعیین سطح فعالیت هیچ کشوری در منطقه باشد.»

وی مدعی شد: «ارمنستان به مدت 28 سال از رعایت اصول اساسی حقوق بین‌الملل خودداری کرده است. آنها تمامی قوانین بشردوستانه را زیر پا گذاشتند و قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل را که خواستار خروج فوری و بدون قید و شرط نیروهای ارمنستان از سرزمین‌های اشغالی آذربایجان بودند، نادیده گرفتند. کسی ذره‌ای آنها را پاسخگو نکرد و تعدادی از کشورهایی که در مورد این درگیری گفت‌وگو می‌کردند، وفاداری خود را به تمامیت ارضی آذربایجان ابراز نکردند.»

الهام علی‌اف در ادامه تصریح کرد: «اکنون پس از اینکه نیروهای اشغالگر ارمنستان را در میدان نبرد شکست دادیم و آنها را از سرزمین خود بیرون کردیم، اظهاراتی در حمایت از تمامیت ارضی خود می‌شنویم اما ما خودمان این مسئله را تضمین کرده‌ایم و اینکه کسی تمامیت ارضی ما را به رسمیت بشناسد یا خیر، مهم نیست. واضح است که احساسات حامی ارمنستان در برخی کشورهای غربی وجود دارد. با این حال، وقتی صحبت از حقوق بین‌الملل می‌شود، باید این احساسات را کنار گذاشت. هم‌چنین، درک این نکته مهم است که مرتفع نمودن مسائل حل‌نشده 28 ساله، طی یک الی دو سال دشوار است.»

رئیس‌جمهور آذربایجان در پایان با اشاره به مذاکرات باکو-ایروان گفت: «این مسئله به زمان و البته شرطی که مطرح شد، بستگی دارد. تا زمانی که ارمنستان شرط لازم را محقق نسازد و قانون اساسی را تغییر ندهد، توافق صلح برقرار نخواهد شد. معتقدم که می‌توانیم متن قرارداد صلح را طی چند ماه آینده نهایی‌سازی کنیم.»


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 12 تیر 1403 - 13:10:5

دسته بندی :